یک روانشناس بالینی با بیان این که بازی اعتماد به نفس کودک را تقویت می کند گفت: عروسك هم صحبت و مخاطبي است كه پيوسته نزديك كودك است و هر زمان كودك اراده مي كند مي تواند مورد مصاحبت قرار گيرد مخاطبي كه هيچ گاه از صحبت كودك خسته نمي شود، پيوسته چشمهايش باز است و حواسش پرت نمي شود که این مهم موجب تقویت اعتماد به نفس کودک می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، لیلا بقائی پور با اشاره به این که بازی به درك تشخيص كودك می کند گفت: کودک  در حين بازي با عروسك، مهارتهايي را جهت ايجاد ارتباط با ديگران به دست مي آورد. توقعات ديگران از خود را در حين عروسك بازي ارزيابي ميكند و آرزوهاي خود را نيز ابراز مي كند و اين راهي براي شناخت آواز زندگي و مسائل آن است.

وی ايجاد ظرفيت در مهارتهاي حركتي به وسیله بازی توسط کودک اشاره و تصریح کرد: كودك در حين بازي عروسكش را بغل مي كند، به گردش مي برد، به او غذا مي دهد که  اين اعمال فرصت تمرين و تكرار حركات فيزيكي را براي كودك فراهم مي آورد و بالطبع او را در بكارگيري اعضايش صاحب تجربه مي كند.

این روانشناس بالینی با بیان این که بازی اعتماد به نفس کودک را تقویت می کند ادامه داد: عروسك هم صحبت و مخاطبي است كه پيوسته نزديك كودك است و هر زمان كودك اراده مي كند مي تواند مورد مصاحبت قرار گيرد مخاطبي كه هيچ گاه از صحبت كودك خسته نمي شود، پيوسته چشمهايش باز است و حواسش پرت نميشود، هنگام صحبت كردن كودك خميازه نميكشد يا راه آشپزخانه را پيش نمي گيرد و يا حتي به او گوشزد نم كند كه گرفتار است؛ حرفهاي تكراري كودك را گوش مي دهد، هرگز در وسط حرفهاي او نميدود و در حين صحبت اشكالات تلفظي اش را اصلاح نمي كند و يا براي روند كند صحبت او بي تحمل نيست.

 

وی تاکید کرد:  ارتباط كودك با عروسك يك رابطه ساده و بي ارزش نيست كه برخي والدين تنها براي پركردن اوقات فراغت از آن استفاده مي كنند. اين ارتباط مباني اساسي ارتباط عميق و گسترده رواني_اجتماعي كودكان را در دوره هاي بعدي رشد و تكامل شخصيت آنها پي ريزي مي كند و باعث مي شود كه آنها در آينده بتوانند با قدرت تحليل بهتر و تجارب مثبت تري به روابط خود با ديگران در جامعه ادامه دهند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: بازي راهي براي تجربه كردن هستي توسط ادراك است و كودك از اين راه خود را به شكل انساني آزاد، مستقل و توانمند مي يابد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا