.
به گزارش واحد تامين خبر يزدفردا به نقل از ايسنا"معاون وزير نيرو در امور آب در مراسم توديع دكتر علي اصغر سمسار يزدي و معارفه محمد حسن خورشيد نام، به ترتيب مدير عامل قديم و جديد شركت آب منطقه‌اي يزد افزود: در سال آبي گذشته 100 ميليارد مترمكعب از 130 ميليارد مترمكعب آب تجديد پذيردر كشور به مصرف رسيد كه 70 ميليارد مترمكعب آن از آبهاي زيرزميني و 30 ميليارد مترمكعب ديگر از آب 96 تا 97 سد و 30 ميليارد مترمكعب هم استحصال شده است كه 10 ميليارد مترمكعب برداشت اضافي از سفره‌هاي زير زميني را به همراه داشته است و در درازمدت فاجعه است كه هم اكنون سه تا چهار سال است اين روند در كشور تكرار مي‌شود.
دكتر رسول زرگر کليد حل بحران آبي در سال هاي آينده را در جايگزيني مديريت تقاضا با مديريت عرضه ذکرو تصريح کرد: مديريت تقاضا استفاده بهينه از منابع آبي، مصرف بهينه در بخش كشاورزي واستفاده چندين باره از منابع آبي را شامل مي‌شود .
وي اظهار داشت: با اختصاص ساليانه 4 هزار ميليارد تومان اعتبار پرونده سد سازي كشور در يك دهه بسته خواهد شد وكشور بايد هر چه زودتر از مديرت عرضه به سمت مديريت تقاضا حركت كند.
وي افزود: مديريت منابع آب بسيار مشكل است و کليد آن مديريت يك پارچه منابع آبي است.
زرگر خاطرنشان کرد: منابع بسيار محدود آب‌ تنازعات،‌ منازعات و مناقشات رابه همراه داشته است و امروزه تنازعات،‌ منازعات و مناقشات از مرزها به داخل كشور و بين استانها منتقل شده و آب نه تنها به عنوان يك كالاي اقتصادي بلكه يك كالا اقتصادي، سياسي، امنيتي و ديپلماتيك مطرح شده است.
وي ادامه داد:‌ در انتخاب مديران بنا به دستور رئيس جمهوري موظف به همكاري با استانداران هستيم و از بين دو نفر كانديداي مطرح براي مدير عاملي شركت آب منطقه‌اي يزد فردي را آشنا با مسائل سياسي، اجتماعي و مشرف به مسائل استان انتخاب كرديم، گرچه سياست مديريت منابع آب كشور جايگزيني مديران با سابقه بيش 7 تا 8 سال که به نوعي انگيزه خود را از دست داده‌اند به مديران جديد است كه البته شامل مدير عامل سابق شركت آب منطقه‌اي نمي‌شود .
معاون وزير نيرو در امور آب در پايان خاطرنشان کرد: دکتر سمساربه عنوان رييس مركز بين‌المللي قنات و نماينده مجري طرح باروري ابرها در آينده‌اي نزديک انتخاب خواهند شد

در ادمه جلسه نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد خواستار اجراي سريع خط دوم انتقال آب به يزد بعنوان رگ حياتي استان شد .

حجه‌الاسلام والمسلمين صدوقي با بيان اينكه ارز حاصل از فروش نفت بايد در مسائل زيربنايي مانند آب هزينه شود خاطر نشان كرد: با 70 ميليارد تومان هزينه آب زاينده رود به يزد منتقل و شاهد تحول اساسي در استان بوديم و شايد هزينه‌هايي بيشتر از اين در سالهاي گذشته در استان هزينه شده باشد كه نتيجه اين چنين نداشته و هم اكنون بايد با دست گرفتن از تجربه‌هاي گذشته خط دوم انتقال آب به يزد اجرايي شود .

وي با اشاره تصويب طرح انتقال آب از زاگرس به فلات مركزي در دولت گذشته خاطر نشان كرد: بر اساس اين طرح بايد 300 ميليون مترمكعب از زاگرس به استان يزد منتقل شود و انتظار مردم از دولت احمدي‌نژاد با توجه به موقعيت ارزي كشور به سرانجام رساندن اين طرح بدون وارد شدن مشكلي به مردم است .

امام جمعه يزد با تاكيد بر جلوگيري از اسراف ومصرف آب اظهار داشت: بايد با طراحي جديد خط دوم شبكه براي جداسازي مصرف آب شرب با ساير مصارف اجرايي شود .

صدوقي در ادامه با اشاره به سخنان نماينده مردم بافق، مهريز،خاتم و ابركوه درمجلس شوراي اسلامي مبني بر عدم صدور مجوز براي برداشت از منابع زيرزميني در برخي مناطق خاص ، خاطرنشان كرد: در استان يزد با كمبود آب و ممنوعيت حفر چاه روبرو هستيم و: با اين شرايط نمي‌توان رضايت مردم را به دست آورد و مردم فكر مي‌كنند كارها در شركت آب منطقه‌اي قفل شده است گرچه به دليل شرايط وزمان چنين بوده است وليكن با برخورد همراه با سعه صدر با قانون مي‌توان ضمن توجه بيشتر به منابع آب زيرزميني به ساير بخشها نظير صنعت و معدن توجه ويژه و بيشتري كرد هر چند حفظ اشياء و باغات فعلي كاري بس مهم است.

در ادمه دكتر عاصي استاندار يزد طي سخناني گفت "انتخاب معاون سياسي امنيتي استانداربه عنوان مدير عامل شركت آب منطقه‌اي يزد نشان از نگاه خاص استان به مباحث عمراني و صنعتي است.

استاندار يزدافزود: با عنايت به ويژگيهاي فرهنگي يزد، اعتقاد داريم تمام مديران استان بايد يك سابقه فرهنگي داشته باشند و تيپ فكري آنان فرهنگي باشد ومنطق دارالعباده را به خوبي درك كنند و تمام تلاش‌هاي آنان منطبق بر مبناي فرهنگي باشد.

ابولقاسم عاصي ادامه داد: به مدير نمي‌توان خط داد بلكه بايد بافت فكري و سابقه فرهنگي داشت هباشد وتمام طرح‌هاي آن ر اساس مبناي فرهنگي دنبال شود.

استاندار يزد با اظهاراطمينان مبني برانجام هر چه سريعتر خط دوم انتقال آب به يزد، تاكيد كرد: يزد را نمي‌توان ناديده يا محدود كرد، گرچه استاني كويري بوده ولي هيچگاه بدون آب نبوده است.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين محصل همداني نماينده مردم بافق، مهريز ، ابركوه و خاتم گفت: بايد سازوكارهايي انديشه شود تا با برداشت جزئي آب از دامنه‌هاي شيركوه و مناطقي كه مشكلي ايجاد نمي‌كند به اشتغالزايي جوانان كمك كرد. وي با بيان اينكه شهر يزد از مناطق برداشت ممنوع آب است گفت: بهرغم تصويب طرحي در مجلس براي برداشت آب از مناطق ممنوعه در استان يزد بدليل قرار گرفتن در مناطق بحراني تاكنون اين اتفاق نيفتاده است و بايد سازو كاري انديشه شود كه مردم زياد در مضيقه نباشند و بيكاري را ناديده نگرفت.

در ادمه دكتر سمسار طي سخناني گفت :درخواست كناره گيري من در گذشته هر دفعه با مخالفت روبه رو شده است، حال كه فضا فراهم شده است پس چه بهتر كه وارد وادي نوشتن ، تحقيق ، اموزش و پژوهش شده كه به شدت به اين مسير علاقه‌مندم.

‌دكتر علي اصغر سمسار يزدي مدير عامل سابق شركت آب منطقه‌اي يزد افزود: مدت ها علاقه داشتم تا دانش و تجربيات 26 سال گذشته خود را در خدمت آموزش وتحقيق قرار دهم و سرمايه كشور كه در 26 سال گذشته صرف اموزش و پرورش من شده است را به جوانان منتقل كنم.

وي با طرح اين سوال كه من 14 سال نقش اول ودوم را در امور آب يزد داشتم و آيا هم اكنون فرصت طرح ايده‌هاي جديد ، افكار وشيوه‌هاي نودر شركت آب منطقه‌اي فراهم نشده است؟ اظهارداشت: دولت بايد قادر باشد بدون هيچ مشكلي شايسته ترين‌ها را در عرصه مديريتي انتخاب كند و همكاري در اين زمينه بر همگان واجب است كه اگر به غير از اين باشد چگونه توقع از دولت داشته باشند.

سمسار يزدي با تبريك به مدير عامل جديد شركت آب منطقه‌اي افزود: منهدس خورشيدنام به شركتي وارد مي‌شود كه نظام اداري و انضباط كاركنان آن سرآمد و بستر كار با وجود نيروهاي متدين به نحوه چشمگيري وجود دارد و معاونين كه جزو با سابقه‌ترين نيروها هستند بايد جهت توجيه مديرعامل جديد و انتقال سوابق عمل كنند.

مدير عامل سابق شركت آب منطقه‌اي يزد در ادامه به بيان عملكرد 11 ساله خود در شركت آب منطقه‌اي پرداخت و گفت: خط انتقال آب زاينده رود ،2755 ليتر كاهش بهره‌برداري غير مجاز از چاهها، طرح باروري ابرها با محوريت يزد، برگزاري همايش بين‌المللي قنات و تاسيس مركز بين‌المللي قنات از سازه تاريخي از جمله دستاوردهاي گذشته است.

وي ادامه داد: بهره‌برداري مستمراز خط انتقال آب زاينده رود، انتقال 250 ميليون مترمكعب آب از حوزه زاينده رود به يزد ، 19 طرح تغذيه مصنوعي در 19 سال گذشته، اجراي خط فرعي زاينده رود به اردكان و ميبد، طرحهاي تامين آب شرب و بهداشت شهرستانهاي بافق ، تفت ،‌ ابركوه ،‌طبس ،‌شهرك صنعتي يزد افزايش دو برابري ظرفيت مخازن شحنه، اجراي سد كريت و نهرين طبس، تخصيص 441 ميليون مترمكعب آب از ساير حوزه به استان يزد از جمله عملكرد شركت آب منطقه‌اي در 11 سال گذشته است.


يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا