در یک کلاس 50 نفره دانشجویی 95 درصد توان خواندن و معنای زبان انگلیسی را داشتند اما کمتر از 5 درصد توان صرفا روخوانی صحیح را داشتند

به گزارش روابط عمومی شهرداری تفت، دوره آموزشی غیر حضوری تفسیر قرآن کریم با حضور استاد شایق در تفت آغاز شد.

این برنامه که با همت مرکز فرهنگی شهید آوینی شهرداری، کانون فرهنگی قدس و با همکاری موسسه قرآنی ثقلین یزد اجرا می گردد 9 ترم به طول خواهد انجامید.

استاد شایق در جلسه افتتاحیه و توجیهی این برنامه که در مصلی تفت برگزار شد به شبیخون فرهنگی و جنگ نرم دشمن اشاره کرد که اعتقادات ما را نشانه گرفته اند و راه نجات آن تمسک به قرآن کریم می باشد.

وی گفت: تمسک به قرآن کریم به معنای قرائت صرف نیست، اصل، معنا و مفهوم قرآن است. تلفظ صحیح، روخوانی و قرائت ظواهر قرآن است، هرچند با وجود مشترکات بسیار زبان فارسی و عربی متأسفانه بسیاری از مردم مسلمان و شیعه ما روخوانی قرآن را هم نمی توانند انجام دهند.

وی تصریح کرد تلاش شایسته ای برای آموزش قرآن در سطح جامعه انجام نشده است، هرچند جلسات آموزشی متفرقه ای وجود دارد لکن آموزش و پرورش و دانشگاههای ما تلاش کمی داشته اند.

دکتر شایق افزود: در یک کلاس 50 نفره دانشجویی 95 درصد توان خواندن و معنای زبان انگلیسی را داشتند اما کمتر از 5 درصد توان صرفا روخوانی صحیح را داشتند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم حرز الهی است و ما باید به سراغ تدبر در آن برویم. برخی بی پروا به تفسیر قرآن می پردازند و تفسیر به رأی می کنند که اعتقاد و ایمان کافی ندارند. برخی نیز اصلا از ترس تفسیربه رأی سراغ تفسیر نمی روند که اشتباه است.

استاد شایق یادگیری قرآن را در سایه سار اهل بیت دانست و گفت: کتب تفسیر مثل برکه آبی است که مردم تشنه آن هستند اما به آن دست نمی یابند. زیرا حلقه مفقوده ای در این بین هست و یادگیری آن برای مردم عادی سنگین می باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: به همین دلیل با انجام ارزیابی و برنامه ریزی هایی به آموزش کتب تفسیر روی آوردیم تا تعدادی از مردم آن را یاد گرفته و با زبان ساده به دیگران آموزش دهند.

وی اولین شرط یادگیری را نیت خالص و جهاد فی سبیل الله عنوان کرد و گفت: بسیاری از مردم با استشمام بوی قرآن متحول می شوند، رایحه قرآن ابوذر غفاری بت پرست را آنچنان بالا می برد که حتی امام معصوم(ع) از وی حکمت نقل می کند.

وی گفت: اطمینان می دهم آنان که وارد این عرصه شوند آثار و برکات آن را در زندگی خود خواهند دید.

محمد رضا شایق در پایان نیز یاد استاد و مفسر فقید تفت، مرحوم آیت الله حسنعلی (ره) را گرامی داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا