یزدفردا:معاون اجرايي رييس جمهور و سرپرست نهاد رياست جمهوري گفت : استفاده از ظرفيت هاي حاصل از ميزباني شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها ، اهميتي دوچندان دارد .
به گزارش ميراث آريا  ، مهندس « حميد بقايي » ، معاون اجرايي رييس جمهور و سرپرست نهاد رياست جمهوري با بيان اين مطلب اظهار داشت : هم عضويت در جنبش عدم تعهد براي کشورمان منافعي دارد و هم عضويت کشوري مثل ايران که در دنياي امروز، در ميان کشورهاي در حال توسعه اهميت ويژه اي دارد، مي تواند براي کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد داراي منافع فراواني باشد و با توجه به اين موضوع، استفاده از ظرفيت هاي به وجود آمده که حاصل ميزباني کشورمان از شانزدهمين اجلاس سران غيرمتعهدهاست، اهميت دوچنداني پيدا مي کند.

وي گفت : به هر حال بايد طبيعي است که کشورهاي دنيا از وزن سياسي يکساني برخوردار نيستند. اين وضعيت در مورد 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد هم وجود دارد و نمي توان همه آن ها را داراي وزن سياسي يکساني دانست. البته اين جنبش به عنوان بزرگ ترين تشکل بين المللي بعد از سازمان ملل ، در واقع قدرت اصلي اش بيش از هر چيز ديگري، از اجتماع و اتحاد همين کشورها حاصل مي شود .

معاون اجرايي رييس جمهور تصريح کرد : در ميان همين کشورها هم، برخي داراي وزن و اعتبار بالاتري در نظام بين الملل هستند که ايران بدون شک جزء اين دسته از کشورها به حساب مي آيد چراکه با توجه به موقعيت استراتژيک کشورمان و نيز نوع نگاه جمهوري اسلامي ايران به موضوعات بين المللي، بسياري از موضوعات مهم منطقه اي و بين المللي وابسته به همکاري و همراهي ايران است و اين مسأله همواره مدنظر کشورهاي توسعه يافته و ابرقدرت ها نيز بوده است.

بقايي افزود : عضويت ايران در جنبش عدم تعهد نيز منافع بسياري براي کشورمان به همراه دارد که مي تواند با استفاده از آن، به پيشبرد موضوعات مورد چالش خود در نظام بين الملل هم فکر کند.

وي گفت : موضوعاتي مانند تحريم هاي غرب عليه ايران و برنامه هسته اي کشورمان مواردي است که مي شود از طريق استفاده از قدرت و تأثيرگذاري جنبش عدم تعهد به حل آن ها فکر کرد. يکي از راه هاي احقاق حقوق بين المللي کشورمان، به طور مثال در برنامه هسته اي، پذيرفته شدن اين حق در جامعه جهاني است. طبيعي است وقتي بيش از صد کشور بيش از نيمي از کشورهاي دنيا حق قانوني ايران را در مورد استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي به رسميت بشناسند، گام بزرگي در احقاق حقوق کشورمان برداشته مي شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا