محمد رضا نیکونژاد رییس روابط عمومی و اور بین الملل شهرداری یزد

هفته نامه شماره 3 یزد آوا:محمد رضا نیکونژاد"رییس روابط عمومی و اور بین الملل  شهرداری یزد"امروزه توسعه پایدار شهری به اصلي غير قابل انكار در تصميمات كلان توسعه جوامع شهري بدل گشته است و بدیهی است نیل به آن جز با مدیریت جامع گرایانه، بهینه و متناسب با نیاز های شهری پدید نخواهد آمد در حالتی که برنامه ریزی دقیق و درست، سبب رشد اقتصادی، تثبیت سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان درامور شهرها می‌گردد، شکست در حل مشکلات و مسائل شهری، سبب رکود اقتصادی، نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی، فقر، بیکاری و تخریب محیط زیست خواهد شد.
 وظایف کنونی مدیریت شهری (صرف نظر از تنوع و اختلاف در نظامهای اجتماعی و سیاسی گوناگون)، تنها محدود به مواردی از قبیل برنامه ریزی، خدمات رسانی، مدیریت فرهنگ محلی، انجام پروژه‌های عمرانی و... نمی‌شود. بلکه جهت دهی فعالیت های شهری و ترسیم چشم انداز شهر در راستای دستیابی به توسعه پایدار از جمله مهمترین وظایف مدیران شهری به شمار می‌رود.
در این رهگذر آنچه مبرهن است یکی از ارکان اساسی برای دست یافتن به مدیریت پایدار شهری، ایجاد رابطه دو سویه با شهروندان در جهت شکل گیری یک رویکرد شهروند مدارانه است که رهیافتی برای افزایش مشارکت مردمی در از میان بردن مشکلات و معضلات شهری خواهد بود و این خود در ساختار روابط عمومی قرار می گیرد.
اما با توجه به نقش و اهميت روابط عمومي‌ها در تنوير افكار عمومي، ایجاد رویکرد مسئولیت پذیری در دستگاه‌ و توان شکل دهی زمينه مناسب براي تبادل اطلاعات ، ضرورت ارتقاء وضعيت كيفي واحدهاي روابط عمومي و لزوم هماهنگي جامع و گسترده ميان فعاليت‌هاي روابط عمومي های مدیریت شهری در هر استان، و تخصصی شدن مباحث و موضوعات روابط عمومی شوراي هماهنگي روابط عمومي‌ شهرداری های استان به منظور ايجاد انسجام، اتخاذ شيوه هاي مناسب و هماهنگي در امور اطلاع رساني و وحدت رويه و با حضور كليه مسئولان و کارشناسان روابط عمومي شهرداری های استان  و مناطق و سازمان های وابسته ضرورت مي يابد.
ساختار فوق، به عنوان حلقه واسط ميان روابط عمومي ها با یک حوزه ماموریت، داراي وظايفي خطير مي باشد و لازم است وظيفه آموزش، بالا بردن سطح کارآيي، ارتقاي علمي و آکادميک روابط عمومي ها و تبادل تجربه و هم افزایی را تعقيب نماید، و به عنوان تريبونی، مطرح کننده مشکلات، ضعف ها و مطالبات بوده و زمینه بهره گيري از افکار ، پيشنهادات و تبادل نظر را فراهم سازد.
این شورا محل مناسبي در جهت هم افزایی هرچه بیشتر روابط عمومی های فعال در حوزه مدیریت شهری خواهد بود، به طوری که این مجمع با حضور مدیران، مسئولان و کارشناسان روابط عمومی بیست و سه شهرداری استان به همراه مناطق سه گانه، ناحیه تاریخی، دوازده سازمان وابسته شهرداری مرکز استان، سازمان همیاری شهرداری ها و همچنین با حضور حمایت و پشتیبانی حوزه معاونت امور عمرانی و اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری، از پتاسیل بسیار بالایی در جهت ایجاد وحدت رویه در تصمیم سازی های موثر حوزه شهری برخوردار خواهد بود.
بدیهی است که فعالیت های این شورا به عنوان بازوی قدرتمند اطلاع رسانی معاونت امور عمرانی استانداری و اداره کل امور شهری و شورا ها به نحو موثر و مطلوبی جریان سازی مرتبط با ماموریت های مدیریت شهری را انجام خواهد داد و بستر مناسبی برای واگذاری فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اطلاع رسانی این حوزه در داخل و خارج استان از طریق هم افزایی ایجاد شده خواهد بود. از اینرو حمایت حوزه معاونت امور عمرانی استانداری و نظر مثبت دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های استان، شکل گیری این شورا را تسهیل خواهد نمود، امید آنکه این شورا با دبیری روابط عمومی و روابط بین الملل شهرداری مرکز استان، عهده دار راهبری فعالیت های گسترده روابط عمومی با رویکرد تخصصی مدیریت شهری از طریق تبادل تجربه و برگزاری آموزش های لازم، باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا