تصمیم شجاعانه و در خور تحسين هیئت حل اختلاف ورسیدگی به شکایات استان در خصوص تعرفه عوارض وبهای خدمات سال 85 شهرداری یزد


      يزدفردا"با ا عتراض فرمانداری یزد به مصوبه شورای اسلامی شهر یزد در مورد تعرفه عوارض و بهای خدمات که از ابتدای سال 85 توسط شهرداری یزدبه اجرا در آمده است ، موضوع در هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان بررسی ومصوبه شورا اصلاح گردید.

      به گزارش خبر نگار يزدفردا"تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری یزد برای سال 85 طی بند یک صورتجلسه مورخ 11/11/84 شورای اسلامی شهر یزد مورد تصویب قرار گرفته بود.
این تعرفه به استناد تبصره 1 ماده پنج قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه وچگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه ازابتدای سال جاری توسط شهرداری به اجرا درآمده بود.

     با توجه به مغایرت های قانونی در مصوبه شورای شهر که موجب اعتراض و ایراد کارشناسان قرارگرفته بود موضوع توسط فرمانداری یزد پیگیری وبا توجه به عدم حصول تفاهم ، فرمانداری به اتکاء ضوابط قانونی اعتراض خود را به هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان ارائه نمود.

     ریاست هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات با استاندار و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، رئیس کل دادگستری استان و نمایندگان شورای اسلامی شهر ، اعضاء آن می باشند.

جلسات هیئت به دبیری مدیرکل امور شهری و روستائی درمحل استانداری تشکیل می شود.     اجرای تصمیم نهائی هیئت مذکور تأثیر قابل ملاحظه ای در کاهش تعرفه عوارض و بهای خدمات پرداختی از سوی شهر وندان یزدی خواهد گذاشت.


    از نظر کارشناسان پیگیری فرمانداری یزد وابلاغ رأی هیئت می تواند نقطه عطفی در روند نظارتی بر عملکرد شوراها بوده و مردم استان درآستانه شروع بکار دوره سوم شورای اسلامی شهر وروستا به نظارت بیشتر بر عملکر این نهاد امیدوار شوند.

 آنها عملکرد غیر قانونی بعضی ازاعضاء شورا و تأثیر پذیری زیاد ار مراجع محدودکارشناسی را از آفتهای عملکرد شورا ها می دانند که در صورت تداوم نظارت قاطع ، این موضوع در دوره سوم شورا ها تکرار نخواهد شد.

    در رای نهائی هیئت وصول هر گونه عوارض برمبنای سال تعلق ( سال استقرار)باید محاسبه شود. مثلاً اگر ساختمانی در سال 1383 احداث شده باشدبرای محاسبه عوارض زیربنای آن باید برابرتعرفه عوارض سال 1383 اقدام شود.


     همچنین معافیت های اعلام شده توسط وزارت کشورو شورای اسلامی شهر در سال های قبل که درتعرفه سال 85 حذف شده بود ، مجدداً بر قرار شده است. برای نمونه بر این اساس ساختمانهای اداری، تجاری و صنعتی که قبل از سال 69 احداث شده اند از عوارض پذیره معاف می باشند.

     بر مبنای حکم هیئت ، وصول عوارض از واحد ها ،املاک و . . . مستقر در خارج از محدوده قانونی (حریم ) غیر قانونی اعلام شده است.

     هیئت مذکور تعیین نرخ بهای خدمات بصورت کلی را دارای اشکال قانونی دانسته و وصول هرگونه بهای خدمات را به انجام خدمت مشخص توسط شهرداری منوط کرده و همچنین تعیین مجازات برای شهروندان تحت عنوان بهای خدمات را فاقد وجاهت فانونی اعلام کرده است.

    در مچموع هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان 55 مورد از ردیف ها و توضیحات تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری یزد در سال 1385 را مورد بازنگری، تعدیل و یا ابطال قرار داده است.

منبع"يزدفردا

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا