بي‌شك روزگذشته کاهش ۲۲ هزار تومانی قیمت سکه به‌‌رغم افزایش قیمت اونس دربازار جهاني موجب شوكه شدن سكه داران شد زيرا همزمان با نوسان قيمت طلا و سكه درسال ۹۰بسياري از مردم به قصد كسب سود دربازار‌هاي فوق سرمايه‌گذاري كردند، دراين ميان افرادي كه درطرح پيش فروش سكه مشاركت كردند نگرانند تا ببينند چه بلايي سر سرمايه آنها خواهد آمد.
به گزارش «جوان‌» درحالي كه قيمت هراونس طلا روز گذشته در بازار جهاني به ۱۶۴۴دلار رسيد، نرخ سکه بهار آزادی با كاهش ۲۲هزارتوماني به ۷۲۰ هزار تومان رسید .
از آنجايي كه قیمت سکه در ایران با توجه به قیمت جهانی اونس طلا و همچنین قیمت دلار در بازار ایران تعیین می‌شود، كارشناسان كاهش قيمت دلار در بازار آزاد داخلي و نزديك شدن به زمان تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده را دركاهش قيمت سكه مؤثر عنوان كردند‌ .
به گفته رئيس اتحاديه طلا و جواهرروز گذشته هردلار ضمن كاهش ۳۰ توماني نسبت به روز ماقبل با قيمت ۱۸۷۰ تومان به فروش‌‌رسيدكه اين امر خود دركاهش قيمت سكه و طلا بسيار مؤثر واقع شد چرا كه درروز‌هاي ماقبل قيمت هردلار درمحدوه ۱۹۰۰تومان قرار داشت .
محمد کشتی‌آرای اظهارکرد: نرخ سکه بهار آزادی روزگذشته به ۷۲۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته حدود ۲۲ هزار تومان کاهش نشان می‌دهد.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه سکه طرح قدیم ۷۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، افزود: نیم سکه ۳۶۵ هزار تومان، ربع سکه ۱۹۲ هزار تومان، سکه یک گرمی ۱۰۲ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۳ هزار و ۹۰۰ تومان و هر اونس ۱۶۴۹ دلار به فروش رسيد.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در خصوص علت کاهش قیمت‌ طلا وسکه گفت:به دلیل کاهش ۳۰ تومانی نرخ قیمت دلار، به‌‌رغم افزایش جهانی قیمت طلا باز هم شاهد کاهش نرخ طلا و سکه درداخل كشور هستیم.
وی علت دیگر کاهش قیمت طلارا افت تقاضای خرید طلا و افزایش عرضه سکه‌ عنوان كرد که به طور معمول پس از اتمام ایام نوروزاين اتفاق می‌افتد.
سكه‌هاي پيش‌فروش شده مي‌آيند
براساس اين گزارش‌، شش روز دیگر اولین دوره سکه‌های پیش‌فروش شده واگذار می‌شود و هرچه به زمان تحویل سکه‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، قیمت‌ها در بازار بیشتر کاهش می‌یابد. براساس آخرین اطلاعات در یک‌ماه نخست پیش‌فروش سکه، ۴ میلیون و یکصد هزار قطعه سکه توسط مردم پیش‌خرید شده است، بنابراین در فاصله ۳۰ روز از ۲۹ فروردین‌ماه قاعدتاً باید همین تعداد سکه به بازار روانه شود. ورود این تعداد سکه به بازار می‌تواند افت قیمتی قابل توجهی ایجاد کند، به همین دلیل بانک مرکزی پیشنهاد کرده است افرادی که احساس می‌کنند با این اقدام متضرر خواهند شد، می‌توانند از اوراق مشارکت جایگزین با سود ۲۰ درصد به جای تحویل سکه استفاده کنند.
ادامه روند تحویل سکه‌های پیش‌فروش در دوره‌های بعد که مجموع سکه‌ها را به بیش از ۹ میلیون می‌رساند، می‌تواند افت قیمت این کالا را بیش از پیش نمایان سازد.
جلوگیری از زیان دارندگان حواله‌ با ۲ تمهید
رئیس کل بانک مرکزی، محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بانک مرکزی برای جلوگیری از زیان افرادی که در دوره‌های سوم و چهارم پیش‌فروش سکه اقدام به خرید کرده‌اند فعلاً پیش‌فروش جدیدی آغاز نخواهد کرد،‌ اظهار داشت: با توجه به افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی و نزدیک شدن به موعد تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در مرحله اول، قیمت سکه در بازار طی روزهای اخیر کاهش داشته است.
وی ادامه داد: از آنجا که با تحویل ۴ میلیون قطعه سکه پیش‌فروش شده شاهد افت قیمت خواهیم بود، ممکن است قیمت در بازار به کمتر از نرخ پیش‌فروش شده در مراحل سوم و چهارم برسد که در این صورت خریداران در این دوره متضرر می‌شوند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به انجام دو اقدام برای جلوگیری از ضرر خریداران سکه‌های پیش‌فروش شده گفت: در این راستا برای بازگشت ثبات به بازار پس از کاهش قیمت‌ها، بانک مرکزی دور جدید پیش‌فروش را آغاز نخواهد کرد.
وی اقدام بعدی را پیشنهاد روش‌های جایگزین به دارندگان حواله‌های پیش خرید عنوان کرد و افزود: بر این اساس خریدار در صورت تمایل می‌تواند به جای دریافت سکه معادل آن اوراق مشارکت با نرخ ۲۰ درصد اخذ کند.
بهمنی تاکید کرد: استفاده از این روش‌های جایگزین تنها با هدف جلوگیری از زیان خریداران سکه‌های پیش‌فروش شده و مدیریت بهتر بازار است و اگر تمامی خریداران سکه‌های خود را مطالبه کنند، بانک مرکزی هیچ مشکلی در تأمین سکه‌ها ندارد.
سايت خبری جوان آنلاين
گزارشگر : هادی غلامحسینی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا