یزدفردا کنشست تخصصی اردکان شناسی با موضوع:مستوفی بافقی و اندیشه ایرانشهری در عصر صفوی برگزار می شود
 دکتر محمدرضا ابویی مهریزی در این نشست که  پنجشنبه 16 شهریورماه 1391 ساعت 18 درمحل  سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی – هنری آیت الله خاتمی (ره) برگزار خواهد شد سخنرانی خواهد نمود .

نشست تخصصی آتی اردکان شناسی اختصاص خواهد داشت به معرفی بیشتر و آشنایی بهتر با شخصیت و آثار و اندیشه های یکی از بزرگان و مفاخر یزد که الحق و الانصاف برای اردکان ما هم کم نگذاشته است. این روزها دیگر همه با عبارت "یونان کوچک" آشنایی دارند و خوشبختانه وجه تسمیه آن را هم می دانند. محمد مفید مستوفی بافقی از نویسندگان عصر صفویه آثار گرانقدر زیادی برجا گذاشته که یکی از معروف ترین آنها کتاب سه جلدی "جامع مفیدی" است که در تاریخ و جغرافیای یزد تا دوره صفویه نوشته شده است. مستوفی در این اثر عنوان یونان کوچک را برای اردکان برای نخستین بار مستند و مکتوب می کند. سخن پیرامون شخصیت مستوفی بافقی و کلاً حال و هوای یزد و اردکان در عصر صفوی بحث مفصل و شیرینی است که برای آشنایی بهتر با آن از یکی از متخصصان این زمینه یعنی جناب اقای دکتر محمدرضا ابویی مهریزی دعوت کرده ایم تا در این باره با ما سخن بگویند.
دکتر محمدرضا ابوئی مهریزی نویسنده، محقق، مصحح، نسخه پژوه، مولف، پژوهشگر، مدرس و تاریخ نگار در هشتم دی ماه سال 1349 در تهران چشم به جهان گشود. کارشناسی خود را در رشته الهیات و معارف اسلامی دریافت کرد و آنگاه به رشته تاریخ علاقه نشان داد و کارشناسی ارشد خود را در رشته تاریخ ایران در دوره اسلامی پی گرفت. پس از این موفق به دریافت درجه دکترا در رشته تاریخ دوره اسلامی از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات شد.
از استادان او می توان به دکتر علی اصغر حلبی، دکتر رضا شعبانی، دکتر عطاء الله حسنی، دکتر الله یار خلعت بری و دکتر علی اصغر مصدق رشتی اشاره داشت. او هم اکنون سرگرم تحقیق و تالیف و تدریس در دانشگاه پیام نور است.
از آثار دکتر ابویی علاوه بر نگارش مقالات متعددی در مجلاتی همچون آیینه میراث، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا و بررسی های نوین تاریخی به کتاب های:

·          تصحیح "گلدسته اندیشه"، نوشته مولانا محمدامین وقاری طبسی یزدی از دانشمندان دوره صفوی، یزد: اندیشمندان یزد، 1384.

·          "سادات نعمت اللهی یزد در عصر صفوی"، یزد: بنیاد فرهنگی و پژوهشی ریحانه الرسول، چاپ اول بهار 1383.

·          تصحیح "منشئات" شرف الدین علی یزدی، زیر نظر ایرج افشار، تهران: ثریا، 1387.

·          "تاریخ هرات" اثر شیخ عبدالرحمن فامی هروی (منسوب به فام هرات)، با همکاری دکتر محمدحسن میرحسینی و پیش گفتار ایرج افشار، تهران: میراث مکتوب، چاپ اول 1387.

·          "قصه قبولی پلو"، میراث بهارستان، تهران: کتابخانه مجلس شورای اسلامی، جلد سوم.

·          تصحیح "صحیفه جعفری"، نوشته سیدمحمد حسینی نوربخش، میراث بهارستان، تهران: کتابخانه مجلس شورای اسلامی، جلد ششم.

·          تصحیح "تاریخ بهرام میرزای صفوی"، نوشته مستوفی بافقی.

·          تصحیح "مختصر مفید" (جغرافیای ایران زمین در عصر صفوی)، نوشته محمد مفید مستوفی بافقی، تهران: بنیات موقوفات دکتر محمود افشار یزدی.

·          "وحشیات" ابی تمام طایی (قرن سوم هجری قمری)، با مقدمه احمد مهدوی دامغانی و همکاری دکتر وحید ذوالفقاری، تهران: میراث مکتوب، 1389.

·          "تاریخ فرهنگی یزد در روزگار شاه عباس ثانی و شاه سلیمان صفوی"، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار.

اشاره نمود. برخی از آثار دکتر ابویی مهریزی را می توانید در اینجا و اینجا مشاهده نمایید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا