بر اساس آمار موجود می‌توان گفت بیش از 60% از مرگ و میر های ناشی از حوادث رخ داده در شهرستان میبد مرتبط با حوادث ترافیکی است که این میزان در سال 1390 به 52 درصد کاهش یافته و در 5 سال اخیر به طور میانگین سهم خودروسواران از تلفات سوانح رانندگی چیزی نزدیک به 60% آمار فوت شدگان می‌باشد در حالی که در شش ماهه نخست سال 1391 راکبین موتورسیکلت 69% آمار فوت شدگان را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری میبد یکی از معیارهای تصمیم گیری جهت بهبود وضعیت حمل و نقل دورن شهری و کاهش تلفات، تحلیل دقیق و کارشناسانه بر روی آمار حوادث ترافیکی سطح شهر می باشد.

بر اساس آمار موجود می‌توان گفت بیش از 60% از مرگ و میر های ناشی از حوادث رخ  داده در شهرستان میبد مرتبط با حوادث ترافیکی است که این میزان در سال 1390 به 52 درصد کاهش یافته و در 5 سال اخیر به طور میانگین سهم خودروسواران از تلفات سوانح رانندگی چیزی نزدیک به 60% آمار فوت شدگان می‌باشد در حالی که در شش ماهه نخست سال 1391 راکبین موتورسیکلت 69% آمار فوت شدگان را به خود اختصاص داده‌اند.

آنچه که در محدوده اختیارات شهرداری میبد بوده و با عملکرد شهرداری ارتباط بیشتری پیدا می‌کند ایمن نمودن و استاندارد معابر درون‌شهری جهت کاهش آمار سوانح در محدوده شهری می باشد. آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی نشان می‌دهد که سالانه به طور میانگین 6/7 نفر در تصادفات جاده‌ای منتهی به شهرستان میبد دچار حادثه فوتی می‌شوند. البته با افتتاح کامل کمربندی‌های حلقوی شهرستان و نصب تابلوهای راهنما در این مسیرها شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای خواهیم بود. طی 5 سال منتهی به اسفند 1390، 89 مورد تصادف منجر به فوت در محدوده شهرستان رخ داده که 57% آن در محدوده شهری بوده و نکته مهم اینکه از این میزان بیش از 35% حوادث فوتی در خط سنتو (بلوار آیت ا... حائری حد فاصل سه راه بدر آباد تا پل مروارید) به وقوع پیوسته و این بلوار را به حادثه خیزترین نقطه شهری در میبد تبدیل کرده است.

با اقدامات شهرداری میبد و با عنایت به کنترل ورود خودروهای سنگین در ورودی‌های شهر در بلوار آیت ا... حائری و هدایت ترافیک بین شهری به کمربندی‌ها تلفات در این محل از 8 مورد در سال 1389 به عدد صفر در سال 1390 کاهش داشته و همچنین با پیگیری‌های شهرداری مرگ و میر در سطح شهر بر اثر حوادث رانندگی از 7 مورد به 4 مورد کاهش یافت و این یعنی اینکه در سال 90 نسبت به سال 89 به طور چشمگیری آمار فوت شدگان سوانح رانندگی (73 درصد) کم شده است.

تصمیمات لازم جهت کنترل بهتر وضعیت ترافیک شهرستان در شورای ترافیک اخذ می‌شود و اگر چه نصب تابلوها، چراغ قرمز، سرعت گیر، صدور جریمه و ... محدودیت به‌ وجود می آورد اما به نوعی موجب می‌شود قوانین را جدی‌تر بگیریم. فراموش نکنیم که حوادث تلخ مثل مرگ و میر افراد در تصادفات، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر خواهد بود.

نکته مهمی که در رابطه با آمارهای متنوع از حوادث ترافیکی باید مد نظر قرار بگیرد ارائه دقیق آمار تصادفات به تفکیک خسارتی، جرحی و فوتی می‌باشد و برای تصمیم‌گیری مؤثرتر محدوده دقیق آن و علت کارشناسی تصادف تعیین گردد.

آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی زمانی مفید است که صرفاً آمار فوت شدگان در محدوده شهری تعیین گردد و موقعی تناقض پیدا می کند که آمار پزشکی قانونی شامل همه کسانی است که به وسیله آن نهاد معاینه شده‌اند و گاهی اوقات کسانی را شامل می‌شود که در شهرستان‌های همجوار دچار حادثه شده‌اند.

 متأسفانه آمار اعلامی از سوی راهنمایی و رانندگی نیز با نواقصی همراه است و در گزارشات آن تلفات جانی مدتی پس از حادثه در نظر گرفته نمی شود و می‌بایست با تعیین دقیق آدرس محل حادثه (با تعیین محدوده شهری و جاده ای) و با ارائه آمار دقیق تعداد تصادفات درهر نقطه به تفکیک خسارتی، جرحی و فوتی، مقصر حادثه، نوع وسیله، شدت تصادف، علت تصادف و میزان تأثیرگذاری هر کدام از عوامل انسانی، وسیله نقلیه و جاده بر حسب درصد و کیفیت نقش آن در تصادف به شورای ترافیک کمک شود. به عنوان مثال در یک حادثه میزان خسارت به خودروها و صدمه وارده به افراد (شدت حادثه) ، داشتن مدارک کافی از جمله گواهی‌نامه، سن افراد، استفاده از کمر بند یا کلاه ایمنی، سرعت، وجود علائم هشداردهنده و وضوح آن، وضعیت هوا، وضعیت معابر، فاصله تا تقاطع و .... در نظر گرفته شود و همچنین در صورت وجود سرعت‌گیر، میدان، چراغ راهنمایی رانندگی و دیگر ابزار کنترل ترافیک به صورت کیفی و با پرسش از رانندگان میزان تأثیر آن سؤال شود تا بدین وسیله گزارش‌های مبسوط و دقیقی برای تصمیم گیری بهتر مدیران شهری به ویژه شهرداری در شورای ترافیک در اختیار قرار گیرد. علاوه بر این نظر سنجی‌های عمومی و بررسی آمار و تحلیل آن در بازه‌های زمانی طولانی مدت می تواند مفید واقع شود به عنوان مثال از ابتدای سال 86 تا پایان سال 1390 در تصادفات حوزه شهری میبد اعم از داخل شهر و یا محدوده شهری جاده سنتو 21 نفر از راکبین موتورسیکلت فوت کرده‌اند که علت فوت همگی آنها ضربه مغزی گزارش شده و نشان دهنده ضرورت کنترل بیشتر موتورسواران و استفاده از کلاه ایمنی جهت کاهش خطرات است.

نکته دیگر اینکه در این مدت 19 نفر از فوتی‌ها عابران پیاده و یا دوچرخه‌سوار بوده‌اند که اغلب آنها در رده سنی کمتر از 7 سال و یا بالای 65 سال سن داشته‌اند و این امر در مورد نیمی از راکبین موتورسوار نیز صدق می کند؛ یعنی عمدتاً کسانی که گواهی‌نامه و صلاحیت رانندگی موتور سیکلت را نداشته‌اند با استقبال از خطر موجب فوت خود شده‌اند.

دقت بر روی علت حوادث، سهم عوامل جاده‌ای درون شهری را از میزان تأثیرگذاری بر تصادفات کمتر نشان می‌دهد یعنی اینکه شهرداری میبد سعی در ایمن ساختن معابر شهر دارد هر چند که در مورد تصادفات خسارتی باید بررسی بیشتری صورت بگیرد. اما آیا کاهش تلفات مرگ و میر بهتر از خسارت جزئی به وسایل نقلیه بر اثر سرعت گیر و .... نیست؟

 اما مسئله دیگری که در مورد آمار پزشک قانونی قابل مشاهده است اینکه عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران نیز درصد زیادی از آسیب دیدگان شهری را تشکیل می دهند. (بر خلاف تصادفات جاده‌ای که سرنشینان خودرو بالاترین آمار را به خود اختصاص می دهند) به عنوان مثال در سال 87 که بالاترین آمار تصادف در بین عابران پیاده را دارد، 7 مورد تصادف عابر پیاده و 2 مورد نیز تصادف دوچرخه‌سوار به ثبت رسیده که در میان آنها افرادی با 61 سال سن 75 سال، 73 سال، 71 سال ،70، 85 سال و از طرفی نوجوانانی با 16 سال، 14 سال سن گزارش شده است. این آمار قابل تأمل نشان می‌دهد که سرعت بالا، نداشتن کلاه ایمنی، عدم دقت در رانندگی و سن غیر قانونی سهم بیشتری در تصادفات درون شهری دارد و مشکلات خیابان‌ها و موانع ترافیکی اولین دلیل تصادفات فوتی و جرحی نمی باشد.

 با این وجود طی جلسات مستمر و با هماهنگی و همراهی شهرداری میبد سعی بر این است که آمار تصادفات شهری روز به روز کاهش داشته باشد. ذکر این نکته لازم است که شهرداری میبد با نصب 5 پل عابر پیاده جهت عبور ایمن عابران پیاده در معابر شلوغ، خط کشی، نصب سرعت گیر، عدسی و گل میخ، یک طرفه نمودن معابر، نصب تابلو و علائم و مواردی از این دست تلاش زیادی برای رفاه شهروندان نموده و در این حال نیاز به فرهنگ سازی جهت استفاده از پل عابر پیاده، کلاه ایمنی و احترام به قوانین چه از سوی رانندگان و چه از سوی عابرین پیاده و در مراحل بعدی ساماندهی کوچه های پر خطر می باشد.   

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا