باستان‌شناسان مکزيکي در نظر دارند با بررسي يک سگ موميايي هزار ساله، اطلاعات کامل‌تري از آداب و رسوم اقوام باستاني ساکن در اين کشور به دست آورند.

به گزارش  آرت ديلي، در اين تحقيق که از سوي کارشناسان موسسه تاريخ و مردم‌شناسي مکزيک انجام مي‌شود، سگ موميايي شده که در کاوش‌هاي سال 1953 در «غار کاندلاريا» همراه با هزاران شيء ديگر کشف شد، مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

دانشمندان معتقدند با بررسي اين موميايي اطلاعات بيشتري از تاريخچه مناطق شمالي مکزيک به دست خواهند آورد؛ اطلاعاتي که ثابت مي‌کند کوچ‌نشينان اين منطقه سگ‌ها را اهلي و از آن‌ها در مراسم تدفين به عنوان همراه مردگان استفاده مي‌کردند.

حدود 7 دهه پيش کاوش‌هايي در غار کاندلاريا صورت گرفت که به کشف 4 هزار شيء و 200 اسکلت انسان انجاميد. به گفته باستان‌شناسان اين يافته‌ها متعلق به اواخر دوره پيش از تاريخ مکزيک است و حدود هزار سال قدمت دارد.

باستان‌شناسان اعلام کردند اين سگ نخستين يافته‌ از اين مجموعه است که مورد بررسي قرار خواهد گرفت؛ بررسي‌هايي مانند راديوگرافي براي شناسايي زخم‌ها، آسيب‌ها و احتمالا علت مرگ اين حيوان در کنار مطالعاتي همچون تحليل دي ان اي و بررسي استخوان‌ها و دندان‌ها و نيز براي تشخيص آن که اين سگ از چه نژاد يا خانواده‌اي است.

به گزارش ميراث آريا، باستان‌شناسان معتقدند شرايط طبيعي همچون رطوبت هوا يا مرطوب بودن غار علت موميايي کردن اين سگ بوده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا