این لایحه هم از نظر شفافیت و هم از منظر مجمل و کامل بودن در زمره لوایح بسیار خوبی است که در سال‌های گذشته به مجلس ارسال شده است


 

استاندار تهران لایحه بودجه سال ۹۱ را از شفاف‌ترین و کامل‌ترین لوایح بودجه طی سال‌های گذشته برشمرد.

افق نیوز:مرتضی تمدن در ارزیابی خود از کلیات لایحه بودجه سال ۹۱، ضمن این‌که این لایحه را یکی از لوایح بودجه بسیار جامع دانست که طی سال‌های گذشته دولت به مجلس ارسال کرده است، گفت: این لایحه هم از نظر شفافیت و هم از منظر مجمل و کامل بودن در زمره لوایح بسیار خوبی است که در سال‌های گذشته به مجلس ارسال شده است، به همین دلیل زمانی‌که بحث رد کلیات آن در کمیسیون تلفیق مطرح شد، واقعا جای تعجب داشت.

وی با بیان این‌که این لایحه از چند منظر قابل توجه است، خاطرنشان کرد: گفته شده بودجه ۹۱ با تاخیر به مجلس ارسال شده ، این در حالی است که معمولا بودجه‌ها در همین مقطع سال به مجلس ارسال می‌شوند. تغییراتی که آیین‌نامه داخلی مجلس داشت، طبیعتا این تغییرات باید با در نظر گرفتن توان و مقتضیات دولت انجام می‌شد، اما در این مساله مقتضیات دولت در نظر گرفته نشد.

استاندار تهران افزود: اگر نمایندگان محترم در بحث تنظیم بودجه سنواتی، خود را جای دولت بگذارند، می‌بینند که عملا ارسال بودجه در آذر ماه نمی‌تواند، اتفاق بیفتد. وقتی در سال ۹۰ بودجه ۹۰ را در سه ماهه اول سال به دولت می‌فرستیم این بودجه باید عملکردش مشخص شود و بعد بر اساس عملکرد آن، بودجه ۹۱ تنظیم شود، حال شما (مجلس) از یک طرف بودجه ۹۰ را سه ماهه اول سال ۹۰ به دولت می‌دهید، از آن طرف از دولت با اصرار می‌خواهید که بودجه ۹۱ را آذر ماه به مجلس بیارود و این عملا شدنی نیست.

تمدن تاکید کرد: تا اعملکرد یک سال بودجه شفاف نشود، نمی‌توان بودجه سال بعد را به مجلس فرستاد و به نظر من در همین مقطعی که دولت توانسته بودجه را در اسفند سال گذشته به مجلس بفرستد، واقعا نهایت تلاش خود را داشته است، در واقع دولت با سعی و تلاش خود توانسته بودجه سال ۹۱ را در زمانی به مجلس برساند که این بودجه قابلیت رسیدگی داشته باشد و اسم چنین تلاش و دقتی را نباید تاخیر دولت در ارسال بودجه گذاشت.

وی در ادامه در باره این بحث که در بودجه به بحث هدفمند شدن یارانه‌ها توجهی نشده است، اظهار کرد: سوال اینجاست که آیا دولت بدون مکانیزم بودجه کشور و با توجه به قانون محاسبات عمومی می‌توانست یارانه پرداخت کند یا خیر؟ حتما دولت پرداخت‌های خود در چارچوب یارانه‌ها را بر اساس قانون محاسبات عمومی و توجه به درآمدهای کشور انجام می‌دهد، پس این مساله پوشیده نیست که ما به خاطر آن بودجه را متوقف کنیم. به این دلیل که مطرح شود چرا در یک ردیف جداگانه این مساله در بودجه قید نشده است، حتما دولت ملزم به بودجه ۹۱، پرداخت یارانه‌ها را انجام می‌داد، مگر اینکه کسانی معتقد باشند که دولت خواسته خارج از قانون محاسبات عمومی کشور یارانه‌ها را پرداخت کند این در حالی است که نه دولت چنین ادعایی داشته و نه این‌که چنین امری مقدور است. حتما دولت پرداخت یارانه‌ها را در چارچوب قانون محاسبات عمومی انجام می‌داد. استاندار تهران در ادامه خاطر نشان کرد: توجه به این نکته ضروری است، وقتی شما تصمیم می‌گیرید کلیات بودجه را رد کنید، معنی‌اش این است که کشور نیاز به بودجه ندارد. این موضوع مسبوق به سابقه نبوده که کلیات بودجه در مجالس قبلی رد شود. این اتفاق برای اولین بار رخ داده که جای تامل دارد و با هیچ منطقی سازگار نیست که کلیات بودجه رد شود. حتی اگر ایرادات و اشکالاتی هم داشته باشد، باید در رسیدگی جزئیات اشکالات را برطرف کرد، نه این‌که وقتی کلیات بودجه مطرح است، آن را رد کنیم.

وی افزود: کلیات بودجه سقف کلیه‌ی هزینه‌ها و درآمدها را به صورت کامل مطرح می‌کند و بعد وارد جزئیات می‌شود. آنچه که نظر نمایندگان است باید در رسیدگی به جزئیات بودجه و پیوست تفسیری بودجه مطرح می‌شد، نه اینکه کلیات بودجه رد شود. از طرف دیگر خود مجلس بر اساس همین کلیات بودجه دودوازدهم را تصویب کرد، بعد از آن کلیات بودجه را رد می‌کند. این مساله نمی‌تواند عادی باشد و به نظر من مقداری به دور از مسائل غیرفنی و غیرتخصصی با مسائل بودجه برخورد می‌کنیم. تمدن در ادامه خاطر نشان کرد: در همین راستا نکته‌ای وجود دارد و آن این است که بودجه‌ای که شما برای اجرا به دولت می‌دهید، باید قابلیت اجرا داشته باشد. ممکن است ما ایده‌ها و آرمان‌های بزرگی در رابطه با بودجه داشته باشیم، اما سوال اینجاست که بودجه‌ای که دولت می‌خواهد آن را اجرایی کند قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن دارد یا نه؟ پس آنچه مربوط به مجلس می‌شود این است که مجلس برابر قانون، کیفیت و فرآیند اجرای بودجه را از دولت درخواست کند والا ورود به جزئیات در حوزه مسائل اجرایی بودجه است و به نظر من موجب گرفتن وقت نمایندگان مجلس خواهد شد.

استاندار تهران با بیان این‌که باید مجلس چارچوب سیاست‌های کلی بودجه را که دولت در لایحه پیشنهاد داده مصوب کند و از دولت بخواهد کشور را با این بودجه به خوبی اداره کند، گفت: مجلس باید انتظار عملکرد مثبت و نتیجه‌ی قابل قبولی را داشته باشد به جای این‌که به جزئیات ورود پیدا کند، چرا که در غیر این صورت هم قانونگذار را در امر نظارت دچار مشکل می‌کند و هم این‌که باعث خواهد شد عملا بودجه در فرآیند اجرا دچار مشکل شود. وی همچنین در باره انتظاراتی که از در نظر گرفتن ردیف بودجه برای استان تهران دارد، با بیان این‌که انتظار ما در بحث رسیدگی به بودجه این است که آنچه دولت در لایحه آورده با توجه به واقعیت‌ها بوده است، گفت: خواهش ما این است که همین واقعیت‌ها در رابطه با استان تهران لحاظ شود.

تمدن با بیان این‌که استان تهران تنها یک نقش استانی ندارد، بلکه نقش و تاثیرگذاری ملی دارد، گفت: خوشبختانه به این موضوع توجه شده است که توان استان تهران با یک بودجه مناسب ارتقا پیدا کند و این موضوع خوشبختانه در لایحه پیش‌بینی شده و باید منتظر بمانیم این مساله به نحو مطلوب بعد از رسیدگی‌اش در مجلس بتواند به ما در اداره استان تهران کمک کند/ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا