یزدفردا:تخريب گچ‌هاي ديوار خانه‌اي روستايي در يکي از شهرهاي گواتمالا، آثاري از يک نقاشي ديواري قديمي متعلق به ماياها را نمايان ساخت.

به گزارش  آي بي تي تايمز، به گفته باستان‌شناسان، اجداد اين خانواده کشاورز اين نقاشي‌ها را کشيده‌اند. اين نقاشي‌ها قدمتي 300‌ساله دارند و به عقيده باستان‌شناسان نقاشي‌هاي مشابه ديگري نيز در 8 خانه قديمي اين شهر وجود دارد.

باستان‌شناسان پس از بررسي نقاشي‌ها اعلام کردند مرطوب بودن فضاي داخلي خانه‌ سبب شده است بسياري از رنگ‌ها از بين بروند، به‌گونه‌اي که رنگ سياه به رنگ خاکستري تبديل شده است و ديگر رنگ‌ها نيز شفافيت خود را از دست داده‌اند.

به گفته صاحب‌ خانه‌اي که اين نقاشي در آن کشف شد، شناسايي نقاشي‌هايي اين‌گونه در شهر «کاجول» از سال 2005 آغاز شد و کاشفان اين نقاشي‌ها که اغلب ساکنان اين شهرند، خواستار حمايت دولت در حفظ ميراث فرهنگي اين کشور شده‌اند.

وي با اشاره به اين که اين شهر در حال تبديل شدن به منطقه‌اي توريستي است، افزود: کوهستاني بودن کاجول دسترسي به آن را مشکل ساخته است از اين رو ساکنان اين منطقه نهايت تلاش خود را براي حفظ مواريث فرهنگي و تاريخي خود انجام مي‌دهند.

به گزارش ميراث آريا، مورخان معتقدند نقاشي‌هاي ديواري رويدادهايي از تاريخ ماياها را نمايان مي‌سازند و در نوع خود منحصر به فردند. براي مثال يکي از اين نقاشي‌ها که متعلق به سال 1650 ميلادي است، تصويري از سربازان اسپانيايي را نشان مي‌دهد که ساکنان شهر را مجبور به ساخت کليسايي در مرکز شهر مي‌کنند؛ کليسايي که هنوز پابرجاست.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا