رضا سلطان زاده مدیر مسئول آیینه یزد



اسدا... بادامچيان از اعضاي هيات موتلفه و نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه از وي مي‌پرسد: گفته مي‌شود كه مسائل معيشتي تا حدي افزايش يافته؟

پاسخ مي‌دهد: اصلاً چنين چيزي را قبول ندارم. اگر مشكل اقتصادي وجود دارد، چرا اين همه معامله‌هاي مبلغ بالا انجام مي‌شود و چطور مردم به سفر مي‌روند. خب اين‌ها نشان مي‌دهد كه شرايط اقتصادي خوب است و اين دشمنان هستند كه بحران‌هاي ريز و درشتي دارند.. .

در ادامه خبرنگار، پرسش ديگري را مطرح مي‌كند و به او مي‌گويد: اما نمي‌توان مشكلات مردم را نديد، مشاراليه اظهار مي‌دارد: مردم‌ از نظر شما يعني چه كساني؟ خبرنگار اين گونه جواب مي‌دهد: همان كسي كه در تامين نيازهاي اوليه‌اش با مشكل مواجه است. بادامچيان جواب مي‌دهد: مگر مي‌توان مشكل يك نفر را دليلي بر مشكل همه بدانيم؟ واقعيت اين است كه فقط بخشي از مردم مشكلاتشان حاد است و بقيه خانه‌هاي چند ميلياردي خريد و فروش مي‌كنند و خيلي‌ها با ماشين شخصي خود، خانواده‌هايشان را به سفر مي‌برند. البته قبول دارم كه دولت ناكارآمدي‌هايي دارد و برخي مشكلات ريشه در غفلت آن‌ها دارد. اما هميشه تذكرات را داده‌ايم كه متاسفانه در برخي از مورد‌ها، دولتمردان توجهي‌بايسته به هشدارهاي مطرح شده نشان ندادند.(1)

نگارنده با احترامي كه براي بادامچيان عضو با سابقه حزب موتلفه اسلامي قائل مي‌باشد با رد نظر وي و مطالبي كه به هر دليل درباره موضوع فوق اظهار داشته است اعلام مي‌نمايد:

در سال‌هاي اخير تبعيض و اختلاف طبقاتي افزايش چشمگيري داشته است. هر فرد و گروه و دسته و دولتمردي غفلت كند به اصطلاح دود آن به چشم شهروندان مي‌رود و ضرر و زيان متوجه آنان مي‌گردد.

چه بسيار هستند افرادي كه يا بيكارند يا ماه‌ها است حقوق كارگري خود را دريافت ننموده‌اند. ميليون‌ها نفر زير خط فقر زندگي مي‌كنند. كودكان زيادي هستند كه به خاطر عدم بضاعت مالي پدران و مادرانشان و يا نداشتن سرپرست به علت فقر و بيماري ايام را مي‌گذرانند و روز و ساعتي آرامش ندارند.

در استان دارالعباده يزد كه متاسفانه فاصله طبقاتي در زندگي ساكنان آن هويداست و بر اساس آمار رسمي بيش از 31700 خانوار در استان به صورت دائم يا موردي تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) هستند.

گاه ديده مي‌شود حتي بعضي از حاجي بازاري‌ها براي برپايي مراسم يك شب عروسي نورچشمي دهها ميليون تومان هزينه مي‌نمايند و به منظور خوشبختي عروس و داماد و براي اينكه در زندگي محتاج ديگران نباشند علاوه بر حساب‌هاي پس‌انداز و سپرده‌اي كه براي آنها افتتاح و خانه و ويلايي كه برايشان خريداري نموده‌اند لوازم و وسايل زندگي كه معمولاً‌ چشم بينندگان را خيره مي‌كند خريداري و تهيه مي‌كنند و پنهان و پوشيده و در مواردي علني و آشكار آنها را در معرض ديد اطرافيان و همسايگان قرار مي‌دهند، اما در همين دارالعباده دختران و پسران به وفور يافت مي‌شوند كه به علت عدم امكانات مالي نمي‌توانند به موقع ازدواج كنند يا مختصر وسيله زندگي براي خود فراهم نمايند و براي تهيه نمودن اندك امكانات زندگي و جهيزيه در مواردي از آبروي خود نيز مي‌گذرند و مجبورند دست نياز را به سوي اين و آن دراز كنند.

عموم مردم مي‌دانند تعداد قابل توجهي از مراجع، علما، ‌نمايندگان مجلس، ائمه جمعه و جماعات مي‌گويند تورم و گراني موجود كمر مردم را شكسته و آنان را به رنج و سختي فراوان دچار نموده است.

«آيت ا... مكارم شيرازي با اشاره به گلايه‌هاي مردمي از گراني‌هاي سر سام آور، تاكيد كرد: ما بارها اين مسئله را تذكر داده و گفته‌ايم و باز هم مي‌گوييم منتها بايد گوش شنوا و اراده و تصميم براي حل معضل پيدا شود. وي با انتقاد از گراني‌هاي موجود در بازار كشور بيان داشت: بسياري از اجناس دو برابر و بعضاً بيش از دو برابر شده، اين مسئله مشكل و فاجعه است و يكي از عوامل مهم آن اين است كه ارزش پول ملي ما با وضعيت بازار ارز نصف شده است. در تمام بازارهاي جهان كالايي كه به عنوان نمونه با يك تومان مي‌خريديم به دليل پايين آمدن ارزش پول ملي كشور بايد با دو برابر قيمت بخريم چرا ارزش پول ملي ما به اين آساني نصف شود و نيمي از سرمايه‌هاي ما بر باد رود؟

آيت ا... مكارم شيرازي با اشاره به گراني فوق‌العاده كاغذ بيان داشت: قيمت كاغذ در مدت كوتاهي سه برابر شده و همين مسئله سبب شده كه بسياري از نشريات تعطيل شوند و چاپ كتاب‌هاي ديني نيز كه خوراك معنوي است با مشكل مواجه شده است. وي با تاكيد بر اين كه دست اندركاران و مسئولان براي حل اين مشكل بايد فكري بكنند، تاكيد كرد: انتقاد بايد دلسوزانه و توام با منطق باشد نه مغرضانه، ولي دردها را نبايد كتمان كرد از كتمان درد، درد مداوا نمي‌شود بلكه خطر افزايش پيدا مي‌كند و در كنار مطرح كردن درد بايد راه درمان را نيز بيان كرد.»(2)

به اسدا... بادامچيان و ديگر فعالان سياسي و طرفداران دولت نهم و دهم از هر گروه و حزب بايد گفت بالاخره مسئول اين پيش‌آمدها چه كساني هستند؟

حتي اگر درصد بالايي از اين گراني‌ها در اثر ضعف يا سوء مديريت عده‌اي از دولتمردان باشد چرا قوه مقننه و يا سازمان‌هايي كه نظارت عاليه بر امور اجرايي كشور دارند آن گونه كه بايد اقدام ننموده‌اند؟

اگر كسي در اين سال‌ها از «نفر‌آباد» تهران بازديد نموده باشد، يعني همان بيغوله‌هايي كه تعدادي از زراندوزان و كاخ نشينان و ثروتمندان و يا عده‌اي از تازه به دوران رسيده‌ها حتي حاضر به شنيدن و ديدن نابساماني‌ها و بدبختي‌ها و يا تماشاي فيلمي از زندگي ساكنان آن محل و يا نظاير آن نيستند، به عمق بيچارگي عده‌اي از پايتخت نشينان و هموطنان خود پي مي‌برد.

«كوچه‌هاي نفرآباد تنگ و كم‌نور است و از هر خانه 3 تا 5 كودك بيرون مي‌آيد. همين موضوع باعث مي‌شود كه سرتاسر كوچه مملو از پسربچه و دختربچه‌هايي باشد كه با لباس‌هاي مندرس مشغول بازي و سر و صدا هستند!

زماني كه مسائل اقتصادي به قشر متوسط فشار مي‌آورد و آنها را وادار به زندگي در محيطي كوچك‌تر مي‌كند، قطعا قشر فقير از اين موضوع فشار بيشتري حس خواهد كرد و به زندگي در خانه‌ها و اتاق‌هاي كوچك‌تر از سابق راضي مي‌شود.

تمام كساني كه توانايي كسب درآمد براي اجاره يك واحد آپارتمان‌ بسيار كوچك را ندارند به اين محلات مراجعه مي‌كنند و با اجاره يك اتاق 12 تا 30 متري جايي براي خود و خانواده‌شان دست و پا مي‌كنند.

با در نظر گرفتن اينكه زندگي در يك اتاق 20 متري براي يك خانواده 4 الي 5 نفره دشوار است اما شأن اجتماعي اين افراد اجازه نمي‌دهد كه بي‌خان و ‌مان باشند و به هر حال زندگي در يك اتاق كوچك را بر بي‌خانه بودن ترجيح مي‌دهند.

شرايط كاري دشوار و دستمزدهاي نامعقول و بيكاري از عمده دلايل اقتصادي است كه كارگران و برخي ديگر از اقشار جامعه را به چنين محله‌هايي كشيده است. متاسفانه در يكي، دو سال گذشته مراجعه براي كرايه اتاق از سوي خانوارها بيشتر شده‌است و همين موضوع نشان مي‌دهد كه سطح كيفي زندگي برخي مردم، حتي در زمينه مسكن و سرپناه تا چه حدي پايين آمده است.

خانه‌اي كه در آهني پوسيده آبي‌رنگي دارد جايي است كه دو خانوار در دو اتاق 20 متري آن زندگي مي‌كنند. مستاجر يكي از اين اتاق‌ها مردي است كه با همسر و دو فرزندش در اين محل زندگي مي‌كند. او كارگر روزمزد است و مي‌گويد توان مالي پرداخت اجاره‌بها بيش از ماهي 100 هزار تومان را ندارد. . . حتي اين مقدار اجاره‌بها را هم براي خود سنگين مي‌داند و مي‌گويد: براي من كه درآمد ماهانه‌ام به سختي به 350 هزار تومان مي‌رسد پرداخت كرايه خانه 100 هزار توماني هم بسيار دشوار است.»3

در شماره 279 اين هفته نامه مطلبي تحت عنوان « فاصله طبقاتي جامعه را به تباهي مي‌كشد» و در شماره 282 با عنوان« تلاش براي رفع تبعيض‌هاي ناروا» مقاله‌اي تقديم خوانندگان گرديد در اين ستون يادآوري مي‌نمايد آري سرمايه داراني هستند كه خانه‌هايي به قيمت متري تا پانزده‌ميليون تومان معامله مي‌كنند يا ماشين 400 – 300 ميليون توماني سوار مي‌شوند كه هيچ يك از موارد نه تنها دال بر وضعيت خوب اقتصادي نيست بلكه درج آمار و شواهد موجود و اظهار نظر تعدادي از نمايندگان مجلس و متخصصان اقتصادي حتي در روزنامه‌ها و مجلات و سايت‌هاي اصولگرا حكايت از گراني، افسار گسيختگي ميزان تورم و افزايش بي‌رويه نرخ ارز و سكه و ديگر اجناس و مايحتاج زندگي مردم دارد.

نويسنده اين سطور به دنبال القاي اين مطلب نمي‌باشد كه اكثريت و اقليتي ترسيم كند و وضع نابسامان اقتصادي مردم را توضيح دهد بلكه هدف اين است كه در گفتار و نوشتار خود واقعيت‌ها را انكار نكنيم.

آيت‌ا... امامي كاشاني همانند عده‌اي ديگر از ائمه جمعه و علما مشكلات عمده امروز كشور را اقتصادي،‌اخلاقي و سياسي مي‌داند» 4

«حجت‌الاسلام محمد خرسند، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با اشاره به مشكلات جامعه از جمله تورم و گراني معتقد است مشكلات به مردم فشار مي‌آورد و آيت‌ا... ابراهيم اميني اظهار مي‌دارد تورم و گراني مردم را به ستوه آورده است.

و حبيب‌ا... بوربور، دبيركل جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي مي‌گويد،‌بزرگ‌ترين دشمن دولت عملكرد خود او است. »5

بعضي هم موقعيت فعلي را بدين صورت توضيح مي‌دهند و معتقدند كه:« عده‌اي از مسئولان متاسفانه اخيراً ‌مي‌گردند افراد ضعيف را انتخاب مي‌كنند و اگر هم قوي تر باشد سريع تر بيرونش مي‌كنند.»6

بادامچيان در جواب اين سئوال كه، چطور شد در انتخابات مجلس نهم موفق نشديد؟

مي‌گويد: «مگر ناموفق بوديم؟

پرسشگر: ادامه مي‌دهد: خب به مجلس راه پيدا نكرديد.

پاسخ مي‌دهد: همين‌كه در دور دوم با اختلاف كمي از مجلس بازمانديم نشان مي‌دهد كه مردم به موتلفه توجه نشان دادند.»

مراجعه به نتيجه نهمين دوره انتخابات تهران و بررسي تعداد آراي دور اول كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي كه معمولاً تعداد شركت كنندگان از دور دوم بيشتر مي‌باشد نشانگر اين معني است كه بادامچيان با كسب 256220 راي(7) از مجموع آرا به مجلس راه نيافت به عبارتي تقريباً سه و سه دهم درصد افراد واجد شرايط راي دادن و حدود ده درصد شركت كنندگان در انتخابات تهران به او راي داده‌اند. بديهي است فعالان سياسي و افرادي كه به مسائل انتخاباتي آگاهي دارند كسب اين حد راي را نشانه موفقيت كانديدا و در نهايت اقبال عموم مردم جامعه به حزب وي در اين دور نمي‌دانند.

پي نوشت ها:

1- ويژه نامه آرمان، صفحه 3، 16/6/91

2- روزنامه آرمان، صفحه 1، 6/7/91

3- روزنامه تهران امروز، صفحه 8، 4/7/91

4-روزنامه آرمان به نقل از گزارش مهر

5- روزنامه تهران امروز، صفحه 2، 10/7/91

6- روزنامه آرمان، صفحه 3، 8/7/91 از سخنان محسن رفيق دوست

7- خبرگزاري مهر، 15/12/1390

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا