مراسم آوا و موسيقي پيشواز محرم در ابركوه يكي از آيين هاي مذهبي كهن در اين شهرستان است كه خبر از  سر زدن ماه خون و قیام  محرم  میدهد. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، ساما ن کارگر  گفت : از چند روز مانده به محرم، صدای طبل ها در کوچه پس کوچه های ابرکوه می پیچد. بانی این نوای شورانگیز طبالان کوچکی هستند که طبل های خود را زودتر از طبال های شهر بیرون آورده اند و با نواختن ضربه بر آن، زودتر از همه، آمدن محرم را خبر مي دهند واز شب پنجم محرم طبال ها در تکایا حاضر می شوند و سوگنامه می خوانند و از شب هفتم نیز هیئت ها را در کوچه ها و خیابان های شهر و روستا همراهی می کنند.

معاون ميراث فرهنگي افزود: محرم ابرکوه با موسیقی عاشورایی پیوندی ناگسستنی دارد و با وجود تغییراتی که بعضأ در نحوه برخی عزاداری ها صورت گرفته است، طبل ها، شیپورها و سنج ها همچنان جزو لاینفک آئین های عزاداری ابرکوه به شمار می روند و هنوز بسیاری از مردم با شنیدن نوای حزن انگیز طبل ها، از شروع مراسم آگاه می شوند

وي در ادامه اظهار داشت: از اقدامات قابل توجه در عزاداری ابرکوه، طی کردن مسیری است که از قدیم الایام هیات ها ازآن عبور می کنند شاید این مسیر که به نام" مسیرعاشورا" شهرت دارد، قدمتی يكصدساله داشته باشد.

گفتني است ازدیگر مراسم هاي آيين عاشورايي در ابرکوه را مي توان به مراسم شََدّه گردانی، تعزيه خوني، نخل برداري و هيئت ها و دسته جات عزاداري  اشاره كرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا