رئیس میراث فرهنگی شهرستان میبد از مرمت و ساماندهی آسیاب بیده خبر داد.

محمود ادیبان با اشاره به ساماندهی ای آسیاب گفت: این آسیاب در محله بیده و در کنار راه باستانی ری – کرمان (جاده ابریشم) واقع شده و به لحاظ مکانی با توجه به قرار گرفتن در کنار مکان هایی چون خانه بیرونی ، مسجد زیرک و امامزاده پیر چراغ بیده از جایگاه شاخصی برخوردار است.

وی با اشاره به تامین آب این آسیاب در ابتدا از چاه صاحب الزمان و سپس آب قنات حسن آباد اضافه کرد: مساحت تقریبی این آسیاب 1700 متر مربع می باشد که به سه محدوده شامل محوطه باز به منظور نگهداری از حیوانات ، ساختمان های آسیاب و محوطه تنوره ، راهرو و چاه تقسیم می شود.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان میبد به اختصاص 300 میلیون ریال با مشارکت دهیاری برای ساماندهی این آسیاب خبر داد و افزود : بخش اعظمی از دیوارهای حصار این آسیاب تخریب شده و این باعث تبدیل شدن محوطه به محل تخلیه زباله و خاک شده است بصورتیکه تنوره ، راهرو ، رواق و صفه موجود در انتهای راهرو با حجم زیادی از خاک دپو شده وضع نا مناسبی دارد که مهمترین عامل این آسیب گذشت زمان و عدم توجه است.

محمود ادیبان در پایان به اقدامات انجام شده از جمله :نظافت و پاکسازی،آواربرداری از فضای تخریب شده، تخلیه فضاهای معماری از خاک انباشته شده مانند تنوره آسیاب،خاکبرداری از فضاهایی مانند راهرو و... اشاره کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا