آيت الله اعرافي امام جمعه ميبد در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان و روز جهاني قدس در ادامه بحث نقش ملائكه درعالم امر و عالم غيب و همه مراتب هستي گفت : ملائكه بعنوان ماموران و كارگزاران الهي نقش مهمي در جهان و مراتب هستي ايفاء مي كنند .

اولين نقش ملائكه تدبير و اداره عالم امر غيب و عرش الهي است .

دومين نقش ملائكه تدبير و اداره عالم مادي و جهان مادي هست . همه حوادث عالم مادي با دخالت ملائكه به فرمان خدا تدبير مي شود .

سوم : ملائكه كارگزاران خداوند در اداره عالم برزخ و مسائل مربوط به جهان برزخ هستند .

چهارم : ملائكه كارگزاران خداوند در قيامت و صحنه عظم قيامت اند .

پنجم : ملائكه الهي ماموران خداوند در اداره و تدبير بهشت و جهنم اند و مومنان را به نعمت هاي وافر متوجه مي كنند و كافران را به عذاب الهي متوجه مي كنند.

ششم : ملائكه ماموران انتقال انسان ها از اين عالم به عالم برزخ هستند و دست ملائكه در مرگ و سفر به برزخ آشكار است .

هفتم : ملائكه در برپايي قيامت دخالت دارند .

هشتم : ملائكه واسطه انزال كتب و فرو فرستادن صحف آسماني وحي به پيامبران الهي هستند .

نهم : ملائكه علاوه بروحي الهي و انزال كتب آسماني به انبياء و ائمه هدي و اولياي الهي با انسانهاي پاك در ارتباط هستند و گاهي كساني از بين انسانهاي معمولي چنان به عالم غيب و معنا پرمي كشند و با ملائكه ارتباط برقرار مي كنند و با ملائكه سخن مي گويند .

دهم : گروههاي گوناگوني از ملائكه در عالم غيب و همه مراتب هستي گماشته شده اند تا به نيايش و عبادت حضرت حق بپردازند و مولي متقيان حضرت علي (ع) در خطبه 91 غاصئه اين گروه هاي نيايش ملائكه را به زيبايي به تصوير كشيده است .

يازدهم : ملائكه براي مومنان دعا مي خوانند و استغفار مي كنند . از كارهاي مهم ملائكه اين است كه بر پاكان درود مي فرستند ملائكه همراه خداوند و در كنار مومنان و پاكان الهي بر پيامبر و آل او درود مي فر ستند .

دوازدهم : ملائكه بركافران و ستمكاران و مشركان ، لعن و نفرين مي فرستند درچند جاي قرآن آمده است .

سيزدهم : اصل شفاعت در قيامت امر مهمي است كه گروه هاي از ملائكه به اذن خداوند در كنار انبياء ، ائمه ، شهداء و اولياي الهي امت اسلام را شفاعت مي كنند .

چهاردهم: در روايات متعدد آمده است ملائكه از زائرين قبر پيامبر اسلام و ائمه هدي هستند و موكل بر زيارت ائمه و پيامبرانند و هر روز گروه گروه و فوج فوج براي زيارت از آسمان به زمين مي آيند .

پانزدهم : ملائكه به گروه هاي خاصي نظير مريضان ، روزه داران ، حجاج ، مصيبت زدگان ، متواضعان و زائرين عتبات و عاليات توجه خاصي دارند .

شانزدهم : ملائكه از پليدي ها و آلودگي ها فاصله مي گيريند و خانه هايي كه در آن قرآن تلاوت نمي شود ، فسق و فجور است و زمينه شهوت و فسق وجود دارد و فيلم هاي نامشروع و ابزارهاي فساد در آن است درآن وارد نمي شوند .

هفدهم : ملائكه امدادهاي غيبي هستند و همانطور كه درجنگ بدركه مهمترين كارزار بين مسلمانان و كافران بود فوج فوج از آسمان به زمين آمدند و دل هاي مومنان را در مبارزه با كافران محكم كردند و پيروزي را رقم زدند . اگرهمه مومنان مانند ملت بزرگ ايران در برابر موج هاي دشمنان خم به ابرو نياورند حتما خداوند و ملائكه به آنها توجه مي كند .دل هاي قوي واراده هاي فولادين در اجراي فرمان خداوند ، لطف الهي و نظر ملائكه را جلب مي كند و هر وقت مسلمانان استقامت ورزيدند و فرياد الله اكبر و توحيد سردادند و در پيشگاه خدا تواضع كردند در برابر مشركان نصرالهي نازل شد .

هيجدهم : نظارت بر اعمال انسانها . آيات متعددي بر اين نكته تاكيد دارد كه غير از خدا و ساير شهود و گواهان قيامت ،فرشتگان ويژه ايي درهمه لحظات ، دست اندركار ثبت وض بط اعمال انسان هستند .

ايمان به ملائكه شرط ايمان است و وجود آنها در نظام عالم هستي قطعي است و همه مراتب هستي و كارگزاران پاك و معصوم خدا هستند كه به فرمان خدا دست اندركار اين همه فيوضات الهي اند .

آيت الله اعرافي در ادامه ماه مبارك رمضان را ماه ملائكه و فرشتگان الهي بيان كرد و گفت : شب هاي قدر شب هاي نزول ملائكه به زمين هستند و در اين ماه عزيز و شريف دل هاي گرسنه و چشم هاي اشك ريز و قلب هاي متوجه به خدا ، زمينه ايي را فراهم مي كند كه دل ها بيشتربا عالم قدس و غيب متصل باشد .

امام جمعه ميبد در ادامه با اشاره به دعاي 45 صحيفه سجاديه حضرت امام سجاد (ع) نسبت به ماه مبارك رمضان گفت كه اگر بخواهيد خودتان را بيازماييد كه چقدر رمضاني شديد و چه مقدار فرهنگ رمضان درجان و وجود شما ريشه دوانده است دعاي 45 صحيفه سجاديه امام سجاد (ع) را بخوانيد و بر آن تامل كنيد .

وي بخشي از اين دعا را به اين ترتيب بيان كرد : امام سجاد (ع) مي فرمايد : درود برتو اي ماه خدا كه آمدنت مسرت انگيز و رفتنت وحشتناك است . درود برتو اي ماه خدا كه ماه طولاني براي ناپاكان و ماه باشكوه براي مومنان بودي . هيچ روز و زماني به پاي تونمي رسد ماهي كه پر از خير و بركت بود . اي ماهي كه همنشيني با تو شيرين و فراق از توسخت است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا