سفیر ونماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت:قرار است مذاکرات ایران و آژانس 24 بهمن ماه برگزار شود.

 
به گزارش ایرنا، ˈعلی اضغر سلطانیهˈ افزود:مذاکرات قبلی ایران و نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران، در فضای دوستانه، کارشناسی، حقوقی و رو به جلو انجام گرفت.
 
وی اظهار داشت: در این مذاکرات، هشت نفر از مقامات برجسته و متخصصان آژانس حضور داشتند که پس از دو روز کار فشرده تصمیم بر آن شد تا در 24 بهمن ماه مذاکرات از سر گرفته شود.
 
سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در آژانس با تاکید بر حساس و پیچیده بودن مذاکرات گفت: در یک سال گذشته، مذاکرات حتی روی یک، دو و یا حداکثر سه صفحه تمرکزداشت و گاهی اوقات روی یک عبارت یا جمله پنج ساعت بحث می شد، چرا که به مصالح، منافع و امنیت ملی ما مرتبط بود و باید با حساسیت بالایی با آن برخورد می شد.
 
سلطانیه با بیان اینکه بازرسی آژانس از مراکز هسته ای از جمله غنی سازی در 10 سال گذشته، بدون وقفه ادامه داشت، گفت: حتی یک بار هم ویزای بازرسی از آژانس، به تعویق نیفتاده اما مذاکراتی که هم اکنون انجام می شود درباره ادعاها و اتهامات بی اساسی است که در افکار عمومی ابهام ایجاد کرده است.
 
وی درباره بی اساس بودن ادعاهای مطرح شده افزود: به عنوان نمونه در سال 2005 به نمایندگان آژانس، اجازه بازرسی از پارچین را داده بودیم که پس از بازرسی ثابت شد، ادعای آنان بی اساس است؛ به ویژه اینکه همواره این ادعاها از سرویس های جاسوسی آمریکا و برخی کشورهای غربی مطرح می شود.
 
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: در مذاکرات اخیر درباره برخی موضوعات توافق شد اما به نتیجه نهایی نرسیدیم و در صورتی که آژانس ملاحظات اصولی و منطقی ما را در نظر بگیرد، می توان به جمع بندی نهایی رسید.
 
  **قراری برای بازرسی از پارچین نداشتیم
 
سلطانیه درباره جوسازی رسانه های غربی مبنی بر شکست این دور از مذاکرات، اضافه کرد: قرار نبود در این دور از مذاکرات به نتیجه برسیم، بلکه زمانی درباره پارچین بحث می کنیم که طرفین به ضابطه ای در این باره برسند؛ چرا که این مذاکرات فراتر از تعهدات ان پی تی است، بنابراین به ضابطه ای نیاز دارد و پس از آن می توان درباره مسائلی همچون پارچین گفت وگو کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که چارچوب های نهایی در مذاکرات مشخص و سندی امضا نشود، بازرسی از پارچین ممکن نیست، یادآور شد: پیش از این هم قراری با آژانس نداشتیم که بیایند و از پارچین بازرسی کنند و خود آژانس نیز این را بهتر می داند.
 
سلطانیه اظهار داشت: مذاکرات بعدی ایران با نمایندگان آژانس، قبل از گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین قبل از برگزاری اجلاس شورای حکام خواهد بود.
 
سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در آژانس گفت: ایران هم اکنون نیم قرن است که درگیر فعالیت های هسته ای است و در این زمینه دستاوردهای چشمگیری از جمله در غنی سازی به دست آورده اما در عین حال استفاده از سلاح هسته ای را نیز محکوم کرده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا