یزدفردا:آيت‌الله مصباح يزدي گفت: اصل اين ايده که انسان‌ها با هم همکاري داشته باشند، از نيروهاي هم استفاده کنند و اين هم‌افزايي باعث تصاعد هندسي نيروها شود، يك اصل اسلامي است و بيشترين دستورات اسلام مبتني بر مشارکت، تعاون، فعاليت‌هاي اجتماعي و هم‌گرايي است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعيت ره‌پويان انقلاب اسلامي، گفت: در سايه پيروزي انقلاب، اشخاص و گروه‌هايي رشد و پرورش يافته‌‌اند که در مقايسه با نظاير و اقران خود در کشورهاي ديگر، شبيه نور و ظلمت‌اند. هر يک از رييس جمهورهاي پس از انقلاب که بعضي از آن‌ها اشتباهات قابل توجهي هم داشتند، را نمي‌توانيم از لحاظ فکري، اخلاقي، سياسي و انساني با اقران آن‌ها در کشورهاي ديگر مقايسه ‌کنيم. مي‌بينيم که رييس‌جمهورهاي برخي از کشورهاي اروپايي چه مفاسد مالي، اداري و اخلاقي به بار آورده‌اند؛ در حالي‌که الحمدلله حتي کساني که بيشترين اشکالات را بر آن‌ها وارد مي‌دانيم از چنين زشتي‌ها و آلودگي‌هايي مبرا هستند.
استاد حوزه علميه در ادامه،اختلافات بين اشخاص و گروه‌ها را به سه دسته تقسيم کرد و افزود: گاهي اختلافات در تفاوت‌هاي فردي است؛ اختلافاتي در شخصيت، عواطف و نوع برقراري روابط انساني و اجتماعي. اين اختلافات موجب بروز تضاد نمي‌شود.البته هر شخصي با ويژگي‌هاي خود موقعيت خاصي را لازم دارد تا بتواند مؤثر باشد. در واقع ويژگي‌هاي متفاوت شخصيتي افراد، اين زمينه را فراهم مي‌كند كه هر فرد بتوانداز عهده مسؤوليت‌هاي خاصي برآيد. فردي براي مديريت جنگ بسيار مطلوب بوده، اما همين فرد شايد مدير فرهنگي يا اقتصادي کارآمدي نباشد.
آيت‌الله مصباح يزدي، نوع ديگر اختلاف را اختلاف در فهم و تشخيص برشمرد و خاطر نشان کرد: اين نوع اختلاف منجر به تضاد در عمل مي‌شود. براي مثال، دو پزشک ممکن است در يک مورد دو تشخيص متضاد داشته باشند. يکي مي‌گويد بيمار بايد دارويي را بخورد و ديگري مي‌گويد همان بيمار نبايد آن دارو را بخورد.
ايشان از اختلاف خواسته‌ها و گرايش‌هاي شخصي و گروهي،به عنوان نوع سوم اختلافات ياد کرد و گفت:وقتي دو نفر درست فکر کنند،هر دو به يک نتيجه مشابه مي‌رسند، اما گرايش‌ها، تمايلات، وابستگي‌ها و دل‌بستگي‌هاي آنان ممكن است مانع درست فکر کردنشان شود وبه واسطه علاقه‌هاي شخصي و پيش‌داوري‌ها، ممکن است هر يک از آنها عيب‌هاي خود را هنر و هنرهاي ديگران را عيب ببيند. به تعبير فرهنگ اسلامي اين نوع اختلاف براساس هواها و خواهش‌هاي نفساني شکل مي‌گيرد.
آيت‌الله مصباح يزدي اختلاف نوع اول را سبب پيشرفت جامعه در ابعاد گوناگون دانست و بيان کرد:در اين خصوص وظيفه ما اين است که افراد و توانمندي‌هاي آنها را شناسايي کنيم تا هرکس در جايگاه و موقعيتي که ويژگي‌هاي شخصي‌‌اش اقتضاي آن را دارد، قرار گيرد.
وي يکي از دلايل اختلافات در حوزه تشخيص را کوتاهي کردن در امر تحقيق برشمرد و گفت: در اين‌جا وظيفه اين است که در مطالعه، تحقيق، بررسي و مشورت کوتاهي نشود و هر روز بر دانسته‌هاي خود بيافزاييم.
آيت‌الله مصباح يزدي در ادامه افزود: گاهي منشأ اختلافات در حوزه تشخيص، کوتاهي کردن، تبعيت از هواي نفس و علايق شخصي نيست. در اين‌جا بايد ادب اسلامي را رعايت کرد، نظريه افراد را محترم دانست، و به بهانه اين‌که آن نظر مخالف ديدگاه ما است نبايد طرف مقابل را متهم و با برخورد هجومي او را طرد كنيم؛ در چنين موردي بايد مدارا و تولرانس داشت.
استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به حديثي از امام علي عليه السلام خاطرنشان کرد: مؤمن در هر کار اشتباه پيش از فرافکني، ابتدا بايد نقش و سهم خود را مورد کاوش قرار دهد. هواي نفس هميشه داد نمي‌زند من وسوسه شيطانم و اغلب با عناويني مثل وظيفه شرعي و تکليف واجب خودنمايي مي‌کند، در حالي‌که اگر ريشه اين حرف‌ها بررسي شود، در بسياري از موارد رد پاي منافع شخصي ديده مي‌شود.
ايشان با تأکيد بر لزوم دقت در انتخاب افراد و پرهيز از ملاک قراردادن ظواهر در انتخاب افراد، گفت: وقتي کاري مربوط به شخص است و به جامعه لطمه نمي‌زند، نبايد در آن دخالت کرد و بايد اشتباهات را حمل بر صحت کرد. اما حمل بر صحت در خصوص اشتباهاتي كه به جامعه ضرر مي‌رساند يعني خودکشي. غيبت کردن از کساني که جامعه را به خطر مي‌اندازند نه تنها جايز است، بلكه از موارد وجوب غيبت است.
وي در ادامه افزود: ما بايد در انتخاب افراد دنبال خوب‌ترين باشيم و به کسي رأي دهيم که به سود اسلام باشد، نه منفعت ما، ضمن اين‌که شايد هر آدم خوبي براي هر کاري مناسب نباشد.
آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به موضوع‌گيري‌هاي همسر پيامبر صلوات‌الله عليه در مقابل امام علي عليه‌السلام و دعاي پيامبر در حق زبير بيان کرد: توقع اين‌که مناصب دولتي را به کسي بدهيم که به هيچ‌روي اشتباه نکند، توقع بي‌جايي است. هم‌چنان‌كه نبايد توقع داشته‌باشيم کسي که انتخاب مي‌کنيم، در آينده اصلاً اشتباه نکند و يا حتي دچار خطاي عمدي نشود. اما آنچه بايد در انتخاب افراد به آن توجه داشته باشيم اين است که بفهميم آن فرد چه نگاهي به دين دارد؟ آيا ولايت فقيه را حقه‌اي مي‌پندارد که براي فريب مردم به کار مي‌رود؟ يا نه، مشروعيت خود را در گرو تبعيت از آن مي‌داند.
ايشان هواي نفس را حساس‌ترين و خطرناک‌ترين مسأله‌اي دانست که جامعه و امت اسلامي را تهديد مي‌کند و افزود: خوشبختانه خداوند متعال براي مبارزه با هواي نفس، راه‌کار ويژه‌اي براي شيعيان در نظر گرفته و آن توسل به اهل بيت عليهم السلام است.
وي در ادامه گفت: اگر همه دنيا هم اين مسأله را نپذيرند، ما و شما به خوبي درک مي‌کنيم که پيروزي اين انقلاب مرهون توسل به سيدالشهدا عليه السلام است. بي‌ترديد، آدمي با توکل به خدا و توسل به اهل‌بيت عليهم‌السلام در نمي‌ماند و مگر مي‌شود خداوندي که فرمود اي بنده مرا وکيل خويش قرار بده، بنده را واگذارد؟
عضو خبرگان رهبري در پاسخ به اين پرسش که با توجه به تشکيلات‌گريزي نيروهاي انقلاب، توصيه شما براي کادرسازي براي حفظ نظام چيست، گفت:
اصل اين ايده که انسان‌ها با هم همکاري داشته باشند، از نيروهاي هم استفاده کنند و اين هم‌افزايي باعث تصاعد هندسي نيروها شود،يك اصل اسلامي است و بيشترين دستورات اسلام مبتني بر مشارکت، تعاون، فعاليت‌هاي اجتماعي و هم‌گرايي است.
ايشان در ادامه با اشاره به سيره پيامبر صلوات‌الله عليه در استفاده از عطر، گفت: برخي از توصيه‌هاي دين، مثل سير نخوردن در روز جمعه و ... و توجه اسلام به اين‌گونه ريزه‌کاري‌ها دليلي بر تأکيد اين دين بر ارتباط افراد جامعه با يك‌ديگر و هم‌گرايي است.
ايشان در پايان با اشاره به تشکيل و انحلال حزب جمهوري، الگوگيري از مفهوم حزببه معناي غربي آن را يكي از آفت احزاب دانستند و گفتند: اگر مراد از تشکيلات و تعاون اين باشد که همه، نيروهاي فکري خود را با اخلاص براي تبادل دانش‌ها و امکانات در اختيار ديگرانقرار دهند، بدون شک اين همان نظر اسلام است و بر همين اساس شهيد بهشتي فرمود: حزب معبد است. اما اگر در حزب، قدرت‌طلبي برخي افراد سبب ديکتاتوري شود، چنين حزبي به هيچ‌روي مطلوب نيست.
گفتني است اين ديدار بيست و نهم آبان‌ماه در محل مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني رحمه‌الله عليه برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا