به  گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان : حسینیه نقشین از بناهای تاریخی ارزشمند شهر یزد است که در مرکز محله خلف باغ  واقع شده است.آنچه که این بنارا از سایر حسینیه­ها وتکایای پرشمار شهریزد متمایز می نماید، وجود تزیینات کاشیکاری با نقوشی متفاوت از سایر بناهای مشابه است كه به طور نمونه مي توان به  ستونها وجرزهای حدفاصل بین غرفه ها با آجرهای تزیینی با نقوش قالبی برجسته اشاره كرد. بدون شک وجه تسمیه این حسینیه نیز از وجود همین آرایه ها نشات می گیرد.

معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت: متاسفانه با گذر زمان بخش عظیمی از این کاشیها در زمان پهلوی از بدنه جدا شده که بخشی مفقود و تعداد زیادی از آن در انبار حسینیه نگهداری می شود وتنها بخش اندکی هنوز بربدنه بنا خودنمایی می کند.

سامان كارگر ضمن اشاره به اينكه ماده تاریخی موجود بر روی برخی از قطعات کاشی منصوب در بنا، نشان از قدمت قاجاری این بنا دارد، بيان داشت: اما  براساس شواهد ومدارک موجود، در دوره پهلوی دخل وتصرفات زیادی در این تکیه صورت گرفته که بیشتر در جبهه جنوبی و غربی و به صورت تخریب و ساخت جداره ای ناهمخوان و از بین بردن طاقنما ها و غرفه ها دیده می شد.

وی در ادامه  تصريح كرد به منظور ساماندهی وباز گرداندن شخصیت اصلی وهویت اصیل این بنای ارزشمند، مرمت و ساماندهی حسینیه تاریخی نقشین از سه ماه پیش و با اعتبار مصوب 500 میلیون ریال آغاز شد و پس از تهیه طرح توسط مشاورین و کارشناسان مرمت و تصویب آن در کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی، مراحل اجرای آن نیز توسط مجری و پیمانکاری با تخصص مرمت بنا و تزئینات و تحت نظر کارشناسان مرمت اين اداره کل آغاز شد.

كارگر اظهار داشت: مرحله نخست اجرای این طرح که رو به اتمام است، شامل: مستند نگاری وضع موجود کاشیهای بدنه، ساماندهی ومستندنگاری کاشیهای موجود درانبار، حذف وتخریب بخشی از الحاقات دوره پهلوی که اصالت بنا را مخدوش کرده و گمانه زنی در قسمتهایی از بنا به منظور بررسی رطوبت صعودی می باشد.

اين مقام مسئول گفت: متاسفانه اخیرا اخبار کذبی از سوی بعضی افراد کم آگاه که سابقه نشر اینگونه اخبار را داشته و اغلب از سر ناآگاهی و یا کم آگاهی و با نیتی بجز حفظ ارزشهای تاریخی ابنیه اقدام به خبررسانی می کنند دال بر تخریب این اثر ارزشمند منتشر شده که این اداره کل آن را صریحا و قویا رد نموده و مصرانه، اقدامات مرمتی مصوب را ادامه خواهد داد.

وی افزود: بهره گیری از ظرفیت های مردمی خصوصا هیات امنای ابنیه مذهبی، یکی از سیاستهای اداره کل میراث فرهنگی یزد برای حفظ ارزشهای تاریخی می باشد که در این پروژه نیز مشارکت و همراهی هیات امنای حسینیه نقشین باعث تسریع در امور مربوطه گردید.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا