یزدفردا:همزمان با برگزاری آیین نکوداشت هشتاد و هفتمین زادروز مرحوم استاد ایرج افشار، نامه ای خطاب به شهردار و اعضاء شورای اسلامی شهر یزد قرائت و توسط حضار امضاء گردید که طی آن خواستار نامگذاری خیابان و یا میدانی در یزد به پاس خدمات استاد افشار به نام او شده اند. متن این نامه بدین شرح است:

باسمه تعالی

شهردار محترم و اعضاء محترم شورای اسلامی شهر یزد
سلام علیکم
نام زنده یاد ایرج افشار در مجامع علمی، فرهنگی و تاریخی جهان، قرین با نام جاودان ایران است. وی با تصحیح، گردآوری و نگارش حدود 350 کتاب و چند صد مقاله، بیشترین نقش را در رشد فرهنگ، ادب و تاریخ ایران برعهده داشت. او در نزد اهل علم و فرهنگ دنیا با عنوان کتاب‌شناس، ایران‌شناس، و یزدشناس شهره است.
استاد ایرج افشار، فرزند دکتر محمود افشار یزدی است. ایرج افشاردر سال 1304 ش. در خانواده‌ای به دنیا آمد که پدر و مادر وی هر دو یزدی بودند و بعدها خود نیز همسری یزدی گرفت‌. وی با تصحیح و چاپ کتاب‌های خطّی، تاریخی و جغرافیایی و ادبی یزد، بزرگ‌ترین گام‌ها را در راه شناخت تاریخ استان یزد برای مردم ایران و جهان برداشت که اگر این همّت والای او نبود، هیچ کس از تاریخ کهن یزد از آغاز تا عصر قاجار آگاه نمی‌شد.
از انبوه کتاب‌ها و پژوهش‌های او که چون بیرون از موضوع بحث است، در می‌گذریم و تنها به آثاری که در باره‌ی یزد به همّت وی تصحیح، گردآوری، نگارش و چاپ شده، بسنده می‌شود. این آثار به ترتیب زیر است:

1- تاریخ جدید یزد؛ 2- تاریخ یزد؛ 3- جامع‌الخیرات؛ 4- جامع جعفری؛ 5- جامع مفیدی (3جلد)؛ 6- دیوان وحشی بافقی؛ 7- سعادت‌نامه؛ 8- فرّخ نامه؛ 9- مختصر مفید؛ 10- منشآت شرف‌الدین علی یزدی؛ 11- منظومات شرف‌الدین علی یزدی؛ 12- واژه‌نامه‌ی یزدی؛ 13- یادگارهای یزد ( 3جلد)؛  14- یزد در اسناد امین‌الضرب؛ 15- یزدنامه (2جلد)

که در این میان دوره‌ی ارزش‌مند و مصوّر یادگارهای یزد، بیشترین نقش را در شناسایی آثار و بناهای تاریخی و مذهبی یزد برعهده داشت و به ماندگاری آن‌ها یاری رساند.
زنده یاد افشار هم‌چنین تا دم مرگ، بواسطه‌ی عشق و علاقه‌ای که به زادگاه پدری‌اش داشت، 125 مقاله در شرح آثار تاریخی، بزرگان، تاریخ، فرهنگ، ادب، هنر و معماری یزد نوشت و در مجلاّت معتبر چاپ کرد. خدمات آن استاد فرزانه تا آن‌جا مفید و پربار بود که مقام معظم رهبری نیز در وصف ایشان چنین فرمودند که: «ایرج افشار ایران‌شناسی برجسته و پرکار بود».
ازاین رو شایسته است بواسطه‌ی این همه تلاش واثرگذاری و به پاس خدمات و تلاش‌های فراموش‌ناشدنی آن یگانه فرهنگ، یکی از خیابان‌ها و یا میدان‌های بزرگ یزد، به نام او نام‌گذاری شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا