مسئله ي فلسطين اگر كسي نگويد گناه كرده است


فلسطين در نگاه شهيد مطهري

«اسرائيل غاصب است و صهيونيسم ، يك انديشه ي سلطه جويانه ي مبتني بر تجاوز و زور و....در اين ميان ، ملت مسلمان فلسطين ، مظلومترين است ، قدس عزيز در اشغال صهيونيست ها است و مسجدالاقصي ، قبله ي نخستين مسلمين لگدكوب متجاوزان اشغالگر !
غيرت ديني و تعهد انساني چه مي كند ؟ ومسئوليت مكتبي و اسلامي چه مي گويد؟
آيا مي توان مسلمان بود و نسبت به اين فاجعه ي قرن بي اعتنا ماند ؟
هرگز ....»

شهيد مطهري ، در اين ميدان نيز جزو پيشـگامان حركت فكري و اقدام عملي بود .
نطق هاي آتشين استاد عليه صهيونيسم و در فراخواني مسلمانان براي ياري رساندن به ملت مظلوم فلسطين ، هنوز در گوش ها طنين انداز است . استاد چنان نسبت به اين مسئله هوشيار بودندكه در هر فرصت مناسب ، فرياد حق طلبانه ي خويش را در اين باره سر مي دادند . استاد مطهري معتقد است كه فقط اندوهگين شدن و تسليت گفتن ، رنج جانكاه مردم فلسطين را التيام نمي بخشد .و گفتن و شنيدن و نوشتن و سرودن هم ، تكليف را ساقط نمي كند .
هم افشاگري و بيان مظلوميت ها لازم است و هم تعاون و همدردي عملي .
ايشان بر اين نظر است كه بايد فرياد اين ستم ديدگان را به گوش جهانيان رساند ، با امكانات مالي به ياري آنان شتافت .
نظق تاريخي استاد عليه صهيونيسم در عاشوراي سال 1390 قمري برابر با اسفند 1348 شمسي كه به دستگري ايشان انجاميد فراموش ناشدني است و جا دار كه در اينجا به بحشي از آن پرداخته شود
ايشان فرمودند :

« ما بايد فرض كنيم اگر پيغمبر خدا زنده بودند ، الان چه مي كردند در باره ي چه مسئله اي مي انديشيدند ؟
والله بالله من قسم مي خورم كه پيغمبر اكرم در قبر مباركشان امروز از يهود مي لرزند . اين يك مسئله ي دو دو تا چهار تا است .
مسئله ي فلسطين را اگر كسي نگويد گناه كرده است . من اگر نگويم والله مرتكب گناه شده ام و هر خطيب و واعظي اگر نگويد مرتكب گناه شده است . گذشته از جنبه ي اسلامي ، فلسطين چه تاريخچه اي دارد ؟ قضيه ي فلسطين مربوط به دولتي از دولت هاي اسلامي هم نيست ، مربوط به يك ملت است ، ملتي كه او را به زور از خانه اش بيرون كرده اند .
تاريخچه ي فلسطين چيست ؟ يهوديان مدعي هستند كه سه هزار سال پيش دو نفر از ما يعني داوود و سلميان براي مدت موقتي در آنجا سلطنت كرده اند . تاريخ را بخوانيد در تمام اين مدت 2-3 هزار ساله چه وقت بوده است كه سرزمين فلسطين اكثريتش مال يهودي بوده است .؟
قبل از اسلام هم مال آنها نبوده و بعد از اسلام هم مال آنان نبوده . روزي كه مسلمين آمدند و آنجا را فتح كردند فلسطين در اختيار مسيحيان بود و نه در اختيار يهوديان و اتفاقا يكي از مواردي را كه مسيحي ها بعد از صلحشان با مسلمين در صلحنامه گنجاندند اين بوده است كه گفتند شما يهوديان را در اينجا راه ندهيد مسيحي ها گفتند ما با شما زندگي مي كنيم ولي با يهودي ها زندگي نمي كنيم . چطور شد حالا نام وطن يهودي به خودش گرفته است . (اين مسئله)يكي از قضايايي كه كارنامه ي قرن ما را تاريك مي كند . اين قرني كه به دروغ نام حقوق بشر نام آزادي نام انسانيت به خود مي دهد . همين قضيه صهيونيسم .
يهودي هاي دنيا بعد از آنكه زجر و شكنجه و آزار مي بينند در روسيه مثلا رنج مي بينند . در آلمان مثلا زجر مي بينند در لهستان مثلا زجر مي بينند بزرگانشان مي نشينند و مي گويند شما كه در اين طرف و آنطرف دنيا متفرق هستيد ، در گوشه هاي دنيا در اقليت هستيد ، تا اينطور است ، سرنوشت شما همين است و ما بايد يك مركزي را انتخاب بكنيم و در آنجا جمع شويم .
بعد از جنگ جهاني اول پيش آمد و ... انگليس ها با صهيونيست ها كه تازه تشكيل شده بود قول و قرارشان را محكم كردند كه فلسطين را مي دهيم به شما در قلب ملت هاي اسلامي ...
انگلستان آمد از جمله جاهايي را كه گرفت، فلسطين بود .كه من قيوم و سرپرست شما هستم رسما كفيل شده و بعد هم اين كفيل آمده و وعده داده به صهيونيست ها كه من اينجا را به شما مي سپارم و بعد مسلمان هاي بومي را كشتند و زدند و بيرون كردند و آواره كردند پشت سر يكديگر هم مرتبا از كشور هاي اروپايي مهجارت كردند آمدند و امروز حدود 3 ميليون فلسطيني آواره در بيابان هاي فلسطين داريم .
آيا فقط هدف اين بوده كه يك دولت كوچي در آنجا تشكيل شود ؟ خير
آنها مي دانستند كه يك دولت كوچك بالاخره در آنجا مي تواند زندگي كند و آنها مي خواستد كه يك اسرائيل بزرگ را درست كند كه دامنش به ايران هم كشيده شود . كه به قول عبدالرحمان فرامرزي كه گفته است اين اسرائيل را كه من ميشناسم فردا ادعاي شيراز را هم ميكند و هم ميگويد شاعرهاي خود شما سعدي و حافظ و غيره هم در شعرهايشان گفته اند و اسم شيراز را گذاشته اند "ملك سليمان". حالا هر چه بگوييد آن تشبيه است مي گويند شاعر هاي شما اينجا را از قديم گفته اند ملك سليمان پس حالا هم ملك سليمان است .
مگر ادعاي مدينه را ندارند مگر ادعاي خيبر را ندارند ؟ مگر اينها ادعاي عراق و سرزمين هاي مقدس ما را ندارند ؟ والله و بالله ما در برابر اين قضيه مسئوليم . به خدا قسم ما غافل هستيم . والله قضيه اي كه دل پيغبر اكرم (ص) را امروز خون كرده است اين قضيه است . داستاني كه دل حسين بن علي (ع) را خوني كرده است اين قضيه است .
اگر حسين بن علي (ع) امروز بود ، مي گفت اگر مي خواهيد براي من عزاداري كنيد بايد اشعار شما فلسطين باشد شمر امروز شما موشه دايان است . شمر 1300 سال پيش مرد و رفت شمر امروزت را بشناس به دروغ به مغز ما كرده اند كه اين يك مسئله ي داخلي است و مربوط به عرب و اسرائيل است . چرا يهوديان دنيا مرتب براي اينها پول مي فرستند ؟ ما چه جوابي در مقابل اسلام پيغمبر خدا داريم ؟ خجالت دارد كه خودمان را مسلمان بدانيم . خجالت دارد كه خودما را شيعه ي علي بن ابيطالب بدانيم . آيا ما وظيفه نداريم كه يك كمك مالي بكينيم ؟ آيا اينها مسلمان نيستنتد ؟ آيا اينها براي حق مشروع بشري قيام نمي كنند ؟ به خدا قسم وقتي كه انسان اينها را مي بيند آتش ميگيرد .
پيغمبر خدا فرمود كه هر كس بشنود صداي مسلماني را كه او فرياد مي كند (ياللمسليمن ) و زود او را كمك نكند او ديگر مسلمان نيست .و من او را مسلمان نمي دانم.
چه مانعي دارد كه ما براي اينها حسابي بانكي باز كنيم ؟ چه مانعي دارد كه ما مقدار كمي از در آمد خودمان را به اينها اختصاص بدهيم . پس بياييم به خودمان ارزش بدهيم و بياييم به كار خودمان ارزش بدهيم ، به فكر خودمان ارزش بدهيم . به كتابهاي خودمان ارزش بدهيم به پول هاي خودمان ارزش بدهيم . خودمان را در ميان ملل دنيا آبرومند كنيم . »

استاد مطهري حسابي بانكي به نام خود و علامه طبابايي و آيت الله سيد ابوالفضل زنجاني گشودند و اين امر را در يك سخنراني با عنوان احياي تفكر اسلامي اعلام كردند كه پس از ان دستگير شدند و مورد بازجويي قرار گرفتند .
از بيانات استاد مطهري چند نكته برداشت مي شود :
1-

 عيرت ديني و اسلامي ايشان .كه در الفاظ سبك سخن ايشان آشكار است
2-

آگاهي و آشنايي كامل ايشان با تاريخچه ي فلسطين و چگونگي ريشه داوندن صهيونيسم كه باعث شده است تا كلام ايشان كارشناسانه و علمي باسشد و با ارائه سند هاي تاريخي به محكوميت صهيونيسم بپردازد .
3-

انديشه ي اقدام عملي براي كمك رساني به ملت مظلوم فلسطين كه اقدام مالي نظامي و غيره را شامل مي شود.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد .

حالا امروز ما چه مي کنيم؟



کمک مالي حداقل کمک ما به مردم مظلوم فلسطين و لبنان است. به خاطر آن کسي ما را نمي زند، ما را نمي کشد، خانه هامان را بمباران نمي کند .

از همين هم دريغ مي کنيم!؟ ما که ادعاي انتظار داريم ادعا داريم جانمان را براي مهدي فاطمه مي دهيم از کمترين کمک ممکن براي مبارزه با بزرگترين دشمن امام زمان (عج) دريغ داريم؟

امروز مظلوم ترين مسلماناني که با فرياد دادخواهيشان از ما کمک مي طلبند مردم بي پناه فلسطين و لبنان هستند.

کمک هاي مختلفي مي شود کرد از جمله: شرکت مستقيم در جبهه هاي نبرد با اسرائيل، اعلام حمايت از طريق راهپيمايي ها بيانيه هاو ...، بالابردن اطلاعات خود و کمک به آگاه کردن ديگران در نشان دادن چهره ي کريه صهيونيسم و ...

اما شايد راحتترين راه کمک که از عهده ي همه در هر شرايط و با هر توانايي بر مي آيد و شايد به همين دليل، حداقل وظيفه ي همه ي ما باشد کمک مالي به مظلومين مقاوم فلسطين و شركت در راهپيمائي روز قدس  است. 
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا