كارشناس تغذيه مركز تحقيقات ديابت دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: مواد چرب و مواد غذایی‌ که با روغن زیاد سرخ می‌شوند عامل تشدید میگرن هستند.

 كارشناس تغذيه مركز تحقيقات ديابت دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: مواد چرب و مواد غذایی‌ که با روغن زیاد سرخ می‌شوند عامل تشدید میگرن هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، ناهيد برخورداري اظهارداشت: ميگرن، نوعی اختلال سردرد است که با ترکیب متنوعی از تغییرات عصبی و گوارشی مشخص می‌شود، درد می‌گرن اغلب اوقات به صورت درد ضربان دار یک طرفه است که ابتدا خفیف است و کم کم شدید می‌شود.

اين كارشناس استرس، مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری و یا در هنگام قاعدگی، كمبود خواب و یا اختلال در الگوی خواب فرد، مصرف بیش از اندازه مسکن‌ها و درمان‌های ضددرد، گرسنگی طولانی مدت (مانند روزه) و تغییرات متناوب فاصله وعده‌های غذایی و مصرف سیگار  را از عواملی دانست که باعث تشدید حملات می‌گرن مي شوند.

وي توصيه كرد: مبتلايان به ميگرن در حد امکان از شرایط استرس‌ زا دوری کنند و از تکنیک‌های آرامش بهره مند شوند همچنين حمام، استراحت کردن، ماساژ صورت و گردن و شانه می‌تواند مفید باشد.

پنير، قهوه و بادام زميني ميگرن را تشديد مي كنند

وي با بيان اين كه برخی غذا‌ها، نوشیدنی‌ها و افزودنی‌های غذایی می‌توانند باعث تشدید علائم می‌گرن شوند و  باید از مصرف آن‌ها خودداری کرد  گفت: پنیر، هات داگ، بستنی، قهوه برخی مغز دانه‌ها از جمله بادام زمینی، نوشیدنی‌های الکلی ، انواع افزودنی‌ها در محصولات غذایی مانند مونوسدیم گلوتامات، سدیم نیترات و آسپارتام نیز از دیگر موادغذایی تشدید کننده علائم می‌گرن هستند.

مصرف غذاي مانده ممنوع!

برخورداري با بيان اين كه غذاي مانده و ذخيره غذا به مدت طولاني موجب افزايش میزان تیرامین شده که تیرامین خود یک عامل تشدید کننده علائم می‌گرن می‌باشد.

وي با اشاره به اين كه آجیل‌ها، شکلات، جوانه گندم و صدف خوراکی از منابع غذایی حاوی مس به شمار می‌روند افزود: مس در متابولیسم آمین‌های فعال کننده رگ‌ها نقش داشته و احتمال بروز حمله می‌گرن را افزایش می‌دهد، پرتقال و گریپ فروت و نارنگی باید از رژیم غذایی حذف شوند، زیرا مرکبات جذب روده‌ای مس را افزایش می‌دهند و ممکن است در فرآیند آغاز حمله‌های می‌گرن نقش داشته باشند.

اين كارشناس تغذيه عنوان كرد: مواد چرب و مواد غذایی‌ای که با روغن زیاد سرخ می‌شوند عامل تشدید می‌گرن هستند.

برخورداري در ادامه متذكرشد: مرغ، خروس و بوقلمون و غذاهای پروتئین دار نظیر تخم مرغ، گوشت گاو و حبوبات باید در هر وعده غذایی اين بيماران گنجانده شوند

سیب، گلابی، گیلاس، زردآلو میان وعده‌ غذایی مناسب

وي همچنين خاطرنشان كرد: سیب، گلابی، گیلاس، زردآلو و انگور میوه‌هایی هستند که مصرف آن‌ها موجب افزایش منظم قند خون می‌شود. این میوه‌ها میان وعده‌های غذایی بسیار خوبی برای حفظ و کنترل قند خون هستند.

برخورداري ادامه داد: بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که برخی از محصولات مانند روغن زیتون که سرشار از اسیدهای چرب مفید امگا ۹ هستند، می‌توانند با خطر بروز این اختلال روانی مقابله کنند.

هفته‌‌ای سه بار ماهی مصرف كنيد

وی خطاب به مبتلایان به میگرن توصیه کرد: هفته‌‌ای سه بار ماهی (کبابی، بخارپز یا آبپز) را در رژیم خود قرار دهید، اسیدهای چرب امگا-۳ به کاهش تکرر سردرد‌ها کمک می‌کنند.

 

وی مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه، زیتون، سیر، زنجبیل، چغندر، خیار، آب هویج، کرفس، جعفری و اسفناج را از دیگر. غذاهای مفید برشمرد و عنوان کرد:   رژیم سالم و کنترل مناسب وزن، بدن و ذهن را قوی‌تر خواهد کرد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا