مراسم پیشواز  محرم از جمله آيين ها و رسومات مذهبي ندوشن از توابع شهرستان صدوق است که هر ساله از  اواخر ماه ذی ا لحجه تا  اول ماه محرم با شكوه خاصي در اين شهر برگزار مي شود كه نمايانگر عشق مردم آن دیار نسبت به دلداده خود امام حسین (ع) میباشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، ساما ن کارگر  گفت : این مراسم به طورکلی به مدت 12 روز از عیدغدیر تا اول ماه محرم الحرام انجام  مي شود و شامل:  عشور بچه ها، پرسه جوانان ( علی اکبر)، غره محرم و بُتّه کَلَک مي باشد.

معاون ميراث فرهنگي افزود: مراسم "عشور بچه­ها" از بعدازظهر عیدغدیر بامرکزیت 11 مسجد محله توسط کودکان با خواندن اشعاري نذورات مردم را جمع آوري مي نمايند. در پايان ماه ذي الحجه همين مراسم تحت عنوان "پرسه زني" توسط جوانان برگزار مي شود.

وي در ادامه گفت: غروب روز قبل از محرم نيز مداحان و تعزیه خوانان حسینیه سفلی برفراز برجی که درکنار حسینیه قرار دارد با خواندن اشعاري  معروف به "غُرّه محرم " با مطلع  " الصلاه ای عالم موسم ناله و شور وشین است/  غره ماه محرم،کوس شاهی به نام حسین است " به عزاداري مي پردازند.

گارگر در بيان اين آيين عاشورايي تصريح كرد: علاوه بر اينكه  مراسم هاي خاص محرم از دوران صفويه تاكنون رنگ و بوي مذهبي خود را حفظ كرده،  عشق و ارادت جوانان به سالار شهيدان و بازديد گردشگران تمامي نقاط كشور براي مراسم هاي آييني ندوشن  شكوه خاصي به برگزاري آن داده است.

گفتنی است: با توجه به شكوه اين مراسم "محرم ندوشن" به شماره 11 مورخ 15/10/87 قبلا در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا