مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد در همایش بزرگداشت پژوهش گفت : تفکر محوری واندیشه ورزی باید محور همه فعالیت ها در مدرسه باشد.

 محمد کاظم رحیمی نژاد در این همایش که به مناسبت هفته پزوهش و با حضور 80 معلم پژوهنده استان در پزوهشکده تعلیم و تربیت استان یزد برگزار شد گفت : تلاش هایی که در جهت تفکر محوری و اندیشه ورزی در حوزه آموزش و پرورش چه از گذشته در قالب تعریف جایگاه دقیق پژوهش انجام شده و چه امروزه در قالب سند تحول بنیادین در حال اجرایی است می تواند قدم های خوبی در تحقق بخشیدن به انتظارات مقام معظم رهبری در این زمینه باشد .


وی افزود : جامعه ای که با محوریت تفکر و اندیشه قدم بردارد و نسل جوانش را از این جهت شاخص می کند قطعا نسل موفقی خواهد بود و آینده روشنی در انتظار آن است .


رحیمی نژاد با اشاره به شعار امسال هفته پژوهش که پژوهش تقاضا محور و تولید دانش بنیان زیر بنای اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: یکی از آسیب های قابل توجه ای که پژوهش های ما در کشور با آن مواجه است این است که اکثر پژوهش ها بر مبنای انجام هست نه بر مبنای تقاضا و نیاز وتجربه ثابت کرده است آن دسته  از پژوهش هایی که بر اساس تقاضا محور است نتایج خوب و مطلوبی را به دنبال داشته و بازار خوبی هم داشته است .


مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد گفت : حرکتی خوبی که چند سال است در زمینه حوزه تحقیقات و پژوهش در آموزش و پرورش استان در حال انجام است این است که شهرستان ها و مناطق اولویت کارهای پژوهشی خود را بر اساس شناسایی نیاز خود در آن منطقه انتخاب نموده، نه تعداد پژوهش هایی که انجام می شود .


وی یادآورشد : این اولویت بندی در آموزش و پرورش استان یکی از قدم هایی است که کارهای پژوهشی را مناسب تر و مطلوب تر می کند و پژوهش هایی در اولویت قرار می گیرد که مطابق با نیاز شهرستان ها و مناطق استان یزد باشد .


رحیمی نژاد در ادامه بیان کرد :ما علاوه بر اینکه پژوهش را در بین فرهنگیان دنبال می کنیم نکته اصلی را نباید از یاد ببریم که چه کار کنیم که پژوهش محوری و تفکر محوری را در بین دانش آموزان گسترش دهیم و بحث اندیشه ورزی و تفکر محوری محور همه فعالیت های مدرسه باشد و این نیز یکی از محور های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در راستای این سند است و همه از آثار و برکات  آن  واقف هستند .


گفتنی است دو موضوع  آسیب های پژوهشی در کشور و مشکل پژوهشگران در چگونگی انتخاب آزمون و فرضیه در منطقه  مورد مطالعه خود در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت .


در پایان نیز از میان 80 معلم و استاد پژوهنده و 25 اثر پژوهشی رسیده به دبیرخانه این همایش از پژوهشگران برتر معلم ، اساتید دانشگاه و دو طرح پژوهشی که توسط معلمین در مدارس اجرایی شده بود تجلیل شد .

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا