احسان مراددشتی

روز ۹مرداد ۹۱هم گذشت اگر تقویم را ورق زده باشید و روی برگه ۹مرداد دقت کرده باشید روزی است بنام اهداء خون. البته اگر تقویم اختصاصی برای بافق چاپ شود باید ۹مرداد راسفید بگذارند چون تقریبا یک سال و نیم است که اهداء خون برای بافقی ها معنایی ندارد یعنی حق اهدا خون را ندارند.

 هرچند پس از سالها که بیمارستان و جمعیت هلال احمر بافق با هر زحمت و مشقتی سعی داشتند این امر را دربافق دایر دایر نگه دارند و خدماتی به مردم بافق ارائه بدهند ولی تمام این همکاری ها وکمک ها به سازمان انتقال خون مثمر ثمر نیفتاد و سازمان انتقال خون علی رغم تمام این همکاری های بی چشم داشت تصمیم به تعطیلی خون گیری در بافق را گرفت و به بهانه های واهی اهداء خون در بافق تعطیل شد.

 آمدن روز اهداء خون بهانه ای شد تا پای صحبت بعضی از مسئولین آگاه و پیگر بافقی در این خصوص بنشینم .

بندگان خدا آن طور که مشخص است پیگیرهایی هم کرده اند ولی تاکنون نتواستند سازمان انتقال خون را متقاعد کنند .

وقتی پیگیر علت آن شدم دیدم دو روایت مطرح است :

روایت اول که بعضا در کوچه و خیابان به گوش می رسد این است که می گویند خون اهدایی که از بافق به استان می رود اندکی از درجه استاندارد سلامت پایین تر است .که اگر واقعا این باعث تعطیل شدن خون گیری در بافق شده است باید یک علامت سوال بزرگ جلو عملکرد مسئولان سلامت استان گذاشت . که این چنین به راحتی با پاک کردن صورت مسئله یک مسئله را حل      می کنند آنهم مسئله مهم سلامت انسان ها .

یعنی با فرض درست بودن این مسئله اگر از مردم بافق خون گیری نشود و آمار آنها به حساب نیاید درجه سلامت استان استاندارد است و مریض ها به لطف تلاش آنها بهبودی یافته است و اگر معضل و مشکلی سلامت بافقی ها را تهدید می کند شناخته شده و بر طرف گردیده است .

خلاصه از مسئولین محترم سلامت استان و شهرستان خواهشمند است باشفاف سازی در این خصوص صحت یا رد این شایعه را معلوم کنند.منتظر پاسخ این عزیزان هستیم .

 اما روایت دوم این است که آقای دکتر خدایی رئیس سازمان انتقال خون استان یزد فرموده اند که ما خون مورد نیاز استان را در خود شهر یزد تامین می کنیم و نیازی به پایگاه در بافق نیست

حال سوال من از ایشان این است که چگونه اردکان،ابرکوه،مهریزدارای پایگاه است و فقط به خون بافق نیازی نیست .

ثانیا اثرات مفیدی که اهداء خون در سلامت هر فردی دارد و از مردم بافق دریغ شده است چگونه باید به مردم بافق برسد .

ثالثا مگر خود شما پیوسته تبلیغاتی در خصوص اهدا هرچه بیشتر خون نمی کنید؟ پس حالا در مورد بافق این تبلیغات صدق نمی کند ؟

حتما این ضرب المثل هم که می گوید کار نیکو کردن از پر کردن است نیز در خصوص مردم بافق تعبیر نشده و از این ثواب و کار خیر که رابطه مستقیم با سلامت آنها دارد باز مانده اند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا