مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: اورولوژی یزد قابلیت تبدیل به عنوان قطب اورولوژی جنوب شرق کشور را داراست.

دکتر صمد زارع مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت و گو با خبرنگار وب دا یزد اظهارنمود: بخش ارولوژی در بیمارستان شهید دکتر رهنمون واقع شده است   و این بخش دارای ۱۸تخت ثابت وفعال می‌باشد.

وی افزود:  دراین بخش اعمال جراحی کلیه ومجاری ادرار و ناباروری مردان انجام می‌گردد و همچنین بیمارانی که نیاز به درمان طبی دارند دراین بخش بستری می شوند.

دکتر زارع تصریح کرد: تنوع بیماران و اعمال جراحی بخش اورولوژی با بسیاری از مراکز بزرگ اورولوژی کشور قابل مقایسه بوده و نیازهای آموزشی و درمانی را به خوبی برآورده می‌سازد.

وی ضمن اشاره به نمونه‌هایی از اعمال جراحی در این  مرکز درمانی گفت:  تقریبا «تمام اعمال جراحی General Urology. و  تمام جراحی‌های اندویورولوژی نظیر ؛ سیستوسکوپی و یورتروپیلوسکوپی ، درمان اندوسکوپیک سنگهای حالب (TUL) ، رزکسیون آندوسکوپیک بزرگی خوش خیم پروستات (TURP) ، رزکسیون آندوسکوپیک تومور مثانه (TURT) ، پرکوتانئوس نفرولیتوتومی (PCNL) ، درمان آندوسکوپیک تنگیهای مجرا (اینترنال یورتروتومی)، تعبیه نفروستومی پرکوتانئوس تحت گاید اولتراسونوگرافی وغیره از جمله این اعمال جراحی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که بخش اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی یزد قابلیت تبدیل و گسترش به عنوان قطب اورولوژی جنوب و جنوب شرق کشور را داراست عنوان داشت: با توجه به موارد گسترده بیماران ارجاعی از جنوب کشور و ارائه خدمات درمانی با کیفیت و ارزان به گونه‌ای که در اکثریت موارد نیاز ارجاع این بیماران به تهران مرتفع شده است.

زارع  ارتباط مناسب و مداوم گروه با مراکز بزرگ اورولوژی کشور و بهره گیری از تجربیات، رهنمود‌ها و برنامه‌های آموزشی مراکز فوق،  امکان گسترش بخش، از جمله انجام اعمال جراحی لاپاروسکوپی و پیوند کلیه، با راه اندازی بخش‌های در حال ساخت در بیمارستان‌های شهید رهنمون وشهید صدوقی را از دیگر پتانسیل های این بخش دانست و تصریح کرد:  وجود مرکز تحقیقات ناباروری یزد به عنوان قطب ناباروری جنوب کشور و پتانسیل گسترش بخش آندرولوژی و پذیرش فلوشیپ آندرولوژی در آینده از دیگر قابلیت های گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی یزد است.

مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان متذکرشد: با توجه به مرکزیت بیمارستان شهید رهنمون از نظر تروما در استان و وجود مرکز تحقیفات تروما در این بیمارستان امکان مواجه دستیاران و دانشجویان با موارد متنوع ترومای Genitourinary و انجام طرح‌های تحقیقاتی در این زمینه فراهم است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا