یزدفردا:رئيس‌جمهور در مراسم جشن ثبت جهاني گنبد قابوس، ميراث‌فرهنگي را گرانبهاترين سرمايه هر ملتي عنوان کرد و با تاکيد بر لزوم حفظ اين ميراث، اظهار داشت: ميراث‌فرهنگي حاصل تلاش و مجاهدت يک ملت در طول تاريخ، عامل همبستگي آنان و بسترساز زندگي انساني براي بشريت است.
به گزارش  پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، دکتر «محمود احمدي‌نژاد» گلستان را استاني سرفراز و شهرستان گنبد کاووس را ديار انسان‌پرور توصيف کرد و گفت: مردم اين خطه انسان‌هايي مؤمن، سلحشور و صميمي هستند و بيان ويژگي‌هاي فرهنگي آنان نياز به ساعت‌ها وقت دارد.

وي با اشاره به ثبت جهاني گنبد قابوس در فهرست ميراث يونسکو با طرح اين سوال که چرا ميراث‌فرهنگي را پاس داشته و به آن توجه مي‌کنيم و به دنبال معرفي آن به نسل‌هاي متوالي هستيم، انسان خالي شده از فرهنگ را بي‌معنا و فاقد ارزش خواند و گفت: آن‌چه به انسانيت انسان معنا مي‌دهد، فرهنگ است و انسان خالي شده از فرهنگ پوچ و بي‌محتوا است.

دکتر احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور سابق آمريکا را نمونه اعلاي يک انسان خالي شده از فرهنگ ذکر کرد و افزود: اين فرد که نمونه اعلاي يک انسان از خود جدا شده، خودباخته و خالي شده از فرهنگ بود، براي نجات صهيونيست‌ها با حاميان و دوستان پشت پرده خود تصميم گرفت به ديگر کشورها حمله کرده، سرزمين‌هاي ديگر را اشغال، مردم آن را آواره و بيش از يک ميليون نفر را بکشد و خانواده‌ها را متلاشي کند تا جيب خود را پر کرده و مشکلاتشان را حل کنند.

رئيس‌جمهور با بيان اين‌که هرکس به هر نسبت از انسانيت دور شود، به حيوانيت نزديک خواهد شد، اظهار داشت: فرهنگ، تجلي آرمان‌ها و گرايش‌هاي متعالي و انساني جوامع در طول تاريخ است که به زندگي انسان‌ها معنا مي‌بخشد.

دکتر احمدي‌نژاد، گنبد قابوس را در ظاهر يک اثر بسيار برجسته مهندسي برشمرد و تصريح کرد: حتي اگر بخواهيم با امکانات امروز بنايي نظير اين برج بسازيم با مشکلات و دشواري‌هاي بسياري روبه‌رو خواهيم بود و اين بنا حقيقتا يک اثر مهندسي سطح بالاست که حتي از نظر دانش مهندسي روز نيز کاملا قابل دفاع است.

رئيس‌جمهور با اشاره به اين‌که حتي کوه‌ها پس از گذشت هزار سال فرسوده مي‌شوند، اضافه کرد: کيفيت مواد و مصالح بکار رفته در اين بنا آن‌قدر عالي است که حتي با گذشت بيش از هزار سال از احداث آن با وجود اقليم‌ها و آب و هواي متنوع از سرد تا گرم و از مرطوب تا خشک اين بنا همچنان سرپا ايستاده و با وجود گذشت بيش از يک هزاره از عمر آن هنوز نو و زنده است که اين گواه سطح بالاي دانش مهندسي، مواد و متالوژي در ايران در بيش از هزار سال قبل است.

دکتر احمدي‌نژاد، جنبه‌هاي مهندسي برج قابوس را بسيار برجسته و ارزشمند ارزيابي و خاطرنشان کرد: علاوه بر جنبه‌هاي مهندسي، جنبه‌هاي معنوي و اخلاقي اين بنا نيز بسيار متعالي و سطح بالاست.

رئيس‌جمهور ادامه داد: بسياري از معماري‌هاي امروزين شخصيت و حقيقت انسان را سرکوب مي‌کنند، اما از جمله ويژگي‌هاي معماري ايراني و اين برج آن است که وقتي انسان در کنار آن مي‌ايستد، احساس بزرگي مي‌کند.

دکتر احمدي‌نژاد گفت: اين بنا از دور انسان را به نزد خود فرا مي‌خواند و هر چه به آن نزديک‌تر مي‌شويم نگاه ما را به بالا و در نهايت به آسمان مي‌رساند که اين هنر فرهنگ انساني ايرانيان است که در جنبه‌هاي گوناگون زندگي آنان و از جمله در معماري متبلور شده است.

رئيس‌جمهور با اشاره به داعيه کشورهاي غربي مبني بر لزوم برخورداري همه شهرها از يک نماد شهري و فرهنگي، اظهار داشت: در حالي که غربي‌ها در سال‌هاي اخير به اين نتيجه رسيده‌اند ايرانيان در بيش از هزار سال قبل چنين نمادهايي براي شهرهاي خود ايجاد مي‌کردند که چه در آن زمان، چه اکنون بسيار برجسته و زيبا است.

وي ادامه داد: ساخت چنين بنايي در هزار سال قبل گواه آن است که دانش و هنر احداث چنين بنايي از حداقل چند هزار سال پيش از آن وجود داشته است، چرا که چنين دانش و هنري يک شبه نزد هيچ ملتي خلق نمي‌شود.

رييس‌جمهور از تمامي دست‌اندرکاران و کارشناساني که براي ثبت اين اثر ارزشمند، در فهرست ميراث‌فرهنگي جهاني تلاش کرده‌اند، تشکر و تصريح کرد: تلاش براي ثبت هر اثر فرهنگي در فهرست ميراث‌فرهنگي جهاني کاري بسيار سخت، کارشناسي و زمان‌بر است چرا که افرادي که معيارهاي يک اثر فرهنگي را براي ثبت در اين فهرست ارزيابي مي‌کنند، افرادي بسيار با تجربه هستند که جزئيات بسياري را در ارزيابي خود لحاظ مي‌کنند.

دکتر احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با طرح اين سوال که چرا بايد به ميراث‌فرهنگي بها داد، خاطرنشان کرد: عده‌اي تصور مي‌کنند، فرهنگ پديده‌اي است که يک‌شبه به‌دست آمده و هر وقت اراده کرديم مي‌توان آن را تجديد کرد يا تغيير داد در حالي که اين تصور خيالي باطل است.

رئيس‌جمهور، ميراث‌فرهنگي را گرانبهاترين و سرمايه هر ملتي عنوان کرد و گفت: ميراث‌فرهنگي يعني اخلاق، آداب، رسوم و ارزش‌هاي انساني جاري در زندگي ملت‌ها و ارزش‌هاي متعالي اثرگذار در لحظات حساس زندگي جوامع انساني که حاصل يک تاريخ تلاش و مجاهدت يک ملت، عامل همبستگي آن ملت و بسترساز زندگي انساني براي هر ملتي است.

دکتر احمدي‌نژاد افزود: مستکبرين براي آن‌که ملت‌ها را تحت سلطه خويش درآورند، ابتدا سعي مي‌کنند، انسان‌ها را با هويت فرهنگي خود بيگانه کنند و براي اين منظور به آنان سرابي تحت عنوان زندگي بهتر را مي‌نمايانند و ايشان را تشويق مي‌کنند تا از گذشته خود جدا شده و به اين سراب بپيوندند و در واقع اساس استعمار نو بر اين است که رابطه ملت‌ها را با فطرت خود قطع کند.

رييس‌جمهور تصريح کرد: حاصل استعمار نو اين است که ميليون‌ها ميليون انسان بدون چشيدن سر سوزني طعم انسانيت از بين رفته و هزاران آرزوي پاک در خاک مدفون مي‌شود و حقيقت انسان پايمال شده است و همه اين‌ها به‌خاطر آن است که عنصر فرهنگ، حقيقت انسان، ميراث ‌فرهنگي و ارزش‌هاي الهي از زندگي انسان کنار گذاشته شدند.

دکتر احمدي‌نژاد، لباس را يکي از جلوه‌هاي فرهنگ ملت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: لباس اولاً پوششي براي انسان و ثانياً وسيله‌اي براي صيانت از سلامت بدن است که هم بايد زيبا و شکيل باشد و باعث شخصيت انسان شود و هم موجب آرامش و سلامتي او باشد.

رئيس‌جمهور با بيان اين‌که ارتباطات اجتماعي، گذشت، فداکاري، محبت و احترام به ديگران انسان‌ساز و موجب زيبايي زندگي انسان‌ها مي‌شود، گفت: صيانت از ميراث‌فرهنگي به معناي اين است که بايد به خود برگشته و مسير کمالي و تعالي تاريخي خودمان را طي کنيم.

دکتر احمدي‌نژاد با اشاره به اين‌که امروز دانش مهندسي در کشور پيشرفت‌هاي بسياري دارد، اما همچنان به دنبال نمونه‌هاي ديگران هستيم، اظهار داشت: ملتي که مهندسي هزار سال آن آثاري چون گنبد قابوس را ايجاد کرده است، اگر همان مهندسي را ادامه مي‌داد، امروز خود عرضه‌کننده آن به جهانيان بود.

وي با بيان اين‌که محال است يک ملت بر انجام عملي اشتراک نظر داشته باشند و آن کار الهي نباشد، تصريح کرد:‌ هنگامي که در طول تاريخ ملت‌ها به طور مشترک به حقايقي مي‌رسند اين نشان از الهي بودن آن دارد چرا که فصل مشترک انسان‌ها فطرت الهي آنان است که اگر آن را ادامه بدهيم به سمت نقطه نوراني خواهد رفت.

رئيس‌جمهور اظهار داشت: خداوند زندگي پراميد سرشار از محبت و عدالت و بدون اندوه و کسالت را به عنوان يکي از زيباترين و پاک‌ترين زندگي براي انسان قرار داده که تا زماني که محقق نشود در واقع مقصد از خلقت انسان‌ها تحقق نيافته است.

دکتر احمدي‌نژاد با بيان اينکه فرزندي از فرزندان پيامبر اسلام خواهد آمد و بشر را تا رسيدن به نقطه نوراني زندگي متعالي انساني ياري خواهد کرد، اظهار داشت: وجود موعود فصل مشترک فطرت و نقطه وصل همه انسان‌ها بوده و متعلق به همه بشريت است که نمي‌توان آن را منحصر به عده‌اي خاص دانست چرا که فطرت‌هاي بشريت از ناحيه خداست و هرگز از يکديگر جدا نخواهد شد.

رئيس‌جمهور در ادامه اين مراسم بخش‌هايي از قابوس‌نامه را در موضوعات مختلف قرائت کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا