ناهید مظفری

وقتی تقویم روز امسال را ورق می زنی ، به ۲۰ ابان که می رسی در زوایای ذهنت، تلالو خانواده است که توجهت را به خود جلب می کند. خانواده همان سرو سرافراز سر به فلک کشیده است که سایه هایش سرپناهی است برای لحظات شیرین و به یاد ماندنی.
خداوند رحمان آن هنگام که بشر را خلق نمود از عشق و محبتش در او دمید و در ذاتش نهادینه کرد . آدم و حوا خلق نمود تا این زوج در کنار هم به آرامش برسند و راه کمال را طی کنند و بعد بقای نسل و … تشکیل بنیان مستحکم خانواده.

خانواده از ابتدای آفرینش رکن و پایه خلقت بوده و هست و ظهور اسلام رایحه ای آورد برای بقای خانواده.

در دین مقدس اسلام و مکتب انسان سازش در مقایسه با ادیان دیگر بیشترین عنایت، توجه، احترام، پاکی و تعالی خانواده را به این نهاد مقدس داده شده است و بزرگانش آن را کانون تربیت و رحمت عنوان نمودند و سعادت و شقاوت جوامع بشری را وابسته به این نهاد می دانند و شقاوت جامعه بشری وابسته به تربیت صحیح آن خانواده است.

در دین اسلام هدف از تشکیل خانواده را تامین کردن نیازهای معنوی، عاطفی، روحی، مادی، انسان برای رسیدن به آرامش و سکون می دانند که دستیابی به این اهداف، نیازمند توجه جدی به خانواده و پیاده کردن قوانین مربوط به آن است که با رعایت هر یک از این وظایف محیط خانواده، محیطی پر بار و سالم و رو به ترقی خواهد بود.

از آنجایی که خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی در جامعه مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران بوده است، شورای فرهنگ عمومی از سال ۸۶ روز ۲۵ ذی الحجه را که سالروز نزول آیه مبارکه” هل اتی …” در سوره “الانسان” راجع به خانواده و استحکام پایه های آن است را روز خانواده نامگذاری نمود و در تقویم رسمی کشور درج گردید.

در سطح جهانی هم ، در ۲۰ سپتامبر ۱۹۹۳ سازمان ملل سال ۱۹۹۴ را سال جهانی خانواده و این روز را روز جهانی خانواده نامید.

روز خانواده فرصت مناسبی است برای بررسی مشکلات و مسایل آن، اطلاع رسانی و مشاوره و صدها مورد اجتماعی و نیز آگاهی و شناخت از این بنیان محبوب و بررسی مشکلات و مسایل آن .
بی شک هدف از خلقت بشر رسیدن به سعادت والاست و بس و برای رسیدن به این مهم باید در محیطی آرام و مطمئن که سرشار از عشق و محبت و صمیمیت است رشد کنیم.

تربیت و عواطف انسانی به عنوان مهمترین اصل نظام انسانی از خانواده سرمنشاء می گیرد و نقش محوری زن به عنوان محور عاطفه و نقش تربیتی نباید از دیده ها پنهان بماند. از آنجایی که خانواده واحد بنیادین و اساسی جامعه و قانون اصلی رشد و تعالی انسان است باید مسوولین ذیربط شرایطی را در جهت تسهیل تشکیل خانواده فراهم آورند و با آگاهی و حمایت از قداست خانواده، جامعه را به سمت و سوی ارزش های انسانی و الهی سوق دهند.

امید آنکه در این روز بهانه ای باشد تا به حفظ به این بنیان مستحکم خانواده بیشتر بپردازیم که سلامت جامعه در سلامت خانواده و ترقی و تعالی جامعه در سلامت خانواده است و بس.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا