اکبر رنجبر

اگر پژوهش را  از طرفی سرآغاز دانش بشری  و از سویی هم نتیجه آن بدانیم حرفی به گزاف نگفته ایم  ؛ قدر مسلم اینکه پیشرفت های  بشر در همه زمینه های علمی و در نتیجه همه امور زندگی روزمره از پژوهش و تحقیق سرچشمه می گیرد و دست آوردهای  دانش بشری همه در گرو  پژوهش است .
واقعیت این است که  متاسفانه هنوز  فرهنگ پژوهش در جامعه  ما نهادینه نشده است و به این مهم  به صورت سطحی نگریسته می شود و دلیل آن را  نیز  شاید بتوان  در  آگاه نبودن  جامعه ما از   فواید و ثمرات  کارهای پژوهشی و یا  بکار نبستن  نتایج امور پژوهشی در  برنامه ریزیها  و تصمیم گیری های مختلف  قلمدا نمود . اما اسف بارتر اینکه در مراکز علمی ، دانشگاهی و فرهنگی  ما که کانون های اصلی پژوهش هستند  این مهم از جایگاهی برخوردار نمی باشد ، دانش آموختگان  و دانشجویان  مراکز علمی و دانشگاهی ما اصولا با آن بیگانه اند  و آنچه نیز به عنوان  پژوهش و تحقیق از آن نام برده می شود  به صورت تئوری بوده و اینکه در زمینه  انجام پژوهش عملا اتفاق جدی و  اساسی  صورت نمی گیرد .
 این در حالی است که امروزه  امر پژوهش در بسیاری از کشورهای  پیشرفته جهان  از اهمیت  و جایگاه بالایی برخوردار است . این جایگاه  والا حاصل  پی بردن   دانشمندان ، اندیشمندان و  مردم  جوامع پیشرفته  به ارزش  و اهمیت پژوهش  و توجه کردن به آن  از همه جنبه هاست .
اختصاص بودجه ها و اعتبارات مشخص  و توجه  به نهادینه شدن فرهنگ پژوهش  از اموری است که امروزه بایستی در جامعه ما مورد توجه قرار گیرد .
ایجاد میل و رغبت در میان دانش آموزان ودانشجویان ، تشویق و ترغیب آنان و آموختن شیوه ها و روش های  نوین  انجام آن  نیز باید مورد توجه قرار گیرد  تا  زمینه  یک تحول عظیم  و بنیادی در این زمینه فراهم شود..
امید است مسئولان و برنامه ریزان با حمایت از امر پژوهش و پژوهشگران  جامعه  زمینه  یک تحول عظیم  را در این زمینه به وجود آورند .   

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا