یک روانشناس کودک گفت: رفتارهای عادتی از جمله ناخن جوین در کودکان به دلیل وجود اضطراب است و برخورد صحیح والدین می تواند راهگشا باشد

وجیهه ابراهیمی  اظهارنمود: یکی از مشکلات عادتی در دوران کودکی مکیدن انگشت است که در دوران شیر خوارگی یک عمل طبیعی در کودک است و به تدریج تا دو سالگی این عادت در کودک حذف می شود و در برخی کودکان به صورت عادت تا بعد از سنین دو سالگی نیز ادامه پیدا می کند.

وی افزود:این مشکل عادتی بیشتر در مواقع اضطراب و استرس در کودک دیده می شود و علت اصلی آن هم اضطراب کودک است.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: در صورتی که والدین با زور کودک را از این کار منع کنند این عمل به صورت مخفیانه در کودک ادامه پیدا می کند بنابراین باید به شکل  صحیح با این مشکل عادتی کودک برخورد کرد و در این مواقع او را با بازی سرگرم کنیم تا به تدریج این عادت را فراموش کند.

اگر این حالت استرس و ناخن مکیدن در کودک شدید بود که منجر به ایجاد زخم در دست کودک می شود باید به یک مشاور مراجعه شود تا مشکل به صورت ریشه ای شناخته و حل شود و اضطراب کودک درمان شود.

وی گفت : مشکل ناخن جویدن کودک که بسیاری از خانواده ها با آن مواجه هستند نیز به دلیل اضطراب در کودک نمایان می شود و معمولا در سنین ابتدایی و به خاطر اضطراب مدرسه در کودکان دیده می شود و در صورتی که این مشکل عادتی به خوبی رفع نشود در بزرگسالی هم ادامه پیدا می کند.

این روانشناس خاطرنشان ساخت: برخورد غلط و استفاده از دستکش در دست کودک برای جلوگیری از این عمل در بعضی مواقع به طور کوتاه مدت جواب می دهد ولی باعث می شود مشکل اضطراب کودک به صورت ریشه ای درمان نشود و اضطراب کودک به شکل دیگر نمایان شود و باعث ایجاد مشکل دیگر در کودک می شود.

وی ادامه داد: والدین نباید کودک را در این مواقع سرزنش کرد چراکه او برای رفع اضطراب و کسب  آرامش این کار را انجام می دهد و در صورت سرزنش شدن از سوی اطرافیان احساس گناه دراو ایجاد شده و حتی اضطراب وی افزایش می یابد بنابراین در صورت شدت عارضه باید به یک مشاور مراجعه تا درمان به صورت اصولی پیگیری شود.

ابراهیمی به والدین توصیه کرد:باید علتهای نادرست بودن این رفتار را برای کودک توضیح داد و حتی روزهایی که کودک این کار را انجام نمی دهد والدین او را به صورت لفظی و یا مادی مورد تشویق قرار دهند تا این مشکل عادتی به مرور زمان و به نحوه صحیح رفع شود.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا