یزدفردا :مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان گفت: سفال، سراميک و کاشي سنتي از رشته‌هاي بومي صنايع دستي اين استان است.

به گزارش ميراث آريا  به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان، «حميد يزداني» با اشاره به اين که اين 3 هنر دستي از ديرباز در شهرهاي مختلف استان فعال بوده است، افزود: اين رشته‌ها در کشور به عنوان رشته‌هاي بومي صنايع دستي سمنان مطرح است.

وي گفت: هنرمندان استان سمنان نيز در رشته‌هاي سفال، سراميک و کاشي سنتي در سطح کشور شناخته شده هستند.

وي با بيان اين که هنر سفال در استان سمنان حدود 6 هزار سال قدمت دارد، افزود: سفالگري يکي از قديمي‌ترين صنايعي است که به دست بشر به وجود آمده و زادگاه آن ايران است.

يزداني با اشاره به اين که قديمي‌ترين آثار سفالگري در اين استان مربوط به منطقه تپه‌حصار دامغان مي‌شود، گفت: هنرمندان اين استان توانسته‌اند در زمينه سفالگري، آثار متعددي به وجود بياورند تا جايي که استان سمنان به عنوان پايتخت سفال هنري در کشور مطرح شده و وجود کارگاه‌هاي متعدد با سبک و سياق متنوع، هنرمندان اين استان را در زمره هنرمندان مطرح کشور قرار داده است.

وي افزود: در حال حاضر سفالگري در اين استان به سبب مرغوبيت خاک و اقليم کويري از اهميت زيادي برخوردار است و اين استان را به قطب اين هنر تبديل کرده است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان گفت: انواع گليم، نمدمالي، جاجيم‌بافي، خراطي، معرق و منبت چوب، قلمکار و .... از جمله رشته‌هاي بومي صنايع دستي اين استان به شمار مي‌آيند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا