بومی یا غیر بومی ! 

آیا مسئله تنها این است ؟!!!

رضا بردستانی

بوم . (اِ) در لغت در معانی زمین شیارنکرده . (برهان ). زمین غیرآبادان و ناکاشته . (رشیدی ). زمین شیارنکرده و ناکاشته . (ناظم الاطباء) سرزمین، کشور، مرز(فرهنگ بزرگ سخن) به کار رفته است . به طور کلی یکی از تعلقات انسان در هر برهه ای از تاریخ که می زیسته است، سرزمینی بوده است که خود را متعلق به آن جا می دانسته است. شاید به این گونه بتوان تعلق سرزمینی را معنا نمود که چون در طول اعصار مختلف زمین به معنای محل سکنی و منبعی برای درآمد و زندگی همیشه مورد نظر همگان بوده است این تعلق نیز رنگ و بویی خاص به خود گرفته است.
اصطلاح سرزمین مادری اگرچه این چنین معنایی را به ذهن متبادر نمی سازد اما نا گفته پیداست خود نشان از تعلق خاطری فراتر از آن چه بتوان متصور بود را پیش چشم می آورد. جنگیدن برای حفظ یک سرزمین و یا تصاحب سرزمین دیگر مسئله ای است که تاریخ بهترین گواه برای بر شمردن انواع و اقسام آن می باشد.
قبل از ورود به بحث به تیترهای انتخابی زیر توجه کنید؛
• جمعی از نمایندگان تشکلهای مذهبی لرستان در جلسه ايي كه با حضور نماینده ولی فقیه در لرستان برگزار شد بر بومي بودن استاندار لرستان تاكيد كردند .
• تاکید نمایندگان تشکل های مذهبی لرستان بر بومی بودن استاندار!
• "سید غلامرضا کمانه" مدير کل غیر بومی تربيت بدني يزد که صحبت های دلنشین وی در مراسم روز خبرنگار گویای تجارب ارزنده اش در امر ورزش بود.
• متاسفانه به دليل اينكه بيشتر مديران شركت هاي پارس جنوبي غير بومي هستند، نيروهاي غير بومي را به كار مي‌گيرند و اين امر بسيار نگران‌كننده است و بايد فكري اساسي براي اين مهم انجام شود.
• رئیس شورای شهرستان کرج گفت: نیروهای ناکارآمد، غیربومی و غیرمتخصص نباید به ادارات کرج وارد شوند و در پست های مدیریتی قرار گیرند.
• دیروز در جلسه فوق العاده شورای شهر که با حضور حجت الاسلام ابوترابی نماینده محترم مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی برخی مشکلات فرا روی شهرداری تشکیل شده بود یکی از بانوان محترم عضو شورای شهر انتقاد خود را به تعویض مدیرکل تربیت بدنی استان و جایگزینی وی با یک مدیر غیربومی بیان کرد .
• به هر حال در هر استانی مسئولین غیر بومی حضور دارند من هم با اینکه 100 درصد مسئولین بومی باشند مخالفم اما نه دیگر مثل این استان که حساس ترین و حیاتی ترین پست ها هم دست افراد غیر بومی است!
• استاندار بوشهر گفت: در یکی از شرکت‌های مستقر در عسلویه 13 هزار نیروی غیربومی با مدرک تحصیلی دیپلم و زیردیپلم وجود دارد و این امر شایسته نیست.
• قرار است امروز افضلی به عنوان مدیرعامل برق مازندران معارفه و از زحمات مهندس هاشمی تقدیر و تشکر شود. شنیده های حاکی از آن است معاون وزیر نیرو در امور برق که بنا بود از همشهریان خود از بهبهبان را به عنوان مدیرعامل برق مازندارن معرفی کند با مخالفت و عدم استقبال شدید معاونت سیاسی - امنیتی استاندار مازندران مواجه شد. استاندار مازندران ضمن مخالفت شدید با انتصاب هر مدیر غیربومی به وزیر نیرو گفت که در صورت انتصاب هر مدیر غیر بومی از ورود وی به جلسات شورای اداری ممانعت به عمل خواهد آورد. يادآور مي شود پس از پيروزي انقلاب اسلامي، این اولین انتصاب یک مدیر بومی مازندرانی به عنوان مدیرعامل برق منطقه ای مازندران است.
• نماینده ایلام در دیدار با مدیرعامل نفت مرکزی:نیروهای غیر بومی جای خود را به نیروهای بومی بیکار دهند.
• مدیر عامل غیر بومی شرکت گاز فجر جم پست کلیدی را از دست مهندس بومی استان بوشهر گرفت.
• ...مهندس اعلائی استاندارایلام فرموده اند :خبرنگاران بايد همواره با رصد کردن عملکردها و آيينه وار بودن ، براي تبيين آنها مردم را در جريان فعاليت ها قرار دهند... در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص استفاده از مدیران بومی آمده است که تا این ساعت بنده فقط شش مدیر غیر بومی با خود همراه آورده ام و این معمولاً طبیعی است.
• هیات دولت در راه است... قائم شهر فرماندار می خواهد ؛ بومی یا غیر بومی ؟
• برخی مدیران غیر بومی به دنبال حذف مدیران بومی پارس شمالی هستند.
• صدر در صد نیروهای شاغل در امور اداری شرکت خدمات غیر صنعتی گاز ایران غیر بومی هستند.
• شنیده ها حاکی از آن است که جانشین شهردار لار گزینه ای غیر بومی و با سابقه در مدیریت شهرهای بزرگ است.
این ها چالش هایی است که کم و بیش در هر منطقه ای از ایران اسلامی گاه و بی گاه شاهد و ناظر آن بوده و هستیم. منتقدین و فعالین اجتماعی با مطالعه و شناخت کامل و یا حتی بدون هیچ گونه پیش زمینه ای به عنوان اولین چالش و ابراز نگرانی، غیر بومی بودن را بهترین و برنده ترین برهان برای به عرصه ی نقد کشاندن مدیران غیر بومی، دست مایه های اعتراض و یا حتی حمله های آن چنانی قرار می دهند و دلیل خود را این گونه رنگ محق بودن می بخشند که ؛ مدیر غیر بومی به منطقه ای که قرار است در آن مدیریت کند نا آشناست!
دلیل محکمه پسندی است! اما در وادی نقد و نقادی و نیز چالش های اجتماعی تنها و تنها غیر بومی بودن ملاک و معیار خوبی برای بررسی فوائد و مضرّات وجود و حضور یک مدیر وابسته و اهل دیگر منطقه ای غیر از محل خدمتش نیست. خوب می دانیم پایتخت که یک کلان شهر و یک کشور متمرکز در یک استان است(تهران)از این قاعده به طور کلی مستثناست چرا که ... بگذریم اما تهرانی ها نیز احتمالا حق دارند ناراحت و نگران مدیرانی باشند که از جای جای ایران اسلامی به هزار و چند و دلیل! تحمل زحمت می نمایند و خدمت به مردم را در تهران به انجام خیر می رسانند! یزدی ، شیرازی، شمالی و ... برای ساکنین تهران یک غیر بومی محسوب می شود اما تهران از این دایره به طور کلی بیرون است چرا که آمیزش قومی و اختلاط جمعیتی در این استان به حدی زیاد است که ساکنینش اگرچه در تهران به گذران عمر سخت مشغولند اما بومی تهران و یا نقاط اطراف آن نیز نمی باشند و گاه اگر کسی به یک مدیر غیر بومی شاغل در تهران معترض شود چه بسا در همان تهران جوابی سخت دندان شکن دریافت نماید!!!
نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه ی هر استان ، استانداران، فرمانداران مناطق، شهرداران، مدیران کل ادارات و دوایر دولتی ، رؤسای دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقی، مسئولین سازمان های شبه دولتی،رؤسای بانک ها و ... همه و همه در تیر رس این چالش عظیم قرار دارند که در نهایت بومی یا غیربومی!؟
در برخی از مناطق این داستان شکل و صورت دیگری پیدا می نماید، هر منطقه و اقلیم اگرچه در یک استان واقع شده اند اما تاب تحمل مدیری از شهرستان و یا حتی منطقه ی همجوار خود را نیز نداشته هم استانی خود را به دلیل هم شهری نبودن غیر بومی محسوب می نمایند. این شکل از چالش های اجتماعی کمی اغراق آمیز و غیر منصفانه است مگر این که تعدد قومیتی و یا بعد مسافت به این اعتراض رنگ و حالی دیگرگون بدهد.استان یزد نیز از دیر باز از این مقوله مستثنی نبوده است و گاه در گذر بومی و غیر بومی بودن دستخوش فواید و مضراتی نیز شده است. مدیرانی غیر بومی که مایه آبادانی شهر ما و نیکنامی خودشان شده اند و غیر بومی هایی که از رفتنشان دست ها بود که بر آسمان گسترده شد و به ایماء و اشاره عنوان شد: الهی شکر!
این یادداشت به سهم و توان خود سعی دارد برای این چالش اجتماعی و نگرانی عمومی پاسخ هایی درخور بیابد تا در تعاملات روزمره برای بررسی ابعاد مثبت و منفی مدیریت کلان استان همه چیز در سایه ی بومی و غیر بومی بودن ، دچار ساده نگری و خلط معنایی نشود. البته در ابعاد وسیع و به طور کل بنده نیز می پذیریم مدیران غیر بومی حواشی خاص خود را همیشه به همراه خواهند داشت و همیشه منتقدین به خود حق می دهند به موفقیت یک مدیر غیر بومی به دیده شک و تردید بنگرند.
باقی این حکایت در مجالی دیگر ....


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا