یزدفردا: انجام کلیه امور ساختمانی و عمرانی در محدوده شهری می‌بایست با مجوز شهرداری و تحت نظارت مأموران فنی آن صورت بگیرد و دقت نظر شهرداری و همکاری مردم می‌تواند موجب ایمن‌سازی سکونت‌گاه‌ها و بناهای ساختمانی در مقابل بلایای طبیعی شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری میبد"15 تا 21 مهرماه سال جاری همزمان با روز جهانی آن به نام هفته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی نام گرفته و یکی از دغدغه‌های مهم مدیران شهری مدیریت بحران و فراهم آوردن زمینه‌های پیشگیری از خسارت‌های احتمالی در زمان وقوع حوادث طبیعی می‌باشد. شهرداری میبد می‌تواند در این امر نقش بسزایی داشته باشد و با نظارت دقیق کارشناسان فنی خود در تمامی مرحل ساخت و در زمان اخذ پایانکار، ساختمان‌سازی در شهر میبد را به سمت مطابقت با موازین شهرسازی و اصول معماری شهری سوق دهد.

یکی از نکاتی که شهروندان می توانند با  توجه آن خسارات را کم کنند  رعایت آیین‌نامه 2800 نظام مهندسی ساختمان و رعایت شناژبندی و نکات ایمنی مقاوم‌سازی بنا می‌باشد. قابل ذکر است در سه ماهه فصل تابستان امسال 166 مورد پروانه ساختمانی به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارجاع داده شده که از این میزان 74 پرونده مربوط به واحد‌های ساختمانی می‌باشد که بدون پروانه اقدام به ساخت نموده‌اند و در بقیه موارد بر خلاف مفاد پروانه ساخت عمل کرده‌اند.

دراین بین 18 مورد واحد ساختمانی بدون رعایت شناژبندی اصولی و عدم توجه به آیین‌نامه 2800 عملیات ساخت و ساز داشته‌اند. در این‌گونه موارد در صورت تشخیص مأموران فنی شهرداری مبنی بر احتمال خطرافرینی ساختمان در کمیسیون ماده 100 حکم به تخریب آن داده می‌شود و در غیر این‌صورت علاوه بر جریمه از مالک ساختمان تعهد محضری گرفته می‌شود.

شهروندان عزیز می‌بایست جهت آسایش خاطر خانواده خود و سایر شهروندان جهت رعایت کامل اصول شهرسازی با مراجعه به شهرداری نسبت به اخذ پروانه ساخت اقدام نموده و در کنار آن توجه به اصول ایمنی و رعایت آیین‌نامه‌ها را در نظر داشته باشند.

این را نیز باید اضافه کرد که شهرداری میبد همکاری و مشارکت مطلوبی جهت مقاوم‌سازی بافت قدیمی شهر داشته و در حال تکمیل نقشه جامع کاهش خطر‌پذیری بر اساس اطلاعات مکانی جغرافیایی GIS می‌باشد.

قابل ذکر است سه‌شنبه 18 مهرماه در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی "مدیریت بحران؛ مقاوم‌سازی، رعایت استاندارد و سکونتگاه ایمن" نام گرفته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا