وارده به یزدفردا :م.ح.فلاح:مدتي است هنگام عبور از نقاط مختلف شهر تصاويري از شهدا را مي‌بينم كه به تير چراغ برق يا درختي آويزان است و از زمان برگزاري يادواره شهدا كه آبان سال گذشته برگزار شد هنوز كسي اقدام به جمع آوري و نگهداري آنها در مكاني مناسب براي استفاده هاي بعدي نكرده است.
همين موضوع بهانه اي شد تا نقدي كه مدت‌ هاست قصد دارم خطاب به مسئولين برگزاري يادواره داشته باشم را اينجا بيان كنم. هر چند مي دانم اين عزيزان از دل و جان مايه مي گذارند ولي در عين حال بايد نقاط ضعف بسيار خود را نيز ببينند و نسبت به اصلاح آنها در يادواره هاي بعدي اقدام كنند.
شايد خيلي ها نيز مثل بنده از سطح بسيار نازل يادواره ناراضي باشند. مراسم يادواره طي حداقل سه دوره اي كه بنده مشاهده كردم هيچ تفاوتي با دوره قبلي ندارد و به يك صورت يكنواخت و بي روح و غير جذاب برگزار مي شود.
شايد تنها مراسمي كه بتوان به آن امتياز داد مراسم اجلاسيه يادواره باشد كه به شكلي مناسب و نسبت به ساير برنامه ها از محتواي بيشتري برخوردار است.
يكي از انتقادات جدي به مسئولين برگزاري يادواره محل برگزاري آن است. ايا رزمايش هايي كه دائم در آن صداي تيراندازي و خمپاره و صداهاي هولناك ديگر اجرا مي شود بايد در مصلي حضرت ايت الله اعرافي و آنهم محل سكونت مردم و بدتر از همه نزديك بيمارستان كه يك عالم مريض و سكته كرده و ... در آن بستري هستند كار درستي است. چرا اين مراسم را به بيرون از شهر انتقال ندهيم. با اين كار علاوه بر حل مشكل ترافيك اسايش شهروندان را نيز بر هم نزده و ثواب كار پرخير خويش را هم خراب نمي كنيم.
موضوع ديگري كه جاي اشاره دارد اين است كه علي رغم پيشرفت وسايل و لوازم ارائه نمايشگاهي ، يادواره شهداي ميبد هنوز نتوانسته همگام با اين پيشرفت ها حركت كند. ايا جز اين است كه نمايشگاه و غرفه هاي اين چند دوره يادواره را غرفه هايي تشكيل مي دادند كه كمترين نواوري نداشتند و به عنوان مثال اكثر غرفه ها تنها اقدام به درج تمثال هاي شهداي گرانقدر شهرستان در غرفه خود كرده بودند كه اين اقدام نيز از سوي برخي محلات ديگر اجرا نشده بود. يا استفاده از ماكت هايي كه هر ساله شاهد آن هستيم.
موضوع ديگر آنكه اي كاش دوستان عزيزمان در مراسم يادواره اين قدر سعي نمي كردند كارهاي انجام شده و نشده خود را بزرگنمايي كنند. متاسفانه با تمام ارادتي كه به اين دوستان دارم برخي مواقع شاهد يك شانتاژ غير واقعي و ايجاد سلسله مصاحبات و گزارشات كذايي به رسانه هاي شهرستان در مورد برگزاري يادواره هستيم كه شايسته برادران مخلص و بسيجي يادواره نيست.
بايد به ياد داشت كه برگزاري جلسات متعدد با مسئولين و فلان تعداد كار تنها كميت كار را بالا مي برد و به همان اندازه نيز از كيفيت كار مي كاهد.
به نظر شما يادواره اخير شهداي ميبد تا چه حدي بر جامعه ما تاثير گذاشته است. جاي كار داشت تا با طرحي ابتكاري جاي جاي شهر بوي شهدا مي گرفت و عطر دل انگيز شهدا و ياد و خاطره شان دوباره سراسر شهر را فرا مي گرفت نه اينكه با نصب تعدادي پارچه نوشته قديمي و تمثال هاي شهدايمان در خيابان اصلي شهر فقط ظاهر كارهايمان را زيبا جلوه دهيم.
در پايان پيشنهاداتي به شرح ذيل به مسئولين برگزاري يادواره ارائه مي گردد تا در صورت امكان به كار گيرند:
-    جهت برگزاري يادواره ، شورايي تشكيل شود و از سپردن كارها و هماهنگي ها به يك شخص خودداري شود.
-    محل برگزاري رزمايش يادواره به مكان ديگري مانند پادگان قدس كه بلااستفاده است يا محل ديگري خارج از شهر انتقال يابد.
-    در برپايي غرفه ها اقدام به نواوري شده و از كارهاي تكراري و فرمولاريته پرهيز شود.
-    مدت زماني برگزاري يادواره كوتاه تر شده و در عين حال بر جذابيت و گيرايي يادواره افزود.
-    ...
در خاتمه اين بحث لازم است از كليه دوستان بسيجي كه در گرما و  سرما و در ميان گرد و خاك زحمات بسياري متحمل مي شوند و هر كدام به نوبه خود سعي مي كنند سهمي در نكوداشت شهداي عزيزمان داشته باشند تشكر كرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا