یزدفردا:کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که  2.7 ميليون از مرگ و ميرها در جهان به مصرف كم ميوه و سبزي نسبت داده می‌شود متذکرشد: مصرف كم ميوه و سبزي عامل 19 درصد از سرطان‌هاي دستگاه گوارش، 31 درصد از بيماري‌هاي ايسكمی ‌قلبي و 11 درصد از سكته‌هاي مغزي در جهان است. به عبارت دیگر؛ بيش از 80 درصد از بار بيماري‌هايي كه به مصرف كم ميوه و سبزي نسبت داده می‌شود ناشي از بيماري‌هاي قلبي‌‌ عروقي و بقيه مربوط به سرطان است.

 ناهید برخورداری ضمن اشاره به 24 مهر روز جهانی غذا اظهارداشت: سوء تغذيه اعم از به‌صورت كم وزني، لاغري و كوتاه قدي و كمبود ريزمغذي‌ها به‌ویژه آهن، كلسيم، روي، ويتامين‌های A ، D و B2 از مشکلات تغذیه‌ای مطرح درکشورمان به ‌شمار می‌رود.

وی اختلال رشد جسمی‌ و تكامل مغزي، كاهش بهره هوشي، كاهش قدرت يادگيري و افت تحصيلي، افزايش موارد ابتلا به بيماري‌ها و پوكي استخوان و كاهش توانمندي‌هاي ذهني و جسمی ‌افراد از عوارض كمبود ريزمغذي‌ها است که  توسعه اجتماعي و اقتصادي كشور را به مخاطره می‌اندازد. از سوي ديگر در دهه اخير اگرچه استانداردهاي زندگي بهبود يافته به‌طوري كه دسترسي به مواد غذايي و خدمات بهداشتي افزايش يافته است اما پيامدهاي منفي از جمله الگوي غذايي نامناسب، كاهش فعاليت بدني و افزايش مصرف دخانيات به افزایش شيوع بيماري‌هاي مزمن مرتبط با تغذیه مانند بيماري‌هاي قلبي عروقي، سرطان، ديابت و سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های اسکلتی استخوانی منجر شده است.

برخورداری با بیان این که شيوع چاقي در سال‌هاي اخير در کشور افزايش قابل توجهي داشته است تصریح کرد: چاقي زمينه‌ساز بيماري‌هاي قلبي‌‌‌عروقي، ديابت، افزايش فشارخون و سرطان‌هاست و 30 درصد علل ابتلا به سرطان‌ها مربوط به چاقي است.

وی با بیان این که  گرايش به طرف مصرف غذاهاي آماده، سس‌هاي چرب، نوشابه‌هاي گازدار، پيتزاها با پنيرهاي چرب و غیره به شدت رو به افزايش است خاطرنشان کرد:  همراهي اين الگوي تغذيه با زندگي كم‌تحرك سن ابتلا به بيماري‌هاي غير واگير را نسبت به نسل‌هاي قبل كاهش داده است.

وی اضافه کرد: از دیگر تغييرات نامطلوب در رژيم غذايي می‌توان به افزايش انرژي دريافتي از غذاي مصرفي (افزایش مصرف مواد قندی و چربی‌ها ) و مصرف کم ميوه و سبزي اشاره کرد.

   این کارشناس تغذیه در ادامه   اصلاح شيوه زندگي راهكاری اساسي براي پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير و پيامدهاي آن دانست و افزود: رعایت رژيم غذايي مناسب، اولين قدم مثبت در راستاي پيشگيري از بيماري‌هاي غیرواگیر است.

وی عنوان داشت: سازمان جهاني بهداشت، كشورها را براي طراحي مداخلات گسترده مبتني بر جامعه در زمينه كاهش مصرف مواد قندي، چربي و روغن، افزايش فعاليت بدني، مصرف بيشتر ميوه و سبزي، كاهش نمك در غذاهاي فرآوري شده و كاهش مصرف دخانيات برانگيخته است که رژيم غذايي مناسب، ورزش و كاهش مصرف دخانيات مهم‌ترين عواملي هستند كه بايد به آنها توجه شود.     

افزايش بار بيماري‌ها چه به سبب بدخواري و نا ترازي و چه به سبب كمبود‌های تغذيه‌ای، هزينه‌هاي سرسام‌آوري را به دولت تحميل مي‌كند. اين هزينه‌ها به صورت سال‌هاي عمر از دست رفته در نتيجه مرگ‌هاي زود هنگام و همچنين سال‌هايي كه با معلوليت مي‌گذرند قابل محاسبه است.  

برخورداری یادآورشد: مدارك و شواهد علمی‌ نشان می‌دهند که با مصرف رژيم غذايي سالم‌تر، افزايش فعاليت جسماني و نكشيدن سيگار می‌توان تا 80 درصد از مـــوارد بيماري‌هاي قلبي‌‌ عروقي، تا 90 درصد از موارد ديابت نوع دوم و از يك سوم سرطان‌ها پيشگيري كرد.

2.7 ميليون از مرگ و ميرها در جهان به مصرف كم ميوه و سبزي

وی با بیان این که  2.7 ميليون از مرگ و ميرها در جهان به مصرف كم ميوه و سبزي نسبت داده می‌شود متذکرشد: مصرف كم ميوه و سبزي عامل 19 درصد از سرطان‌هاي دستگاه گوارش، 31 درصد از بيماري‌هاي ايسكمی ‌قلبي و 11 درصد از سكته‌هاي مغزي در جهان است. به عبارت دیگر؛ بيش از 80 درصد از بار بيماري‌هايي كه به مصرف كم ميوه و سبزي نسبت داده می‌شود ناشي از بيماري‌هاي قلبي‌‌ عروقي و بقيه مربوط به سرطان است.

این کارشناس تغذیه هشدار داد: متاسفانه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی به کمتر از  30سال کاهش پیدا کرده است و حتی در سنین کمتر از 30 سال  هم شاهد بروز سکته‌های قلبی هستیم.

وی اظهارداشت: میانگین مصرف میوه ها و سبزیجات پائین تر از میانگین سبد غذایی متعادل و سرانه مصرف نوشابه دو برابر استاندارد و سرانه مصرف شیر یک سوم استاندارد و سرانه مصرف نان و غلات بیش از میانگین متوسط کشور است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا