ابرکوه - لیلا پورزارع زاده- خبرنگار یزد فردا- ارتقاء سطح توانمندی مربیان قرآن و تجهیز این قشر به ابزارها و لوازم مورد نیاز، جهت استعدادیابی و به کارگیری مخاطبان علاقمند، از اهم سیاست های بزرگترین مجتمع قرآنی کشور است. 

در آستانه سال تحصیلی جدید، برای اولین بار در استان های یزد، فارس و اصفهان دوره تربیت مربی قرآن کودکان 3 تا 6 سال، با حضور مدیرکل و همچنین معاون امور اجتماعی بهزیستی استان، امام جمعه، معاون فرماندار، روسای دستگاه های اجرایی مرتبط و... در بزرگترین مجتمع قرآنی کشور افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم مهندس مجتبی عزیزی، رئیس بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمومنین علیه السلام ابرکوه با اشاره به روند برگزاری این دوره اظهار داشت: با هدف ارتقای سطح توانمندی مربیان خردسال و توجه به اینکه از دیرباز نیاز به برگزاری برنامه های تربیت مربی متخصص قرآن در سطح کودکان 3 تا 6 سال کاملا مشهود بوده است، با پیگیری های انجام شده  و اخذ مجوز از مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور. ازمجموع 256 نفر شرکت کننده واجد شرایط در آزمون ورودی، 151 نفر حد نصاب نمره را کسب کردند و بعد از انجام مصاحبه تخصصی تعداد 120 نفر برای شرکت در این دوره مورد تایید قرار گرفتند، که نهایتا 115 نفر از این افراد موفق به شرکت در این دوره تخصصی گردیدند.

وی افزود: 64 نفر از شرکت کنندگان در این دوره مربیان مهد قرآن، مهد کودک و مراکز پیش دبستانی وابسته به آموزش و پرورش از شهرستان ابرکوه، بخش ها و روستاهای تابعه و همچنین شهرهای یزد، شیراز، صفاشهر و بوانات هستند و 51 نفر نیز به عنوان نیروهای تازه نفس، آماده ورود به مراکز آموزشی تخصصی قرآن کودکان 3 تا 6 سال می باشند. ضمن اینکه 83 درصد شرکت کنندگان در دوره دارای مدرک لیسانس، 4 درصد فوق لیسانس و دانشجوی دکترا و 13 درصد دارای مدرک تحصیلی دیپلم می باشند.

رئیس بزرگترین مجتمع قرآنی کشور در ادامه افزود: به حول و قوه الهی و با نیازسنجی و برنامه ریزی های بعمل آمده تا پایان سال 92، درصدد برگزاری 12دوره آموزش تخصصی برای مربیان قرآن در سطح استان های هم جوار، یزد، فارس و اصفهان می باشیم که تاکنون دو دوره آن شامل دوره دو ماهه تربیت مربی تدبر در قرآن و دوره تربیت مربی کودکان 3 تا 6 سال برگزار شده و با برنامه ریزی های انجام شده، قصد داریم تا پایان سال جاری، چهار دوره دیگر تخصصی نیز برگزار نماییم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حسینی امام جمعه ابرکوه نیز با تقدیر و تشکر صمیمانه از دست اندرکاران بزرگترین مجتمع قرآنی کشور، به کیفیت برنامه های ارائه شده توسط این مجتمع قرآنی اشاره نمود و خطاب به مربیان شرکت کننده در این دوره آموزشی گفت: هزینه ای که به این نوع برنامه ها اختصاص داده می شود، خود نوعی ارزش است و دوره ای که به این منظور برای شما تدارک دیده شده را باید با جدیت دنبال کنید زیرا بازدهی این امر نه تنها در معاش که در معاد شما نیزاثر گذار است.

وی افزود: انسان ها در طبقات مختلف جامعه قرار می گیرند و هر قدر شخص از دید و منظر قضاوت جامعه و مردم، خود را به خدا نزدیک تر کند، عزت و حرمت او در نزد خداوند جامع و کامل است وشاخصه فردی که هنجار شکن، ناپاک و بی لیاقت باشد خداگریزی و شیطان گرایی است.

وی یادآور شد :هر جا سخن از شخصیتی مثل معلم و مربی قرآن چه زن و چه مرد می آید بدون تامل در اذهان مردم درخشش می کند که این امر حاکی از اعتبار، مقبولیت و توانمندی معنوی است. ترویج و تبلیغ قرآن نوعی وابستگی به وجود می آورد و از آنجایی که وابستگی به قرآن، وابستگی به کانون عزت است لذا شخصیت ما را اعتلا می بخشد.

وی تصریح کرد: شما مربیان قرآن باید در رفتار، حرکات و سکنات خود نهایت احتیاط را صرف کنید زیرا به منزله شاخصی در جامعه هستید و همچنین سرمایه معنوی شما باید بیشتر از دیگران باشد. دارایی های معنوی شما باید به گونه ای باشد که به عنوان پیش قراول جاذبه های معنوی، اخلاقی و تقوا جلوه کنید. از دروغ، تهمت و گفتارهای دون شان قرآن و حرکت هایی که منطبق با هنجارهای دینی نیست به شدت پرهیز کنید.

مدیر کل بهزیستی استان یزد نیز در این مراسم گفت: بحث مهندسی فرهنگی مهد کودک ها در حال پیگیری است. و در صدد هستیم تا با صدور مجوز برای مساجدی که امکانات و فضای کافی دارند، آنها را به مهد کودک تبدیل نماییم. وی همچنین از رونمایی از 10 جلد کتاب که به عنوان اولین محتوای این مهد کودک ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت خبر داد.

محمد حسن رحیمی نسب افزود : فعالیت دیگر این سازمان، درخصوص استفاده از روحانیون به عنوان پیام آوران محبت در مهد کودک هاست تا ضمن برقراری ارتباط عاطفی با کودکان در مهد ها، مانع جدایی روحانیون و مردم، خصوصا جوانان شوند.

وی تصریح کرد: باید مراقب و هوشیار باشیم تا وقت و هزینه ما صرف مجموعه داری و ساختمان سازی و گسترش فضای فیزیکی نشود و باید وقت و انرژی را بر روی محتوای آموزشی و تکثیر آموزش گیرندگان گذاشت و به ارائه کار تخصصی پرداخت.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی، رسانه ها با هزینه ای که خود ما برای استفاده از آن می پردازیم در حال آموزش به کودکان ما مطابق با فرهنگ و سلیقه خود می باشند و ما به منظور مقابله با آنها می توانیم با تهیه بسته های قرآنی و تشکیل همایش های مختلف، خانواده ها را در معرض آموزش های قرآنی، جهت انتقال به کودکان خود قرار دهیم تا این تهاجم فرهنگی را خنثی کنیم.

در پایان این مراسم از زحمات استاد احمد رضا محسنی، که سابقه 40 سال فعالیت در حوزه قرآن و آموزش آن به کودکان را داشت و به عنوان خادم قرآنی نمونه کشور و معلم ماندگار معرفی شده، قدردانی شد.

 

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا