قدس انلاین – سعید کوشافر: استخدام در یک وزارتخانه و داشتن شغلی دایم که مزایایی هم داشته باشد ارزوی هر جوان ایرانی است ,انهم در شرایطی که برخی کارفرماها نه در اندیشه استخدام که درفکر استثمارکارگران اند , قراردادهای سه ماهه , پرداخت حداقل حقوق بدون مزایا , دریافت سفته سفید امضا برای پیشگیری از درخواست مزایا و یا سرپیچی از اخراج و....

دراین شرایط هزاران معلم حق التدریسی منتظر استخدام در وزارت اموزش و پرورش با خبرهایی مواجه می شوند که حسابی ازارشان میدهد , پارتی بازی در دولتی که داعیه عدالت دارد ,انهم در بخش تعلیم وتربیت و جذب کسانی که قرار است الگوی اینده فرزندان ما باشند .
جالبتر اینکه درحالی اموزش وپرورش دراستخدام هایش پارتی بازی را سرلوحه قرار داده که در اخراجهایش بدون اغماض عمل کرده و تعداد زیادی معلم پیش دبستانی را به ناگاه از کار بیکار می کند.

***پارتی بازی میشود مثل قند

درهمین راستا یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اقدام غیرقانونی وزیرآموزش و پرورش مبنی بر استخدام 5 هزارمعلم قرآن و15هزارنیروی خدماتی خبرداد و گفت: اگر وزارت‌خانه از این اقدام خود عقب نشینی نکند؛ با آغاز به کار مجدد مجلس، پیگیر اسیضاح وزیر آموزش وپرورش خواهم بود.
موسی‌الرضا ثروتی با اشاره به استخدام 20 هزار نفر در آموزش وپرورش، تصریح کرد: در زمان استخدام نیروهای حق‌التدریس‌، آموزشیاران و نیروی‌های شرکتی حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش ‌وپرورش با هر اقدامی همواره مخالفت می‌کردند و معتقد بود این افراد باید از طریق امتحان و گزینش نیروهای برجسته جذب این وزارتخانه شوند اما حالا آقای وزیر برخلاف نظر خود عمل کرده است.
نماینده مردم بجنورد٬ مانه٬ جاجرم و سملقان در مجلس شورای اسلامی‌ ادامه داد: این 20هزار نفر درحالی به استخدام آموزش وپرورش در آمده‌اند که نه آگهی در این زمینه منتشر شد و نه از آن‌ها امتحان و مصاحبه‌ای به عمل آمده است. در استان ما هر کدام از روسای آموزش وپرورش اقوام و آشنایان خود را استخدام کرده‌اند که از نتایج رفتار وزیر محسوب می شود.
وی با بیان اینکه مردم به این استخدام‌های غیرقانونی اعتراض دارند، افزود: در همین ارتباط با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مذاکراتی داشته‌ام، حتی در صحن مجلس نیز تذکراتی را به وزیر داده‌ام و کار به سوال نیز کشیده شد.
این نماینده مجلس نهم بیان کرد: در روزهای گذشته تعدادی از طلبه‌های علوم قرآنی فارغ‌التحصیل حوزه علمیه نزد من آمدند و به شدت نسبت به این مساله گله داشتند.
ثروتی با تاکید بر غیر قانونی بودن رفتار وزیر، گفت: با معاون منابع انسانی رئیس جمهور هم دراین زمینه صحبت کردیم و آنان نیز این اقدام را غیرقانونی دانستند و گفتند این موضوع را به وزیرآموزش و پرورش ابلاغ می‌کنیم.
وی یادآور شد: اگر وزارت‌خانه از این اقدام خود عقب نشینی نکند با آغاز به کار مجدد مجلس به‌طور جدی پیگیر استیضاح وزیر آموزش وپرورش خواهم بود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه نمایندگان دیگر هم به استیضاح وزیرآموزش و پرورش رای می‌دهند، توضیح داد: نمایندگان به من قول داده‌اند که اگر وزیرآموزش وپرورش این 20هزار استخدام خلافی راکه انجام داده و در اصلاح و چاچوب قانون عمل نکند؛ استیضاح وزیر را امضا می‌کنند.
این درحالی است که در واکنش به این موضوع، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش وپرورش ، گفت: اگر کسی ادعایی دارد؛ از من یک نامه یا دستوری مبنی بر اینکه شخصی را به این سیستم آورده‌ام آن را برای چاپ به روزنامه‌ها تحویل دهد‌.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش از پارتی بازی‌ها زمین گیر شده، افزود‌: معلم باید براساس آزمون به سیستم آموزش و پرورش ورود پیدا کند به طوری که هر تیمی بتواند در آموزش و پرورش مشغول به کار شود نه هر کسی که در آن قدرتمند‌تر است‌. ‌
***اخراج میکنند , خیلی راحت
درعین حال وزیر اموزش وپرورش تاکنون اظهارنظر صریحی درباره اخراجی های این وزارتخانه یا نحوه استخدام وبکارگیری انها نداده وهرچه تاکنون شنیده شده از کسری بودجه این وزارت و مشکلات ناشی از ان بوده است , این درحالی است که بیش از 120هزار معلم شرکتی و حق التدریس در بخشهای مختلف چشم به راه اخرین راهکار وزارتخانه برای استخدام هستند؛ نه برنامه ای برای اخراج .
درهمین راست یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با اعلام اینکه از مشکل مربیان و معلمان حق‌التدریسی مطلع هستیم ٬ گفت: متأسفانه مسئولان این وزارتخانه تاکنون نتوانسته‌اند پاسخ‌های قانونی و قانع‌کننده‌ای را درباره طرح‌ها انجام شده به مجلس ارائه کنند.
جبار کوچکی‌نژاد‌ با بیان اینکه بسیاری از طرح‌ها با سند بنیادین آموزش و پرورش تطبیق ندارند٬ گفت: این موضوع نگرانی‌هایی بسیاری را برای نمایندگان درباره طرح‌های وزیر آموزش و پرورش به‌وجود آورده است.
وی با انتقاد از اخراج بخش زیادی از نیروهای پیش‌دبستانی و حق‌التدریسی از سوی وزارت آموزش و پرورش٬ افزود: به‌طور حتم این اقدام خلاف سند بنیادین آموزش و پرورش است٬ بر اساس ماده 10 این سند٬ از مقطع پیش دبستانی تا دانشگاه در حیطه حاکمیت است و هیچ سازمانی حق حذف و یا تغییر آن را ندارد.

درمقابل این اظهارات , وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بر اساس قانون هیچ‌گونه تکلیفی برای استخدام مربیان پیش دبستانی ندارد اما شرایط ارتقاء درآمدهای آنها را با حذف شرکت‌ها و واسطه‌ها و صدور مجوز به خود مربیان پیش دبستانی فراهم کرده است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی درباره جزئیات پیش دبستانی‌ها و وضعیت این دوره در سند تحول و همچنین تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی، گفت: در بحث پیش دبستانی سه موضوع نظارت و سیاستگذاری محتوا و اجرا وجود دارد که بر اساس قانون، نظارت و سیاست‌گذاری و اجرای در این دوره بر عهده ، آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه پیش دبستانی غیر دولتی است، افزود: از 33 سال گذشته این دوره به صورت غیر دولتی اداره می‌شد و در قانون نیز این دوره با مشارکت مردم تعریف شده و همین مسئله در قانون سازمان مدارس غیر دولتی در قالب مراکز پیش دبستانی تعریف شده است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: گروهی از این مراکز توسط بهزیستی، گروهی توسط ادارات و گروهی توسط افراد حقیقی و حقوقی اداره می‌شوند و تعدادی را در طول سال‌های اخیر مدارس اجاره کرده‌اند و فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه در سال جاری برنامه پیش دبستانی تغییر نکرده است، افزود: پیش از این شرکت‌هایی تشکیل شده بودند که مربیان را استخدام کردند و طبق قرارداد هم به آنها حقوق می داند که در شهرهایی همچون تهران و قم تعدادشان بالا بود اما آموزش و پرورش در اقدامی جدید برای صدور مجوز، مربیان پیش دبستانی را در اولویت قرار داده است و هر یک از مربیان پیش دبستانی که متقاضی باشند به آنها مجوز فعالیت این مراکز صادر می‌شود.
وزیر آموزش و پررش با بیان اینکه در صدور مجوزهای پیش دبستانی استانداردها را کاهش داده و سخت گیری‌ها را به حداقل رسانده‌ایم اظهار کرد: هر کس که متقاضی باشد در صورت داشتن شرایط اعلام شده از سوی سازمان مدارس غیردولتی می‌تواند فعالیت داشته باشد.
به گفته حاجی‌بابایی مربیان پیش دبستانی، بازنشستگان فرهنگی، فرهنگیان و معلمان و کادر اداری شاغل و بازنشسته در اولویت صدور مجوزها قرار دارند.
وی اضافه کرد: از 2 ماه پیش تاکنون بیش از 2 هزار مجوز پیش دبستانی صادر شده است و این روند ادامه دارد چرا که معتقدیم مربیان پیش دبستانی باید از مزایای داشتن مراکز و درآمدهای مستقیم این مراکز بهره‌مند شوند زیرا در گذشته‌ شرکت‌ها مبلغ ناچیزی از درآمدهای مراکز پیش دبستانی را به مربیان می‌دادند اما با این اقدام آموزش و پرورش، تمام دریافتی مراکز به جیب مربیان می‌رود و می‌توانند صاحب درآمد بالایی باشند.
حاجی بابایی درباره درخواست برخی از مربیان مبنی بر تعیین تکلیف و استخدام آنها نیز گفت: ‌هر استخدامی نیازمند مجوز قانونی است و اگر مجوزی نداشته باشیم چنین اختیاری نداریم.
وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش مکلف شد 60 هزار نفر را طی 5 سال استخدام کند که در حال حاضر این استخدام‌ها به سقف قانونی اعلام شده رسیده و تمام شده است لذا می‌توان گفت اصل موضوع استخدام به پایان رسیده و همه این افراد تبدیل وضعیت شده‌اند.
***مصوبه مجلس وبهانه تراشی دولت

هنوز جوهر اظهار نظر وزیر اموزش وپرورش خشک نشده بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن، حداکثر ظرف دو سال تمام مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی که با آموزش و پرورش همکاری داشتند در اولویت استخدام وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دادند و با 178 رای موافق، 47 رای مخالف، 14 رای ممتنع تصویب کردند.
در صورت تصویب جزییات این طرح، دو تبصره به شرح زیر به عنوان تبصره های 8 و 9 به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش اصلاحی مصوب 7 مهر 1389 الحاق می شود.
براساس تبصره 8 الحاقی به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی حق التدریس و اموزشیاران نهضت سواد آموزی، احکام قانون متعهدین به خدمت آموزش و پرورش مصوب 8 خرداد 1369 به استثنای احکام ناظر بر دانش آموزان دانشسراهای تربیت معلم به قوت خود باقی است.
دانشجویان ورودی سال 1388 مرکز تربیت معلم نیز که طبق مقررات مربوطه مشخص شده اند، مشمول این حکم می شوند.
همچنین براساس تبصره 9 الحاقی به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی وزارت آموزش و پرورش موظف است در اجرای تبصره 2 ماده 51 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و بند 'ج' ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، حداکثر ظرف دو سال تمام مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی خود را که با آموزش وپرورش همکاری داشته اند، از طریق برگزاری آزمون و با در نظر گرفتن شرایط مندرج در مواد 2 و 3 قانون تعیین تکلیف استخدامی حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش مصوب 15 مهر 1388 و اصلاحات بعدی آن، مدرک و رشته تحصیلی، جنسیت، نیاز منطقه ای و سنوات همکاری با آموزش و پرورش در اولویت استخدام قرار دهند.
مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمتی آموزشی که در سال تحصیلی 1390-1391 با آن وزارتخانه همکاری داشته اند، مطابق روال همان سال به همکاری خود با آموزش و پرورش ادامه می دهند.
این طرح در حالی به تصویب رسید که دولت با تصویب آن به دلیل بار مالی مخالفت کرد.
'لطف الله فروزنده' نماینده پارلمانی رییس جمهوری در مجلس با بیان این که اکنون نزدیک به 200 هزار نفر معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان پیش دبستانی در کشور استخدام رسمی نیستند، گفت: 95 درصد این نیروها خانم ها هستند که در کلان شهرها حضور دارند.
وی افزود ما باید به این مساله توجه کنیم که بیشتر نیازهای ما در مناطق محروم است و نمی توانیم تمام نیروها در کلان شهرها را به خدمت بگیریم.
وی با بیان این که وزارت آموزش و پرورش پنج هزار میلیارد کسری بودجه دارد، گفت: جذب نیرو در این شرایط به معنای اضافه کردن بار مالی است.
فروزنده با یادآوری این که باید منابع و مصارف را به خوبی مدیریت کنیم، گفت: با کسر بودجه ای که هم اکنون آموزش و پرورش با آن روبه رو است، جذب نیرو در این شرایط مشکلات زیادی را ایجاد می کند.
معاون پارلمانی رییس جمهوری با بیان این که بسیاری از این افراد در بخش خصوصی فعالیت می کنند، گفت: ما به جای استخدام این نیروها می توانیم مشکلات بخش خصوصی را بررسی کنیم و ببینیم چرا آنان از وضعیت کنونی خود ناراضی هستند و بهتر است بخش خصوصی را ساماندهی کنیم.
فروزنده در خصوص استخدام نیروهای شرکتی نیز گفت: پس از رایزنی های مجلس و دولت آزمونی برگزار شد که 16 هزار نفر از میان 56 هزار شرکت کننده، جذب آموزش و پرورش شدند و این افراد کسانی بودند که نمره لازم را کسب کردند.
فروزنده ادامه داد: ما نمی توانیم کسانی را که رتبه لازم را کسب نکرده اند در آموزش و پرورش جذب کنیم.
معاون پارلمانی رییس جمهوری درباره وضعیت معلمان قرآنی نیز گفت: برای استخدام معلمان قرآنی آزمون و شرایط ویژه ای وجود دارد و امروز آموزش و پرورش در این زمینه نیروی مازاد نیز دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا