درپي انعكاس عكسي از تابلو كوچه مستر خدابخش در تاريخ 29/4/84 سايت يزدفردا؛يكي از زرتشتیان مقيم آمريكا كه بازديد كننده سايت يزد فردا شده زحمت كشيده و زندگي نامه مستر خدابخش را براي ما ارسال كرده كه عينا تقديم مي گردد

يزدفردا

مديريت محترم سايت يزدفردا من يكي از پيروان زرتشت هستم ،حدود بيست و پنج سال است كه مقيم وتبعه آمريكا مي باشم وچندي پيش از دل تنگي سري به گوگل زدم و بدنبال خبري از يزد بودم كه به سايت شما بر خوردم وتمام مطالب سايت شما  كه بوي شهر محل تولدم را مي داد از ابتدا تا انتها خواندم تا به عكس جالب عكاس شما از تابلو كوچه مستر خدابخش بر خوردم و خوشحال شدم كه هنوز همان تابلو قديمي سر سه كوچه سر جايش است و چون شما شرحي بر آن ننوشته بوديد من شرحي از زندگي استاد گرانقدر ماستر خدابخش را برايتان مي فرستم اميد وارم با انتقال مطلبم به من محبت كرده وضمنا ما يزدي هاي مقيم لوس آنجلس خواننده مطالب شما هستيم و لذت مي بريم

ايدون باد  

فرزانه دانشمند استاد ماستر خدابخش
 

خدابخش پور بهرام رييس مشهور به استاد ماستر خدابخش از انديشمندان و دانشمندان بزرگ زرتشتي تاريخ معاصر است . وي در سال 1244 خورشيدي در نرسي آباد يزد به دنيا آمد .
در ده سالگي به همراه خانواده به بمبئي مهاجرت كرد و در مدت 14 سالي كه آنجا بود در مدرسه “ملافيروز” و “دانشگاه بمبئي ” تحصيلات عالي را كسب كرد و به زبانهاي انگليسي ، گجراتي ، پارسي ، اوستايي، پهلوي و پازند تسلط كامل پيدا كرد و با زبانهاي سانسكريت ، عربي ، فرانسه و آلماني نيز آشنايي يافت .
زرتشتيان بمبئي اورا به آموزگاري فرزندان خود گماشتند ، اما پس از بنياد مدارس زرتشتي در يزد استاد ماستر به خواسته “ انجمن اكابر پارسيان ” و سفارش فرزانه خورشيد جي رستم جي كاما در سال 1267 خورشيدي به ايران آمد و ضمن اينكه در تجارتخانه ارباب اردشير مهربان به كار مشغول شد به آموزش ، تاليف و ترجمه كتابهاي دين زرتشتي پرداخت و پس از ورود كيخسرو جي خان صاحب (دومين نماينده پارسيان) و با همراهي او“ انجمن ناصري يزد ” را تشكيل داد .
استاد ماستر خدابخش به همراه استاد جوانمرد شيرمرد واستاد كيومرث وفاداردر مدرسه كيخسروي يزد به آموزش كودكان و نوجوانان زرتشتي پرداختند و بيشتر نام آوران فرهنگي زرتشتي اواخر دوران قاجاريه و دوران پهلوي از شاگردان اين سه تن بودند .
استاد ماستر تاليفاتي نيز دارد كه به جز كتابهاي درسي براي دانش آموزان عبارتند از :
ترجمه بدهشن ، ترجمه گاتا (نامه مينوي اشوزرتشت)، گل دسته چمن آيين زرتشت ، گواه زناشويي ، رساله اي در نكوهش قرباني ،رساله اي در باب ارث
وي در شهريور 1296 خورشيدي ودر سن 52 سالگي ، هنگامي كه براي تدريس به مدرسه كيخسروي يزد مي رفت با شليك پنج گلوله به قتل رسيد . جامعه زرتشتي هيچگاه تلاشهاي اين سوشيانت را كه همواره در جهت آباداني و شادماني مردمان گام بر مي داشت ، فراموش نخواهد كرد . روانش شاد و نامش به نيكي ياد باد .

برگرفته از :
اميني تورج – اسنادي از زرتشتيان معاصر ايران – تهران : انتشارات سازمان اسناد ملي ايران – 1380 – ص 405- 407.
شهمردان رشيد – تاريخ زرتشتيان فرزانگان زرتشتي – تهران:سازمان انتشارات فروهر 1363- ص 611-616.
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا