زندگي نامه مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید کاظم رستگاری از سلسله جلیله سادات طباطبایی فراشاهی


یزدفردا "ایشان فرزند حجت الاسلام و المسلمين حاج سید محمود رستگاری(ره) و روحانی بنام منطقه سانیج و اسلامیه می باشند. معظم له در دهم اسفند ماه 1307 هجري شمسي در دشتک سانیچ بدنیا آمدند ، پس از رسیدن به سن 6 سالگی به مکتب رفتند و قرآن کریم را نزد پدر بزگوار خویش و همچنین مرحوم آخوند ملا غلامعلی والد مکرم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدحسین مديح آموختند. پس از آن ، دبستان را در مدرسه دره شیر و سانیج به پایان بردند و سپس وارد مدرسه علمیه عبدالرحیم خان گردیدند. ايشان در زندگينامه خود مي نويسند :» در سال 1314 در سن هفت سالگی نزد فردي که معلم و مکتب دار دشتک بود قرآن مجید و بعضی از کتابهای درسی آن روز مانند انشاء دو و سه و غیره را فرا گرفته ، در سال 1319 در سن 12 سالگی وارد دبستان نظامي سانيج شدم و دروس ابتدائی از کلاس اول تا ششم را در آنجا آموخته ، در سال 1324 در سن 17 سالگی در حوزه علمیه یزد (مدرسه خان) مشغول تحصیل علوم دینیه شدم».

او مقدمات و سطوح را نزد بزرگانی چون حضرات آیات و حج الاسلام حاج سید علیرضا مدرسی ، حاج سید هاشم نجفی یزدی ، حاج سید علی محمد کازرونی ، حاج شیخ جلال علومی ، حاج شیخ احمد علومی ، شهید آیت ا... صدوقی، حاج شیخ علی بمان مکبری (استاد تجوید) ، سیدعلی محمد کازرونی و حاج شیخ میرزا حسن محمود آبادی ... فراگرفته و پس از اتمام رسائل ، مکاسب ، کفايه و ... به زادگاه خود – سانيج - مراجعت و همسان اجداد خویش به تبلیغ معارف اسلامی پرداختند. ایشان در دوران جوانی خود مسافرتهایی به کرج، شیراز، مشهد و ... جهت امر تبلیغ داشته اند و از این سفرها تجربه های زیادی اندوخته اند.

وی در سن 18 سالگی به کسوت روحانیت در آمده و در سال 1340 یا 1343 که با حضور سومین شهید محراب حضرت آیه اله صدوقی(نور اله مضجهه) مسجد حسن آباد پیشکوه از توابع سانیج افتتاح مي گردد بنا به درخواست اهالی و مخصوصاً مرحوم نواب آقا حسين از ناحیه آن شهید والا مقام به امامت و پیش نمازی آن مسجد نائل مي گردند.

حاج سیدکاظم رستگاری در سن 23 سالگی با کریمه ی عفیفه بنت مرحوم محمدِ حسن حاجی حسین (دختر عمه خود و نوه دختري سيد عبدالباقي طباطبايي) ازدواج نمودند که ثمره این ازدواج 4 فرزند دختر و 2 فرزند پسر به نامهای سید محمد و سید مهدی می باشد.

حجت الاسلام رستگاري در سال 1361 همراه با همسر خود خانم ابوالقاسمي فراشاه و در سال 1366 (حج خونين مکه ) نيز به نيابت از مرحوم حاج ميرزاعلي اصغر شکوهي به حج مشرف گرديدند.

حاج سید کاظم رستگاری علاوه بر وعظ و خطابه پس از درگذشت والد ماجد خود حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمود رستگاری (ره) با شرکت در آزمون در سال 1371موفق به اخذ دفتر رسمی ثبت ازدواج 68 نیز گردیدند.

ایشان همچنین در دوران دفاع مقدس نقش بسیار موثری در حضور اهالی و جوانان خطه پيشکوه و علی الخصوص سانیج در جبهه های جنگ حق علیه باطل داشتند .حجت الاسلام و المسلمین رستگاری از ابتدای زندگی تاکنون همواره در کارهای خیر و عام المنفعه پیشگام و جلودار بودند. از جمله اقدامات اجتماعی ایشان می توان به پروژه برق رساني دشتک ، تامین آب کشاورزی از طریق لوله گذاري، پروژه آسفالت جاده دشتک ، تعمير و بازسازي مسجد دشتک ، رساندن تلفن ثابت به روستا... اشاره نمود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج سید کاظم رستگاری همواره پرداختن به کشاورزی و زراعت را از جمله دغدغه های خود به شمار آورده و تا چندي پيش با وجود کهولت سن و بیماریهای مختلف گاه گاهی به تمشیت امور کشاورزی خود در روستای دشتک می پرداختند. معظم له در اواخر عمر خود  بدليل ابتلاء به بيماري پارکينسون از وعظ و خطابه امتناع مي نمود.

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید کاظم رستگاری روحانی از سلسله جلیله سادات طباطبایی فراشاهی و عالم مشهور تفت و اسلامیه روز جمعه به دیدار معبود شتافت.

گفتنی است :سید محمد رستگاری که ضمن تحصیل علوم دینی در سمت مسئول ارتقاء فرهنگ مطالعه مفید اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد  فعالیت دارد یکی از فرزندان صالح  این بزرگوار بوده که بدینوسیله این ضایعه را به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت می گوئیم

برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی سادات طبا طبایی به آدرس http://www.tabataba.ir

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا