ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا:رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که به همراه تنی چند از اعضای این کمیسیون و برخی از مسئولان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو و مسئولان استانی در ابرکوه حضور یافته بود، به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد.

فاجعه خشکسالی در استان یزد

عباس رجائی اظهار داشت:در سال های اخیر، استان یزد از لحاظ خشکسالی رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است و بارندگی در برخی از نقاط آن، کمتر از 50 میلی متر بوده است و این یک فاجعه است.

وی افزود:طبیعتأ برای چنین اقلیمی می بایست کارهائی جدی، در مورد مقابله با خشکسالی صورت پذیرد.

رجائی خاطر نشان کرد:خسارت خشکسالی بسیار سنگین است و نمی توان این خسارت را با پول وبودجه های دولتی جبران کرد، ولی مقابله با خشکسالی و پروژه های مرتبط را، می توان در برنامه های زمان بندی شده تعریف و برای آن برنامه ریزی کرد.

وی اضافه کرد: پیش از این نیز جلسه ای با استاندار و شورای آب و کشاورزی استان یزد داشته ایم و بحث های متعددی در این زمینه مطرح شد که انشاءالله در کمیسیون و با حضور مقامات ذیربط دولتی و استانی، تصمیم گیری نهائی را انجام خواهیم داد.

رجائی افزود: حدود 3 در صد از بودجه خشکسالی، در ارتباط با حوادث غیر مترقبه مطرح شده و سعی می کنیم که سهم خشکسالی را از حوادث جدا کرده و در کل کشور، یک تصمیم جدی در مورد مقابله با خشکسالی گرفته شود .

به گفته رجائی، عمده پروژه ها و منابع را می بایست در چهار چوب طرح های آبی و خاکی هزینه کرد تا مشکل حل شود.

رجائی خاطر نشان کرد: در ابرکوه رودخانه فصلی داریم که آب فراوانی را به کویر می برد و طبیعتأ تسریع در پروژه های آبی و خاکی در این منطقه که در حوزه کار وزارت جهاد کشاورزی و نیرو قرار دارد ، تغذیه مصنوعی برای کلیه منابع آبی منطقه و چاه ها بوده را به دنبال دارد و همچنین عملیات بیابان زدائی در این منطقه را شکل می دهد و حتمأ می بایست برای اینگونه پروژه ها برنامه ریزی شکل بگیرد.

هزینه بیابان زدائی هزینه بالائی نیست

رجائی یادآور شد:با مسئول منابع طبیعی ابرکوه نیز گفتگوئی داشتیم که طبق اظهارات ایشان، اگر ظرف 2 تا 3 سال، 5 میلیارد تومان آنان تعلق بگیرد می توانند مجموع پروژه های بیابان زدائی منطقه را به پیش ببرند که بنظر من عدد بزرگی، برای چنین کار بزرگ و با اهمیتی در مقابله با خشکسالی در منطقه نیست و می بایست برنامه های و راهکارهای آن را دنبال کنیم و بعد از ارائه طرح عملیاتی آن، در کمیسیون در مورد آن تصمیم گیری خواهیم کرد.

بحران آبی در شرق ابرکوه

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد بحران کم آبی در شرق ابرکوه و انتظارات مردم اظهار داشت: در منطقه یزد کمبود آب هست و نمی توان آن را ندید.

به گفته رجائی،دو راهکار در این زمینه وجود دارد که یکی از این راهکارها، استفاده از منابع خود استان و برنامه ریزی جهت ترمیم کسری و جبران خشکسالی است.

وی دومین راهکار را انتقال آب از سایر حوزه های کشوری، به استان یزد دانست.

رجائی افزود: طبیعتأ اولویت اول این است که راهکار اول را برگزینیم و آب همین منطقه را به گونه ای تنظیم کنیم که آب از مناطق پر آب تر به مناطق کم آب تر منتقل و آب این مناطق تأمین شود.

رجائی یادآور شد: با صحبت هائی که داشتیم، مقرر گردید که ظرف یک ماه آینده ،مسئولان آب ، جهاد کشاورزی و مسئولین سیاسی استان تصمیم بگیرند و یک برنامه اجرائی را عملیاتی کنند و قانون نیز رعایت شود.

وی خاطر نشان کرد:اگر انتقال آب به شرق ابرکوه کاری است که قانون مانع از آن است هیچ وقت توصیه نمی شود، ولی اگر کاری است که قانون اجازه می دهد، می بایست ظرف یک ماه آینده، مشکل آب این منطقه حل شود.

پیگیری مشکلات سرو جهانی ابرکوه

رجائی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار یزد فردا در مورد سرو جهانی ابرکوه نیز اظهار داشت:پیگیری می کنیم که سازمان محیط زیست به تعهدات خود در مورد سرو ابرکوه عمل کند و خوشبختانه فرماندار ابرکوه نیز مکاتبه ای در این زمینه داشته است و امیدواریم که با پیگیری، نتائج خوبی را شاهد باشیم.

رجائی خاطر نشان کرد:طبیعی است که میراث ملی، میراث طبیعی و میراث فرهنگی کشور، از مواردی نیست که قابل تجدید شدن باشد و دستگاه هائی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی مسئولیت دارند که حفاظت لازم از این میراث گرانبها را داشته باشند و ما نیز به سهم خود در حوزه محیط زیست که مربوط به سرو ابرکوه است پیگیری لازم را انجام خواهیم داد.


شایان ذکر است که رئیس ،نایب رئیس و تنی چند از مسئولان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو و برخی از مسئولان استانی به جهت بررسی مسائل و مشکلات به خصوص خشکسالی به شهرستان ابرکوه سفر کردند که گزارش کامل این سفر به همراه گزارش تصویری از این بازدید در همان روز در یزد فردا درج گردید. سرپرستی یزد فردا در ابرکوه، همچنین پیگیری نتائج و دستاوردهای این سفر را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا