محمد حسین تقوایی : بانک مرکزی تمام مشتریان سیستم بانکی کشور را برای تغییر رمزهای عبور کارت‌های بانکی فراخوانده است،

بانک مرکزی تمام مشتریان سیستم بانکی کشور را برای تغییر رمزهای عبور کارت‌های بانکی فراخوانده است، بانک مرکزی ایران "ارتقای سطح ایمنی، ایجاد محدودیت در دسترسی غیر مجاز در شبکه کارتی کشور و حفاظت مشتریان در مقابل مخاطرات احتمالی ناشی از آن" را از جمله دیگر دلایل تغییر رمز کارت های بانکی می داند.
پیش از این چند بانک دولتی و خصوصی، از جمله بانک‌های سامان، اقتصاد نوین، پاسارگاد، ملت و چند بانک دیگر نسبت به تغییر کارت‌های بانکی به منظور افزایش سطح ایمنی اقدام کرده و برخی بانک‌ها نیز از مشتریان خود خواسته بودند که رمز کارت‌های بانکی را تغییر دهند.
این فراخوان درحالی صورت می‌گیرد که زمزمه‌هایی مبنی بر انجام یک رخنه اطلاعاتی و یا نشت اطلاعات بانکی بسیار بزرگ در سیستم‌های یکی از شرکت‌های همکار بانک مرکزی به گوش می‌رسد، اما هنوز بطور رسمی اعلام نشده است.
بانک مرکزی با "پوزش" از مشتریانی که ناچار به تغییر اجباری رمز خود هستند، به همه مشتریان بانکی توصیه کرده که "حداقل هر سه ماه یک بار نسبت به تغییر رمز اول و دوم اینترنتی کارت خود اقدام" کنند.

محمد حسین تقوایی - هشدار بانک مرکزی تغییر رمز عبور عابر بانک



احتمال افشای رمز عبور
در روزهای اخیر گزارش هایی در باره احتمال بروز سوء استفاده از کارت‌های بانکی و نشت اطلاعات مشتریان بانک‌ها مطرح شده بود و بانک مرکزی نیز با آنکه آن را "شایعات در فضای مجازی" می‌داند اما از آن به عنوان یکی از دلایل لزوم تغییر رمز کارت‌های بانکی نام می برد.
روزنامه فناوران بیست و ششم فرودین ماه 1391 مدعی شد: شایعاتی در وب منتشر شده که مدعی است شخصی به نام "خ-ز" مدیر اسبق مالی یکی از شرکت های بزرگ همکار بانک مرکزی، با اطلاع از وجود حفره اطلاعاتی در سیستم پایانه های فروش بانک ها، اقدام به انتشار اطلاعات 3 میلیون کارت بانکی در وب کرده است. البته وی رمز عبور کاربران را به صورتی منتشر کرده که قابل سوء استفاده نباشد.
روزنامه فناوران آورده است: در تماس با شرکت طرف قرارداد بانک مرکزی در پی بررسی صحت شایعه برآمد که مسوولان شرکت اعلام کردند موضوع در دست بررسی است.

آمار جالبی از کارت های بانکی ایران
بی بی سی فارسی به نقل از مقامات بانک مرکزی ایران، تازه ترین گزارشی که بانک مرکزی از تحولات اقتصادی ایران سال ۱۳۸۹ منتشر کرده است ولی آمار جدیدی در این خصوص منتشر نشده است
بنابر این گزارش، در سال ۱۳۸۹ تعداد کارت‌های بانکی به ۱۲۹ میلیون کارت رسیده است که حدود ۹۴ میلیون عدد از این کارت‌ها، کارت برداشت از حساب‌‌های بانکی (کارت بدهی یا Debit Card) است و بیشتر از ۳۳ میلیون کارت نیز کارت هدیه (پیش پرداخته یا Prepiad card) است. تنها یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا از این کارت‌ها کارت اعتباری یا Credit card است.
بنابر گزارش بانک مرکزی ایران، اکنون تعداد خود پردازها یا ATM به بیشتر از ۲۰ هزار و ۶۰۰ و تعداد پایانه‌های فروش (کارتخوانها) به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

سخن آخر
صرف نظر از درستی یا نادرستی شایعات موجود و هرچند اطلاعات منتشر شده در وب برای مشتریان بانک ها خطرآفرین نیست، کارشناسان توصیه می کنند که کاربران خدمات کارت های بانکی نسبت به تغییر رمز های خود اقدام کنند.
با دستور جدید بانک مرکزی برای تغییر رمز کارت‌های بانکی، دست‌کم بخش عمده ای از صاحبان کارت‌های بانکی باید با مراجعه به بانک‌ها یا دستگاه‌های خودپرداز رمز کارت‌های خود را عوض کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا