یکی از مشکلات پیش روی شهرداری در توسعه فضای سبز مسئله آب می باشد و به علت افزایش دما و کاهش بارندگی به 967 اصله درخت آسیب رسیده و بیش از 88 میلیون تومان خسارت به فضای سبز شهرداری وارد شده است.

شهردار میبد در این زمینه گفت کمبود آب یکی از نگرانی های ما در حفظ و نگهداری و همچنین توسعه فضای سبز می باشد و موجب شده بخشی از درختان و فضای سبز موجود در شهر در معرض خشک شدن قرار بگیرد.

آقای محمدرضا حفیظی با اشاره به کاهش 22 درصدی میزان بارندگی در سال زراعی 90-91 نسبت به سال گذشته افزود استان یزد از خشک ترین استان های کشور می باشد و امسال نیز خشکسالی در استان تداوم داشته و به همین دلیل شهرداری میبد همه تلاش خود را جهت بهینه سازی آبیاری فضای سبز به کارگرفته است از جمله اینکه در زمینه جداسازی آب فضای سبز از آب شرب می توان گفت انقلاب بزرگی در سطح شهر اتفاق افتاده و تنها در سال 1390 بیش از 8500 متر لوله گذاری جهت انشعاب آب فضای سبز انجام شده است.

وی با اشاره به جایگاه دوم شهر میبد در استان یزد به لحاظ حجم فضای سبز که بالغ بر 136 هکتار می باشد خشکسالی های پی در پی و بارندگی کم را مانعی بر سر  راه توسعه و حفظ فضای سبز شهر دانست.

وی خاطر نشان کرد با توجه به محدود بودن منابع آب زیرزمینی، حفر چاه جدید برای مصارف آبیاری فضای سبز را لازم و ضروری دانست. وی افزود علاوه بر اینکه در سال گذشته جهت توسعه و اصلاح نحوه آبیاری بیش از 35 هزار متر لوله جهت آبیاری قطره ای در فضای سبز میبد به کار گرفته شده است آبرسانی درختان در مناطق پراکنده به وسیله تانکر صورت گرفته و بدین جهت نیاز مبرم به افزایش تعداد تانکرهای در اختیار شهرداری داریم.

شهردار میبد در رابطه با خسارت های ناشی از خشکسالی به فضای سبز شهر میبد بیان داشت تعدادی از درختان نارون، کاج و اقاقیا به علت افزیش  دما و کاهش بارندگی خشک شده و پیش از این نیز تعدادی از درختان اکالیپتوس در مسیر میبد-یزد و در محدوده شهری دچار سرمازدگی شده است. وی خسارت های ناشی از خشکسالی اخیر را در حدود 88 میلیون تومان اعلام نمود.

شهرداری میبد در نظر دارد در سال جدید جهت جبران کمبود آب و صرفه جویی در مصرف آب و همچنین تجدید نظر در روش های آبیاری اصلاح شبکه های فرسوده، مرمت لوله گذاری ها و اجرای آبیاری تحت فشار را در دستور کار خود قرار دهد و با صرف مبلغی بالغ بر 62 میلیون تومان بیش از 30 هزار متر لوله های آبیاری قطره ای و تجهیزات مربوط به آن و 16500 متر لوله آبده را در فضای سبز شهر به کار گیرد.

خشکسالی در میبد

خسارت خشکسالی به فضای سبز شهر میبد

خسارت خشکسالی اخیر به شهرداری میبد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا