محمد جواد عسکری

 ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ،شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است .ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید

در شماره های قبل 8 مورد از  مقولاتی که می تواند باعث قیمت ماه مبارک رمضان باشد را مطرح کردیم . در این شماره علاوه بر یادآوری موارد ذکر شده قبل به توضیح مورد نهم  می پردازیم .

1- قيمت ماه رمضان به واسطه ي ميزباني خدا از انسان ها       

2-قيمت ماه رمضان به واسطه ي نزول قرآن در آن

3-قيمت ماه رمضان به واسطه ي نزول كتب آسماني در آن

 4-قيمت ماه رمضان به واسطه ي احكام الهي جاري  در آن

5- قيمت ماه رمضان به واسطه ي  قيام جمعي وعملی انسانها براي  اوج گرفتن و رشدكردن 

6- قیمت ماه رمضان به واسطه ی تحقق دو مقوله تزکیه و ارتقاء در جبهه ی حق

7- قیمت ماه رمضان به واسطه ی غل و زنجیر شدن عوامل اصلی فساد در بین انسانها ،( خداوند متعال براي ميهمانانش ايجاد امنيت كرده است)

8- قيمت ماه رمضان به  واسطه ي وقوع ليله ي قدر در آن

               الف- قیمت ماه رمضان به لحاظ لیله ی قدر  که  حضرت زهرا(س) هستند

                ب- قیمت ماه رمضان به لحاظ نقش موثرحضور امام زمان (عج) در شب قدر و امضاء امور

                ج- قيمت ماه رمضان به واسطه ي رقم خوردن كليه امور در شب قدر

                د- قيمت ماه رمضان به واسطه ي جلو برده شدن امر ظهور امام زمان (عج) در شب قدر  

                ه- قيمت ماه رمضان به واسطه ي تنزل ملائكه و روح  در شب قدر

*********************************************************

 

9- قیمت ماه رمضان به واسطه ی وقوع حوادثی در آخرالزمان در آن

یکی از بحث های بسیار گسترده در حوزه ی آخرالزمان بحث حوادث آخرالزمان است . مسلما فضای آخرالزمان آکنده از حوادثی است که علاوه بر قرآن در منابع روایی شیعه و سنی بسیار از آن یاد شده است . حوادثی که به نوعی نوید بخش ظهور منجی دارد.

شاید یکی از عواملی که ماه مبارک رمضان را در دایره ی توجه قرار داده است حوادثی باشد که در آن واقع می گردد.  

روایاتی در دست داریم که نشان می دهد برخی از حوادث آخرالزمان در ماه مبارک رمضان واقع می گردد:

الف- شنیده شدن صیحه ی آسمانی در ماه رمضان

يکي از اين حوادث که در فاصله کمي از قيام مهدي منتظر، عليه السلام، رخ مي دهد، ندايي است که از آسمان برخاسته و نام حضرت قائم را به گوش ‍ تمام جهانيان مي رساند، نعماني، شيخ صدوق و شيخ طوسي در کتابهاي خود روايات زيادي را در اين مورد نقل کرده اند به یکی از این روایات توجه کنیم :

نعماني به سند خود از امام محمد باقر، عليه السلام، چنين نقل مي کند:

الصيحة لاتکون الا في شهر رمضان، شهر الله، هي صيحة جبرئيل، عليه السلام، الي هذا الخلق، ثم قال: ينادي مناد من السماء باسم القائم، عليه السلام، فيسمع من بالمشرق و من بالمغرب. لايبقي راقد الا استيقظ و لاقائم الا قعد، و لا قاعد الا قام علي رجليه فزعا من ذلک الصوت، فرحم الله من اعتبر بذلک الصوت فاجاب.

آن نداي آسماني برنخواهد خواست مگر در ماه رمضان که ماه خداست، آن ندا از جبرئيل است که خطاب به مردم سر داده مي شود و نام قائم را در همه جا طنين انداز مي سازد، تا آن جا که همه ساکنان زمين از شرق تا به غرب آن ندا را خواهند شنيد. از وحشت شنيدن آن ندا هرکس درخواب فرو رفته بيدار شده و هرکس بر پا ايستاده، ناچار به نشستن مي شود و هرکس بر زمين نشسته، بناگاه از جاي بر مي خيزد. پس رحمت الهي بر کسي باد که اين ندا را بشنود و به آن پاسخ گويد.

از امير مؤ منان عليه السلام نیز این جریان به این صورت روايت شده است که فرمودند:

«در ماه رمضان به هنگام صبح از ناحيه مشرق ندا دهنده اي بانگ برمي آورد که: اي اهل ايمان گردهم آييد و از ناحيه مغرب پس از ناپديد شدن شفق، ندا کننده اي ندا سر دهد: اي اهل باطل گرد هم جمع شويد... و روميان به ساحل دريا نزديک غار اصحاب کهف روي آورده و خداوند آن جوانان را با سگ شان از غارشان برمي انگيزد، در بين آنان دو مرد بنام مليخا، و خملاها بوده که اين دو تسليم اوامر حضرت قائم عليه السلام خواهند بود.» .

 

 

 از امیر مومنان علی (ع) این جریان به این صورت نیز نقل شده است که :

قال الامام أمير المؤمنين (عليه السلام): وينادي مناد في شهر رمضان من ناحية المشرق عندما تطلع الشمس، يا أهل الهدي اجتمعوا، وينادي من ناحية المغرب بعدما تغيب الشمس: يا أهل الضلالة اجتمعوا، ومن الغد عن الظهر تکوّر الشمس فتکون سوداء مظلمة، واليوم الثالث يُفرَق بين الحقّ والباطل بخروج دابّة الارض.

ابن مسعود صحابی جلیل القدر پیامبر(ص) نیز از پيامبر صلي الله عليه و آله روايت کرده است که فرمود:

«چون صداي آسمان در ماه رمضان شنيده شود بدانيد که در شوال هياهوي شديدي است و در ذي قعده جدا شدن قبيله ها و خونريزي در ذي حجه اتفاق مي افتد و سه بار فرمود: اما محرم چه محرمي خواهد شد، چه دور است، دور. در اين ماه مردم در اثر آشوب ها کشته خواهند شد، سؤ ال کرديم اي رسول خدا صيحه آسماني چيست؟ فرمود: اين صيحه در نيمه ماه رمضان و شب جمعه خواهد بود. و صدايي است که شخص خوابيده را بيدار مي کند و ايستاده را مي نشاند و زنان نجيب و پوشيده را از پرده ها بيرون مي آورد... در شب جمعه. و در سالي که زلزله ها زياد است، وقتي نماز صبح جمعه را به جاي مي آوريد به خانه هاي خود برويد و در پنجره ها را ببنديد و خود را بپوشانيد و گوشهايتان را ببنديد وقتي آن صوت را شنيديد سر به سجده بگذاريد و بگوئيد: سبحان القدوس، سبحان القدوس، سبحان القدوس هر کس چنين کند نجات يابد و هر کس نکند هلاک شود»

ب- وقوع کسوف و خسوف عجیب در ماه رمضان

از جمله وقايع طبيعي ديگري که در قبل از قيام منجي عالم بشريت رخ مي دهد و در روايات ما به آن اشاره شده است، نوعي از ماه گرفتگي و خورشيد گرفتگي است که درتمام طول کره زمين سابقه نداشته و باعث بر هم ريختن حساب تمام ستاره شناسان ميشود. در اين مورد نيز روايات متعددي ذکر شده است که تنها يکي از آنها را به نقل از نعماني ذکر مي کنيم:

او در کتاب خود از امام محمد باقر، عليه السلام، نقل مي کند که حضرتش ‍ فرمودند:

آيتان تکونان قبل قيام القائم، عليه السلام، لم تکونا منذ هبط آدم الي الارض: تنکسف الشمس في النصف من شهر رمضان، و القمر في آخره...

دو نشانه در قبل از ظهور قائم وجود دارد که از زمان هبوط آدم به زمين سابقه نداشته است، يکي گرفتن خورشيد در نيمه ماه رمضان و ديگري گرفتن ماه در آخر اين ماه است.

 

 

با بصری نافذ آیات الهی را رصد کنیم

این حوادث و آیات در فضای آخرالزمان نوید بخش ظهور مهدی آل محمد (عج) است . بر ماست با بصری نافذ این آیات را در صحنه ی عالم هستی رصد کنیم و خدای نکرده جزء کسانی نباشیم که آیات خدا را می بینند و بی توجه از کنار آن می گذرند . در سوره ی یوسف این آیه آمده است که :

وَكَأَيِّن مِّن آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ ﴿۱۰۵﴾

و چه بسيار نشانه‏ها در آسمانها و زمين است كه بر آنها مى‏گذرند در حالى كه از آنها روى برمى‏گردانند.

آیات در فضای آخرالزمان بسیار قابل توجه و تامل است. لذا از خداوند متعال می خواهیم بصیرتی به ما عنایت فرماید تا آیات با عظمتش در صحنه نظام عالم هستی را ببینیم و به آنها توجه کنیم و جزء يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ نباشیم .ان شاالله .

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا