كارشناس صنايع غذايي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد با تاكيد بر اين كه نباید در مصرف روغن كنجد زیاده‌روی کرد توصيه كرد: دریافت بیشتر از نیاز از روغن موجب ذخیره چربی در بدن و امکان ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد،  علي اكبر كمالي اردكاني  با بيان اين مطلب كه روغن کنجد از روغن‌های مفید و مناسب در طبخ غذا محسوب می‌شود اظهاركرد: این روغن حاوی اسید چرب اشباع نشده بوده و حاوی چند باند دوگانه است بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توانند از این روغن استفاده کنند چرا که مصرف آن به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

اين كارشناس صنايع غذايي عنوان داشت: بهترین استفاده از این روغن در پخت و پز غذا‌ها است به طور مثال با ریختن این روغن روی برنج و یا اضافه کردن در خورشت مصرف شود.

كمالي عنوان كرد: با توجه به اينكه روغن کنجد به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت دود نمی‌کند، کف نمی‌کند، تغییر رنگ نمی‌دهد و بوی نامطبوع در آشپزخانه تولید نمی‌کند، بنابراين جهت سرخ کردن ملایم نیز مناسب است، در عین حال موجب خوش طعم شدن مواد غذایی شده و برای تهیه و مصرف سالاد توصیه مي شود. 

وي در خصوص نگهداری روغن کنجد خاطرنشان كرد: يكي از نکات بهداشتی که باید در نگهداری و مصرف کلیه روغن‌ها و به ویژه روغن کنجد رعایت شود این است که آن‌ها را دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری کرده و در جای خنک قرارداد، همچنین بایستی در ظرف درب بسته نگهداری شود و پس از هر بار مصرف درب ظرف محکم بسته شود.

كمالي يادآورشد: روغن مصرفی باید در ظروفی با درب محکم و سالم و به دور از گرمای اجاق گاز نگهداری شود و هرگز نباید قاشق آغشته به رطوبت و مواد غذایی را داخل ظرف روغن فرو برد و یا اینکه روغنی که یک‌بار مصرف شده است را مجدداً به ظرف روغن برگرداند.

وي متذكرشد:  تنها مورد منع مصرف روغن کنجد در برخی از افراد است که با مصرف آن دچار حساسیت می‌شوند.

اين كارشناس در پاسخ به اين سوال كه آیا روغن کنجد جذب غذا می‌شود؟ تصريح كرد:  برخی از افراد تصور می‌کنند بعضی از روغن‌ها مانند روغن کنجد حین سرخ کردن جذب غذا نمی‌شود در صورتی که این نظر درست نیست و همه روغن‌ها به هر حال جذب مواد غذایی خواهند شد البته این موضوع به بافت ماده غذایی نیز بستگی دارد.

وي توصيه كرد:  مواد غذایی قبل از سرخ کردن کمی خشک شوند و حتی مقداری نمک به آن‌ها بزنیم تا آب آن‌ها گرفته شود و بافتشان جمع‌تر شود، روغن کمتری به خود می‌گیرند.

روغن هاي مخصوص سرخ كردني، بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن!

وي با اشاره به بهترين نوع روغن جهت سرخ كردن مواد غذايي يادآورشد: بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن، روغن‌های سرخ کردنی هستند که مقاومتشان در برابر حرارت زیاد است و در اثر حرارت کمتر تجزیه می‌شوند و میزان مواد سمیشان که برای بدن مضر است حین حرارت دیدن کمتر آزاد می‌شود.

كمالي گفت: از آنجايي كه روغن‌هایی که مخصوص سرخ کردن نیستند را نباید برای سرخ کردن استفاده کرد چون به حرارت مقاوم نبوده و تجزیه می‌شوند لذا توصيه مي شود برای سرخ کردن حتماً باید از روغن سرخ کردنی استفاده کرد.

وي عنوان كرد: اگر روغن مناسبی برای سرخ کردن استفاده شد و روغن جذب ماده غذایی شد می‌توان با کاغذهای خشک‌کن روغن اضافه را تا حد زیادی خارج کرد تا کالری ماده غذایی کم شود.

اين كارشناس صنايع غذايي  معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد به كاهش حرارت و مدت کم سرخ کردن، استفاده نکردن از یک روغن به دفعات و عدم استفاده از روغن غیر سرخ کردنی هنگام سرخ كردن موادغذايي تاكيد كرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا