ویژه ی چهلم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدعلی صدوقی (۱)/راشد یزدی:مردم یزد، اهل حساب کتابند ،خیال نکنید که فله ای به کسی تعارف یا انتقاد می کنند

گزیده ی سخنان حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی/در مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد علی صدوقی نماینده ولی فقیه وامام جمعه فقید یزد . یزد ، مسجد حظیره ، 14تیرماه 1390

خداوند در قرآن مجید می فرماید "هو الذی ایدک بنصره و بالمومنین"  ؛ اگر مومنین نبودند که نمیشد. مردم مهمند. اگر کسی بخواهد رهبری پیدا کند ،در دل مردم جای بگیرد ، علمای اخلاق مسیری دارند که منحصر به فرد است. آن مسیر این است : از مردم با مردم ،برای مردم در قلب مردم. این مسیر انبیاست. اگر کسی خواسته باشد به دل کسی راه پیدا کند راهش همین است از مردم، با مردم ،برای مردم ،در قلب مردم. برود توی قلب مردم. یک مسیر. مردم مهمند. خداوند وقتی هم با پیغمبر به صورت وحی می گوید "فبما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك " تو می دانی امتیازت چیست؟ با مردم خوب هستی.اگر بداخلاق و تند بودی کسی دورت نمی آمد و موفق نبودی.

 

روش روحانیت این است. روحانی ای موفق است که مردم دار باشد، ایثارگر باشد، در هدایت مردم از خط در نرود. اگر باری از غم است بر گرده و دل نهد،اگر اندکی خوشحالی است بر چهره قرار دهد، روحانی یعنی این، روش پیغمبران این است."مردم داری" مهم ترین مسئله است. مردم مهم هستند . ببینید پیغمبر با مردم چگونه رفتار کرد.اگر حضرت علي (ع) موفق نشد تا حكومت كند بخاطر اين بود كه مردم ايشان را همراهي نكردند و عزت و عظمت امام خميني (ره) هم در اين بود كه مردم همواره همراه و پشتيبان ايشان بودند . اميرالمؤمنين(ع) يازده مرتبه در جاهای مختلف و با كلام‌های مختلف از مردم ناليده است بنابراین وجود و همراهی عنصر مردم در هر نظامی بسیار با اهمیت است.

 

روحانیت یعنی مردمی. نظر و خواسته مردم مهم است. با هدایت ها و ارشادهای روحانی هم نظر ها پاک می شود و خیلی خوب می تواند در جامعه رهبری فکری کند. شخصیتی هم که شما هم که آمده اید اینجا نشسته اید و در سوگش زانو زدید خودش و پدربزرگوارش از این اخلاق برخوردار بودند.البته تشییع پیکر شهید محراب آیت الله صدوقی این هیبت جمعیت تشییع پسرش را نداشت. توجه کنید سر چهارراه فرهنگیان من رفتم آن بالا که دو سه کلمه با مردم صحبت کنم دیدم جمعیت مثل اقیانوس است و این تابوت شهید هم مثل یک کشتی روی اقیانوس وسیع دارد می آید جلو. یک وقت هم رفت بالا از روی سر مردم بالاتر دست زیر جنازه اش.دو سه تا از همکارانم بودند گفتم بیایید بالا ،آمدند گفتم نگاه کنید این دست هایی که می بینید زیر این جنازه است همان دست هایی است که آقای صدوقی گذاشت توی سینه برای مردم در ختم مادر و در ختم پدر مردم شرکت کرد توی روضه شان رفت ، یک خواسته ای داشتند گفت انشالله درست می شود. این دستهایی که گذاشت روی سینه حالا رفته زیر جنازه اش .مردم حسابگرند نباید کسی خیال کند مردم نمک نشناسند یک ذره ای برو به طرفشان ببین آنها کیلومترها می آیند به طرفت. آنهم مردم یزد، اهل حساب کتابند ،خیال نکنید که فله ای به کسی تعارف می کنند ،فله ای انتقاد می کنند. ابدا. اهل حساب و کتاب دقیق هستند این جمعیتی که آمده، حساب و کتاب دستش بوده که آمده، این پدر و پسر منبع خیر وبرکت بودند البته "الفضل للمتقدم" برتری از آن پیشی جوینده است. شهید محراب جلوتر بود ایشان راه را باز کرد پسرش هم کوتاه نیامد .

 

 

 

 من بارها تعجب می کردم از حوصله ای که حاج شیخ محمد علی صدوقی داشتند . واقعا غصه ام می شود ،بارها می دیدم که یک کسی می آمد تعرض و برخوردی می کرد من خدا را شاهد می گیرم بارها تعرضی برخورد کردن با ایشان را دیدم ولی واکنش و عکس العمل تعرضی ندیدم. ذره ای نمی خواهم تملق بگویم باید اینها درس باشد برای ما. لااقل خودمان را بشناسیم مردم خوبی هستید بشناسید خودتان را روانشناسان می گویند اگر انسان هنگامی که می بایستی عصبانی بشود بتواند خودش را کنترل کند،این خیلی مشکل است، "یا بنی اقم الصلوه وامر بالمعروف وانه عن المنکر واصبر علی مااصابک ان ذلک من عزم الامور" تحمل کار آسانی نیست . یک وقتی داشتم شرفیاب می شدم خدمت رهبر معظم انقلاب دیدم یک عارف وارسته ای از علما بیرون ایستاده است، سلام و حال و احوال کردم بعد رفتم داخل وقتی شرفیاب شدم حضور ایشان عرض کردم که: فلان کس آمده بودند ملاقات شما، گفتند : بله گاهی می آیند زیارتشان می کنیم،گفتم : چیز تازه ای نگفتند،گفتند: چرا،گفتم: چه؟ ممکن است بفرمایید. گفتند: وقتی می خواستند بروند به من گفتند که "مرنجان و مرنج".

 

 

 

"واصبر ما اصابک". مرحوم صدوقی خیلی تحملش بالا بود. من یک وقتی خدمت رهبر معظم انقلاب بودم، حضرت آیه الله هاشمی رفسنجانی هم آمده بودند آنجا ما هم خدمت ایشان بودیم ذکر خیری از آقای صدوقی شد. آقای هاشمی گفتند که آقای صدوقی خیلی عاقل است. رهبر معظم انقلاب فرمودند که عقل بابایش را به تمامه ارث برده.

 

در این مصیبت الحمدلله مردم وظیفه شان را انجام دادند. به این بیت با تمام نیرو احترام گذاشتند. امیدوارم که از این به بعد  هم تمام بیوتاتی که ما داریم  خیر وبرکت دارد این بیت هم که ما با چشممان دیدیم و لمس کردیم و این قدرشناسی شما این امر را ثابت کرده است الهی مستدام بماند و به آبروی امام زمان این چراغ هم همیشه روشن بماند.مردم بايد از اين به بعد هم چونان گذشته به اين بيت احترام ويژه قائل شوند و هيچگاه خدمات و نقش آنها را در انقلاب مقدس اسلامی فراموش نكنند. از چیزهایی هم که خیلی خوشحال شدیم این است که محمد آقا آقازاده ی مرحوم مغفور صدوقی عمامه گذاری کردند. ایشان چندسالی است که از لحاظ دانشگاهی درس خواندند و از لحاظ دروس حوزوی نیز چندسالی است که در قم درس می خوانند. امیدواریم به حق خاک پاک جد بزرگوارشان توفیق درس خواندن فراوان به ایشان عنایت کند. انشاالله با علمی که در خودشان ذخیره است و استعداد خوبی هم که دارند انشاالله آینده مردم را هم به نورانیت پدرشان و جد بزرگوارشان حفظ کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا