در کمتر از دو هفته، سخنگوی اقتصادی دولت، دو مرتبه میهمان گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود تا در خصوص وضعیت بازار ارز و ابهامات شکل گرفته در سیاست‌های ارزی دولت، پاسخگوی اذهان عمومی باشد.

به دنبال رشد نوسانات ارزی در هفته‌های اخیر که با انتقاداتی از سوی برخی مسوولان نظام و نمایندگان مجلس همراه بود، وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت، سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی خبری سیما حاضر شد تا ضمن تشریح سیاست‌های ارزی دولت برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از اخلالگری در بازار، جو روانی جامعه را به سمت آرامش ترغیب کند.
در جریان این گفت‌وگوی مشروح، وزیر اقتصاد ضمن موثر ارزیابی کردن سیاست‌های ارزی اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها در بازار، مطرح کرد که با اقدامات بانک مرکزی و دولت، نرخ‌ها در بازار کاهش می‌یابد.
در این میان وی مهم‌ترین سیاست ارزی دولت؛ یعنی راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی را گامی مثبت در جهت ساماندهی مبادلات دانست که حجم مبادلات بازار موازی را تحت‌تاثیر قرار داده است، بر این اساس از سوی وی عنوان شد که در بهترین شرایط حجم مبادلات بازار موازی 10 درصد حجم مبادلات اتاق مبادلات ارزی است.
طبق ارزیابی‌های وزیر اقتصاد، نوسانات و چالش‌های ایجاد شده در بازار ارز ناشی از فعالیت عده‌ای اخلالگر است که جریانات و مبادلات پولي غيرمتعارف را مدیریت می‌کردند که از سوی مراجع مربوطه و دستگاه قضایی مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.
این همان موردی بود که سه‌شنبه شب، «محمود احمدی‌نژاد» در نشست مطبوعاتی به آن اشاره کرد و از شناسایی 22 نفر اخلالگر در بازار ارز خبر داد. رییس‌جمهور در آن نشست با اشاره به تاثیر منفی دخالت برخی افراد در تصمیم‌گیری‌ها در بازار ارز، متذکر شد که با اقدامات و برنامه‌های در دست، وضعیت بازار رو به بهبود خواهد گذاشت.
«شمس‌الدین حسینی» در جریان گفت‌وگوي ویژه خبری به اظهارات اخیر رییس‌جمهور در خصوص منشا نوسانات اخیر ارزی استناد کرد و با اذعان بر اینکه اتفاقات اخیر ارزی منشا اقتصادی ندارد، گفت: وقتي كه مي‌گوييم وضعيت ايجاد شده دلايل اقتصادي ندارد، نبايد سوء تفاهم پيش آيد كه انعكاس اقتصادي ندارند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی از فضای کنونی بازار ارز به عنوان یک «بازار مکاره» یاد کرد و با تاکید بر اینکه این روزها برخی در بازار اقدام به قیمت‌سازی می‌کنند، متذکر شد: دولت ضمن گسترش مركز مبادلات ارزي و برخورد با مبادلات پولي غيرمتعارف بازارهاي مكاره آن را محو مي‌كند. فرض كنيد در يك بازار انتظارات تورمي شكل گرفته، مهم اين است كه در عمل براي عرضه و تقاضا چه اتفاقي مي‌افتد و متقاضي و عرضه‌كننده تقاضاي خود را به تاخير مي‌اندازند كه اين مسائل مي‌تواند براساس بحث‌هاي رواني منجر به اين مسائل شود.
وی که معتقد است بازار مکاره یا همان بازار غیررسمی ارز با التهاب همراه است، افزود: بانك مركزي با راه‌اندازي مركز مبادلات ارزي شرايطي را فراهم كرد كه براي اولويت‌هاي مختلف كالايي ارز تخصيص دهد كه از 10 ميليون دلار شروع شد و اين روزها به 100 ميليون دلار رسيده است.
به گفته حسینی، اينكه رييس‌جمهور اعلام كرده كه اين قيمت‌ها كاذب است به معناي آن نيست كه كسي با اين قيمت‌ها خريد و فروش انجام نداده است، اما بازار ارز دو رفتار عرضه و تقاضا را دارد كه اگر عده‌اي به دلايلي مانند سود‌جويي يا سفته‌بازي در شرايطي كه تقاضا براي ارز ندارند، متقاضي شوند، تقاضاي جديدي ايجاد مي‌شود. يا اگر كساني كه در گذشته ارز خود را عرضه مي‌كردند اقدام به عرضه نكنند كمبود ايجاد مي‌شود؛ بنابراين اين اتفاقات بايد با تدبير مورد بحث قرار گيرد.
برخی رییس‌جمهور را متهم به علامت دادن به بازار ارز می‌کنند
وزیر اقتصاد با تاکید بر اشاره رفتن برخی انگشت‌های اتهام به سمت دولت در خصوص بازار ارز، گفت: برخی رييس‌جمهور را متهم به علامت‌دادن به بازار ارز مي‌كنند که این اشتباه است. دستگاه‌هاي مختلف كشور بيكار نمي‌نشينند؛ اگرچه من از كاستي‌ها صحبت كردم، اما ابزار‌هاي لازم وجود دارد و اقدامات مورد نياز انجام مي‌شود و افرادي شناسايي شده و سروقت هم با آنها برخورد مي‌شود كه به موقع اعلام مي‌كنيم.
حسینی با اشاره به اظهارات رييس‌جمهوري مبني بر اينكه 22 نفر سرشاخه اصلي اخلالگري در بازار ارز هستند كه شناسايي شده‌اند، ادامه داد: در اين زمينه نظرات خاصي وجود دارد و دستگاه قضايي و رابط قضايي وجود دارد كه با اين مسائل برخورد مي‌كنند.
به گفته وی؛ جريانات و مبادلات پولي غيرمتعارف را شناسايي كرده و با آنها برخورد مي‌كنيم.
افراد عادی که وارد بازار ارز شدند ضرر خواهند کرد
پیش از این دولت با اشاره به ورود عده‌ای اخلالگر در بازار ارز، هشدارهایی نسبت به عدم حضور مردم در این بازار با هدف کسب سود داده بودند، هشدارهایی که بار دیگر وزیر اقتصاد بر آن تاکید کرد.
وی که به برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها در بازار امیدوار است، عنوان کرد: ممكن است چند روز نرخ بالا رود، اما با اقدامات بانك مركزي و دولت نرخ كاهش مي‌يابد و آنگاه افراد عادي كه با هدف سود بردن وارد اين بازار شده‌اند، آه ندارند كه با ناله سودا كنند.
بازار غيررسمي ارز محو می‌شود
وی با تاكيد بر اينكه نبايد به بازار موازي وزن دهيم، اظهار كرد: با گسترش مبادلات ارزي و توسعه آن، بازار موازي محو مي‌شود. بخش قابل توجهي از وضعيت بازار ارز به دليل اهميت بيش از حد به بازار موازي است.
وي در پاسخ به اينكه بازار مكاره چه زماني از بين مي‌رود، گفت: پاسخ به اين سوال سخت است، اما ما آن بازار را جمع مي‌كنيم و تمركزمان روي بازار‌ مبادلات ارزي است و به دنبال منافع ملي هستيم.
دانشجویان بورسیه و مسافران عتبات، ارز مرجع می‌گیرند
تامین ارز مسافرتی و ارز دانشجویی، موضوع دیگری بود که سخنگوی اقتصادی دولت در جریان این گفت‌وگو به طرح جزئیاتی از آن پرداخت.
حسینی با اشاره به اين كه ابتدا دو بانك در بازار مبادلات ارزي حضور داشتند و انتقاداتي نسبت به اين مساله مطرح شد، گفت: امروز 10 بانك در اين مركز فعاليت مي‌كنند و تعداد آنها باز هم بيشتر خواهد شد و به مراتب بازار گسترش يافته و نياز‌هاي مختلف پوشش داده مي‌شود تا نيازي براي مراجعه به بازار موازي وجود نداشته باشد. در واقع برنامه اين است كه نياز‌هاي مسافران در اين بازار تامين شود.
وی با بيان اينكه در بهترين شرايط حجم مبادلات بازار موازي 10 درصد حجم مبادلات اتاق مبادلات ارزي است، تصريح كرد: افراد در بازار موازي با خريد و فروش ارز اقدام به نرخ‌سازي كرده و نرخ‌ها را كاذب مي‌كنند؛ بنابراين امروز بايد توجه كنيم كه معاملات اصلي در كجا شكل مي‌گيرد.
وی با بيان اينكه دانشجويان بورسيه از ارز دولتي برخوردار مي‌شوند، گفت: بنا شده دانشجويان غيربورسيه نيز از طريق بازار مبادلات پوشش داده شوند.
حسینی با اذعان به اینکه سیاست در مورد عتبات مانند گذشته ادامه می‌یابد، افزود: در مورد حج تمتع نيز هزينه‌ حج با نرخ 1226 تومان محاسبه مي‌شود و تصميم جديدي اتخاذ نشده است.
سخنگوي اقتصادي دولت با تاكيد بر اينكه مطمئنم بازار مبادلات ارزي موفق مي‌شود، تصريح كرد: هيچ دليلي براي عدم موفقيت اين بازار وجود ندارد.
وي با اشاره به اينكه به سياست‌هاي پليسي اعتقاد نداريم، اضافه كرد: طرح در مسير تكامل قرار مي‌گيرد، اگرچه ممكن است كاستي‌ها و ضعف‌هايي داشته باشد؛ اما برطرف مي‌شود و به جايي مي‌رسيم كه همه نياز‌ها را پوشش مي‌دهد. تاكيد مي‌كنم كه دليلي براي موفق نشدن بازار مبادلات ارزي وجود ندارد.
اقتصاد ما شفافیت لازم را ندارد
حسيني با اشاره به اينكه هر تهديدي مي‌تواند به فرصت تبديل شود، گفت: اعتراف مي‌كنم آنچه كه بيش از پيش در بخش‌هاي مختلف كشور مشخص شده، اين است كه شفافيت لازم در اقتصاد ما وجود ندارد و در شرايطي كه افراد مقررات پولي را دور مي‌زنند، متولي شفافيت در اقتصاد قوانين است كه البته قوانين خوبي داريم، اما دچار خلأ نيز هستيم.
وزیر اقتصاد ضمن تاکید بر اینکه ما خالي از ضعف نيستيم، اما خوار چشم ديگران هم نيستيم، گفت: برخي مواقع گفته مي‌شود كه در اقتصاد كاستي وجود دارد كه بايد رفع شود و ما قبول مي‌كنيم، اما اكنون ما را به تعمد در ايجاد چنين وضعيتي در بازار ارز متهم مي‌كنند و اين همان جايي است كه علامت به بازار داده مي‌شود.
بازار ارز صف مقدم
جنگ اقتصادی است
وي با اشاره به اينكه يكي از اهداف ما از راه‌اندازي اين بازار جلوگيري از رانت بود، افزود: در جنگ اقتصادي حلوا پخش نمي‌كنند و بازار ارز نيز صف مقدم اين جنگ است.
وزير امور اقتصادي و دارايي درباره برخي اظهار‌نظرها مبني بر اينكه دولت از افزايش نرخ ارز منتفع مي‌شود، گفت: به عنوان سخنگوي وزير اقتصادي و خزانه‌دار اين مساله را تكذيب مي‌كنم و اعلام مي‌كنم نهادهاي نظارتي وجود دارند كه دخل و خرج دولت را محاسبه مي‌كنند، اما آنهايي كه در اين حوزه انتقاداتي دارند مستندات خود را ارائه كنند.
حسيني با بيان اينكه دولت به عنوان نماينده ملت به هيچ وجه موافق كاهش ارزش پول ملي نبوده و نيست، تصريح كرد: دولت همچنين با سياست افزايش نرخ ارز موافق نيست و اين روش را براي تامين مالي مناسب نمي‌داند.

منبع:د نیای اقتصاد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا