حجت الاسلام احمد پناهیان از شهید صدوقی

شهید بهشتی: صدوقی تالی امام خمینی(ره)

یزدفردا " رییس مؤسسه فرهنگی فخرالائمه، با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر این که«شهید صدوقی محور انقلاب اسلامی بود» این عالم دینی را فقیهی با بصیرت و یار سدید ولایت توصیف کرد.

حجت الاسلام احمد پناهیان، رییس مؤسسه فرهنگی فخرالائمه(ع)، در گفت‌و‌گو با  رسا، شخصیت شهید صدوقی را کم نظیر و مؤثر توصیف کرد و اظهارداشت: درباره شخصیت آیت الله صدوقی شایسته است ساعت‌های متوالی در مورد فضایل اخلاقی، معنوی‌ و فکری این شهید بزرگوار بحث شود.

وی علت این جمله امام خمینی(ره) که«‌صدوقی نور چشم من و می توانم بگویم محور انقلاب بود» را رهبری و هدایت دو جریان مهم و تاریخی انقلاب اسلامی مراسم چهلم شهدای تبریز و افشاسازی طرح انجمن های ایالتی و ولایتی دانست.

این پژوهشگر حوزوی، مراسم چهلم شهدای تبریز که در مسجد حظیره یزد با مدیریت آیت الله صدوقی برگزار شد را‌ در پیروزی انقلاب اسلامی مؤثر دانست و اظهار داشت: وقتی ساواک متوجه این نقشه شد، مانع ورود مردم به این مسجد می شود و آیت الله صدوقی باقدمی استوار و سینه ای سپر شده در مقابل ساواک می ایستد و خواستار شکست انحصار مسجد می شود، هیبت وی در این امر به گونه ای بود که ساواک مغلوب وی می شود و از جای خود عقب نشینی می کند.

وی شجاعت شهید صدوقی را ستودنی توصیف کرد و اظهارداشت: وقتی بحث انجمن های ایالتی و ولایتی مطرح شد وی با یک مدیریتی عالی و اطلاع رسانی به هنگامی که داشت خشم ساواک را برانگیخت شد به گونه‌ای که وقتی ساواک تهدیدش می کند ولی وی با شجاعت درمقابلشان می ایستد و اذعان می کند که همه این نقشه ها و عملیات ها کار من بود و این هم تلگرف ها واسناد این عملیات شما هم هر کاری می خواهید بکنید من آماده برخورد شما هستم.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به سخن حضرت امام خمینی(ره) در وصف شهید صدوقی که می فرماید؛ «اینجانب دوستی عزیز که بیش از 30 سال با او آشنا و روحیات عظیمش را از نزدیک درک کردم از دست دادم و اسلام، خدمتگزاری متعهد و ایران، فقیهی فداکار و استان یزد، سرپرستی دانشمند را از دست داد» شهید صدوقی را انسانی والامقام توصیف کرد که در راه حمایت از خط امام و ولایت فقیه جان خود را از دست داد.

رییس مؤسسه فرهنگی فخرالائمه(ع) در ادامه وصف شهید صدوقی را از زبان مقام معظم رهبری بازگو کرد که می فرمایند: «درباره مرحوم آیت الله شهید صدوقی گفتنی بسیاراست وفضایل اخلاقی و معنوی و روحی و فکری ایشان شایسته آن هست که درباره‌اش ساعتهای متوالی بحث شود و من یک نفر هم برای بیان همه ابعاد شخصیت ایشان کافی نیستم بلکه باید از مجموعه دوستان و آشنایان قدیمی ایشان سخنانی درباره ایشان شنید تا بتوان چهره‌ای از آن بزرگوار ترسیم کرد».

رییس مؤسسه فرهنگی فخرالائمه با اشاره به حدیث گرانقدر امام صادق(ع) مبنی بر این که «عالمی که دیگران از علم او منتفع شوند فضیلت برهفتاد هزار زاهد دارد که دیگران از علم آنها بهره مند نمی شوند،» ابراز داشت: این حدیث این را به ما می گوید که حوزه های علمیه ما باید در صدد این باشند که علم را به طلاب با انگیزه جهادی بیاموزند واین علم بایدعلمی باشد که پشتیوان ولایت باشد،وشهید صدوقی که پشتوانه علمی محکمی برای ولایت بود مصداق عینی این حدیث می باشد.

وی در ادامه افزود: شهید صدوقی دوره تحصیلات حوزوی خود را از اصفهان شروع کرد که به واسطه مشکلات زیادی که با آن روبه‌رو شد در سال1342 به قم می آید.

حجت الاسلام پناهیان در چگونگی آشنایی آیت الله صدوقی با امام خمینی(ره) اظهار داشت: بعد از گذشت چند روز از سفر وی به قم دانست با امام آشنا می شود و چون امام را شخصیت مبارز، شجاع، فقیهی توانا می بیند، کم کم با ایشان انس پیدا می کند و از نزدیکان امام می شود.

وی شروع مبارزات سیاسی جدی آیت الله صدوقی را بعد از این آشنایی با امام دانست که وی به توصیه امام به یزد رفته و پایگاه مهمی در آنجا برا ی مقابله با طاغوت ایجاد کرد.

وی علت نزدیکی شهید صدوقی را به امام ارتبا‌ط قلبی وی با خدا دانست و اظهار داشت: ایمان و حمایت وی به گونه ای بود که مقام معظم رهبری در وصف وی می فرماید؛ شهید صدوقی زبان گویا و پشتوانه انقلاب اسلامی بود و در آن زمانی که ما از ‌زیر فشار بودیم این یار سدید امام بود که پشتوانه محکمی برای این حرکت به شمار می‌‌رفت.

وی با اشاره به جمله شهید بهشتی که می گوید«درک و بینش عمیق شهید صدوقی به گونه ای بود که می توان وی را به حق تالی امام خمینی‌(ره) دانست،» اظهار داشت: شهید بهشتی در خاطرات خود می گوید ما هر وقت در پیش از انقلاب دسترسی به امام نداشتیم و امر مهمی را می خواستیم انجام دهیم اول نظر شهید صدوقی را می پرسیدیم و بعد طبق نظر این شهید بزرگوای کاری را انجام می دادیم.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: یک فقیهی با این ویژگی ها، کارش به جایی می رسد که اجازه ایراد سخنرانی به او نمی دهند و ممنوع المنبرش می کنند، حتی اجازه روضه خواندن را هم از او صلب می کنند.

وی انگیزه منافقین از ترور این شخصیت ها ضربه زدن به اصل نظام دانست و اظهارداشت: در آن زمان در بین علما منافقین کم کم به عنوان عوامل میدانی اسلام نفوذ کردند و تصمیم گرفتن که باید اصل انقلاب را نشانه بگیرند از این رو شروع به ترور یاران نزدیک امام که پشتوانه ولایت فقیه و نقش محوری در انقلاب اسلامی داشتند کردند.

وی شهید صدوقی را مصداق بارز آیه شریفه قرآن«من المومنین رجال صدقواهم عاهدوالله علیه فمنهم من قضا نهبه و من هم من ینتظر» یعنی «در میان مومنین کسانی هستند که مردانه پای عهدشان ایستاده»دانست و گفت: این آیه در ارتباط با شهدا و برای حضرت حمزه نازل شده است و امام حسین(ع) هم برای عزیزان خود در نبرد کربلا استفاده می کردند و این شهید بزرگوار را مصداق عینی این آیه در این زمانه می توان برشمرد.

حجت الاسلام پناهیان شهادت شهید صدوقی را اجابت دعاهایی دانست که مرتب برای نائل شدن به فیض شهادت می کرد و اظهارداشت‌: شهید صدوقی قبل از شهادت مرتب دعا می کرد که خداوند از فیض شهادت بی نصیبش نکند که در نهایت به این مقام والا رسید
.

منبع"رسا

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا