5 دی ماه یادآور حادثه تلخ زلزله بم در سال 83 می‌باشد زلزله ای با شدت 6.6 ریشتر که بخش قابل توجهی از بافت تاریخی و شهری بم به خصوص ارگ تاریخی 2500 ساله این شهر را ویران کرد و نزدیک به 30 هزار کشته و بیش از یکصد هزار بی‌خانمان بر جای گذاشت. 5 دی در تقویم ایران روز ملی ایمنی در مقابل زلزله نام گرفته است.

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای مقابله با خطرات احتمالی در بروز حوادث غیرمترقبه پیشگیری و آمادگی کامل قبل از اتفاقات ناگواری مانند زلزله است. در گزارشی که معاونت پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور برای تمامی شهرداری‌ها و معاونت‌‌های عمرانی سراسر کشور ارسال نموده به برخی از عوامل خسارت‌های وارده به سازه‌ها در زلزله اخیر در مناطق آسیب‌دیده آذربایجان شرقی اشاره می‌کند.

در این گزارش آمده بخش اعظم سازه‌های مسکونی موجود در مناطق روستایی به دلیل خشتی و گلی بودن دچار خرابی شده‌اند و واحدهای آسیب دیده مسکونی شهری از نوع سازه با مصالح بنایی بوده که جزئی‌ترین مقررات فنی در آنها رعایت نشده است.

نکته مهم در رابطه با ساختمان‌هایی که دچار کمترین آسیب شده‌اند رعایت فقط حداقل‌های ضوابط فنی مانند کلاف‌بندی در زمان ساخت آنها بوده که مانع از آسیب جدی به این واحدها شده است. در مورد ساختمان‌های اداری که انتظار بیشتری از آنها جهت رعایت ضوابط و معیارهای فنی وجود دارد به دلیل عدم رعایت جزئیات اجرایی مناسب در اتصال اجزای غیر سازه‌ای، اجرای نادرست پارتیشن‌بندی‌ها، سقف کاذب و جان‌پناه‌ها، استفاده از مصالح سنگین در نماها و ... دچار آسیب جدی شده و از سطح عملکرد قابلیت سکونت خارج شده‌اند در حالی که اگر ساختمان نهادهای دولتی مستحکم و قابل اطمینان ساخته شوند در زمان وقوع حوادث می‌توانند محل مناسبی برای خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان باشند.

نکته قابل تأمل در مورد ساختمان‌های با اهمیت زیاد نظیر بیمارستان‌ها که به عنوان شریان‌های حیاتی و مراکز امدادی محسوب می‌شوند اینکه در زلزله اخیر در شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان به دلایل زیر سطح عملکرد خدمات‌رسانی بی‌وقفه خود را از دست داده و حتی در مواردی مجبور به تخلیه افراد از ساختمان شده‌اند؛

از جمله این دلایل می‌توان از استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت پایین ، عدم نظارت صحیح و مستمر بر مراحل ساخت، پایین بودن مقاومت فشاری بتن و استفاده از تکنولوژی ضعیف در اجرای اجزای بتنی، عدم اتصال صحیح اجزای غیرسازه‌ای به اجزای سازه‌ای و ... نام برد.

آن چه از این گزارش استفاده می‌شود ضرورت رعایت برخی نکات در زمان ساخت و ساز واحد مسکونی و توجه به استانداردهای فنی ساختمان جهت کاهش خطرات ناشی از زلزله می‌باشد. شهروندان عزیز میبدی این نکته را در نظر داشته باشند که ساخت و ساز اصولی زیر نظر مهندسین مشاور و مهندسین ناظر از جمله مسئولین واحد دایره ساختمان شهرداری می‌تواند امنیت خاطر آینده خانواده آنها را تضمین کند. انبوه‌سازان و فعالان عرصه ساخت و ساز نیز توجه داشته باشند که هرگونه کوتاهی و قصور آنها در استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت و عدم رعایت ضوابط ایمنی به معنی به خطر انداختن جان همشهریان آنهاست.

امیدواریم با ساماندهی بافت‌های تاریخی، نوسازی بافت‌های فرسوده و حساسیت و جدیت دستگاه‌های نظارتی، شهری ایمن در مقابل زلزله و دیگر خطرات احتمالی داشته باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا