یزدفردا :شركت خدمات حمايتي صرفاً مديريت كارگزاري توزيع كود شيميايي در كشور را بر عهده دارد

به دنبال انتشار مطلبي در خبرگزار ي مهر مورخ  24/2/91 باعنوان « پتروشيمي ها كود ازته در اختيار كشاورزان نمي‌گذارند» روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي به اين شبهات پاسخ داده است .متن جوابيه به شرح ذيل است:

توليد كودهاي ازته در كارخانه هاي پتروشيمي حدود 2/4 ميليون تن در سال مي‌باشد كه حدود 50 درصد آن توسط شركت پتروشيمي پرديس و حدود 50 درصد ما بقي توسط 4 كارخانه بجنورد، رازي، شيراز و كرمانشاه تأمين مي‌شود. استقرار كارخانه‌هاي پتروشيمي و ظرفيت هاي مختلف اين كارخانه‌ها ، مديريت ويژه‌اي را براي توزيع متناسب آن در كشور ايجاب مي‌نمايد. بويژه اينكه توليد كارخانه پرديس كه در عسلويه استقرار دارد و بالغ بر نيمي از كود مورد نياز كشور را تأمين مي نمايد عمدتاً فله بوده و قسمت اعظم آن لزوماً بايستي با كشتي به بندرعباس و بندر امام حمل و از آنجا به نقاط ديگر كشور منتقل گردد. از طرفي ديگر، كارخانه هاي پتروشيمي داخل نيز در مواردي دچار نقص فني شده و براي مدتي از چرخه توليد خارج مي‌شوند. به عنوان مثال، هم اكنون كارخانه بجنورد در حال تعمير و كارخانه پتروشيمي شيراز هم دچار نقص فني شده بود كه اخيراً در چرخه توليد وارد شده است. با عنايت به كمبود شديد كود اوره در اواخر سال گذشته، حجم بارندگي‌ها، لزوم اعمال مديريت هم جانبه به نحوي كه كود اوره مورد نياز فقط در محدوده كارخانه هاي موجود توزيع نشود و به كليه مناطق دور دست كشور نيز حمل شود و هزينه توزيع نيز افزايش نيابد. مقرر شد كه توزيع اين كود توسط شركت خدمات حمايتي در كل كشور مديريت گردد.

لازم به ذكر است كه توزيع كود شيميايي در كشور توسط بخش خصوصي انجام مي‌پذيرد و شركت خدمات حمايتي صرفاً مديريت كارگزاري و سيستم كاري را عهده دار مي‌باشد. همچنين از 4200 كارگزار توزيع بيش از 2 هزار كارگزار آن از شركت هاي تعاوني روستايي مي باشند كه در حال حاضر با مديريت شركت خدمات حمايتي امر توزيع را عهده دار هستندكه اين امر مي تواند توزيع يكنواخت انتقال را در سراسر كشور اعمال نمايد. بديهي است در مقاطعي از زمان كه به دلايل مختلف امر تداركات دچار وقفه مي‌گردد لازم است كه همه دست اندركاران مساعدت نمايند تا مشكلات مرتفع شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا