گروه مستند ساز ناشنوایان سوئدی با دانش آموزان ناشنوای هنرستان ذکایی دیدار کردند

  گروه مستند ساز سوئدی شامل تعدادی از دانش آموزان ناشنوای کشور سوئد از تلویزیون این کشور جهت ضبط برنامه نگاه به ایران با دانش آموزان هنرستان ذکایی دیدار کردند.

در این برنامه که دهقان معاون آموزش متوسطه ناحیه 2 یزد و تعدادی از کارشناسان اداره کل و ناحیه 2 یزد حضور داشتند  دانش آموزان ناشنوای سوئد با حضور در کلاس درس و کارگاه دانش آموزان ناشنوای هنرستان ذکایی از نزدیک با فعالیتهای آموزشی و کارگاهی آنان آشنا و با زبان زیبای اشاره فعالیتهای خود را برای همدیگر توضیح دادند.

خانم میندی کارگردان این برنامه مستند در مصاحبه  با روابط عمومی آموزش و پرورش ناحیه 2 یزد با اشاره به اهداف تهیه این مستند گفت همه ما ناشنوایان افراد جامعه هستیم و تمامی ناشنوایان که تا کنون به کشورشان مسافرت کرده ایم از جمله ایران ارتباط خوبی با هم داشته ایم. ایشان در ادامه گفت ناشنوایان کشور سوئد بسیار کنجکاو هستند تا بدانند هم سن و سالانشان در کشورهای دیگر جهان چه کارههایی انجام می دهند واین امر باعث شد تا به تولید این مستند بپردازیم.

ایشان در پاسخ به این سوال که چرا ایران را انتخاب کرده اید گفت مستند من نگاه به ایران است و چون ایران کشور با تمدنی است آنرا انتخاب کرده ایم  ضمن اینکه برخی رسانه های جهان تصویر خاصی را از ایران به مردم نشان داده اند که بیشتر جنبه سیاسی داشته است ولی چون می دانستیم کشور ایران آنگونه که رسانه ها می گویند نیست و به همه مردم جهان و ناشنوایان نشان دهیم که ایران کشور بسیار زیبائیست به تهیه این برنامه درایران  واستان یزدپرداختیم،ضمن اینکه نوجوانان هیچ علاقه ای به بحثهای سیاسی ندارند و همه ناشنوایان با هر ملیتی با هم هستند و با یک زبان مشترک صحبت می کنند.

سوفیا والیوردو دانش آموز سال دوم متوسطه کشور سوئد نیز در پاسخ به سوال کارشناس روابط عمومی ناحیه2 در زمینه مسائل آموزشی دانش آموزان ناشنوای هنرستان ذکایی یزدگفتند بسیار برای ما جالب و زیبا بود و اصلا تصور نمی کردیم که آنان در مسائل درسی اینقدر پیشرفت کرده اند.سوفیا گفت دانش آموزان ناشنوای ایران بیشتر سعی دارند با لب خوانی مطالبشان را به دیگران انتقال دهند در حالیکه در کشور سوئد بیشتر با همان زبان اشاره این کار صورت می گیرد. ایشان رشد علمی دانش آموزان یزدی را ستود و گفت آینده درخشانی در انتظار آنهاست .

خانم میندی کارگردان این مستند در پایان گفتگو ضمن ابراز شگفتی از پیشرفت دانش آموزان ناشنوای هنرستان ذکایی از آنان خواست این روند رو به رشد را همچنان ادامه دهند.ایشان از مهمان نوازی یزدیها وهمراهی آموزش وپرورش ناحیه 2 باگروه خود تشکر کرد.

 لازم به ذکر است در این برنامه دانش آموزان سوئدی ضمن حضور در کارگاه چوب با وسائل ساخته شده توسط دانش آموزان ناشنوا آشنا شدند ضمن آنکه رباتهای ساخته شده توسط دانش آموز ناشنوا محمد علی ریاحی مدوار نیز که به عنوان نفر برگزیده معرفی گردیده بود به نمایش گذاشته شد که بسیار مورد توجه دانش آموزان سوئدی قرار گرفت.

در پایان یک جلد کلام الله مجید از سوی مدریت هنرستان ذکایی ناحیه2یزدجهت تحویل به مسلمانان مسجد استکهلم سوئد به دانش آموزان سوئدی اهداء شد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا